Menu

Skip to content

Jutter | HofgeestLogo

Het laatste nieuws uit IJmuiden, Velsen, Velserbroek, Santpoort, Driehuis en Spaarnwoude.

Menu

Skip to content
  • Home
  • Nieuws
    • IJmuiden e.o.
    • Santpoort e.o.
    • Regio
  • ePaper
    • Jutter | Hofgeest
    • Gemeente Velsen
    • Lijf & gezondheid
      • Lijf & gezondheid Magazine
    • Wonen.nl
    • ARCHIEVEN
  • Kabalen
    • Deze week
    • Opgeven
  • Familieberichten
  • Vacatures
  • Gemeente
  • Adverteren
    • Adverteren
    • Verkoopteam
  • Redactie
    • Uw tekst aanleveren
    • Redactieteam
  • Over ons
    • Contact
    • Bezorging
    • Ophaalpunten
    • Andere uitgaven
    • Vacatures
    • Voorwaarden
    • Privacy

Typisch IJmuiden

Door Redactie | 6 januari 2023 | Geplaatst in IJmuiden e.o.

Het afscheid van Rijkspont 8

Wekelijks staan we in deze rubriek stil bij een typisch IJmuidens onderwerp aan de hand van een foto en naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor het afscheid van Rijkspont 8.

Door Erik Baalbergen

Afgelopen week hebben we niet alleen afscheid moeten nemen van 2022 maar ook van een trouw werkpaard: Rijkspont 8. Op donderdag 30 december aan het begin van de middag maakte zij, na bijna 88 jaar trouwe dienst, haar laatste oversteek over het Noordzeekanaal als pontje bij Velsen.

Erewater

Op Twitter kondigde het GVB dit afscheid aan: ‘Maak om 12:00 ’n laatste overtocht met pontnummer 8, want dan vaart de allerlaatste Rijkspont zijn laatste vaart bij Velsen. Mooi moment van bijna 100 jaar OV op het Noordzeekanaal en de transitie van de laatste diesel naar volledig elektrisch.’ En na de laatste vaart van de oude maar getrouwe Rijkspont twitterde het GVB: ‘Vandaag maakte Rijkspont 8 zijn laatste overtocht en kreeg een passend afscheid. Dit was onze laatste dieselpont. Al onze ponten zijn nu elektrisch.’ Dat passende afscheid bestond uit erewater, twee fonteinen van Noordzeekanaalwater opgespoten vanaf een dienstvaartuig van de Port of Amsterdam.

Raderstoompont en kettingpont

Het afscheid is een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de Velserpont. Deze pontverbinding bestaat -sorry, GVB – al veel meer dan een eeuw. Al in 1899 wordt besloten om de Velservoetbrug te vervangen door een veerpont. Eind 1900 komt de eerste raderstoompont ‘Kennemerland’ in IJmuiden aan. Helaas komen bij proefvaarten met deze en een vlak daarna aangekomen tweede exemplaar allerlei problemen aan het licht, zoals de slechte bestuurbaarheid. De ponten worden omgebouwd tot kettingponten. Na enkele jaren van proefvaren komen de ponten in 1906 eindelijk in dienst en wordt de voetbrug afgebroken.

De pontveerverbinding ligt aanvankelijk ten oosten van de dorpskern van het dorp Velsen in het tracé van de rijksstraatweg tussen Haarlem en Alkmaar, in het verlengde van de huidige Meervlietstraat. In latere jaren wordt de verbinding iets naar het oosten verplaatst, om de dorpskern te ontlasten.

Stoomschroefpont en motorveerpont

In de jaren dertig van de vorige eeuw worden de kettingponten vervangen door snellere vrijvarende stoomschroefponten. In 1940 worden de kettingponten uit dienst genomen. Een van de vrijvarende ponten is Rijkspont 8. De pont is, evenals haar zusterponten, gebouwd bij scheepsbouwwerf De Klop in Sliedrecht. Na de tewaterlating wordt de pont naar Vlaardingen gesleept, waar het kompas wordt gesteld en kolen worden geladen.

De sleepboot Stentor van Bureau Wijsmuller neemt de nieuwe pont op 18 januari 1935 in Vlaardingen op sleeptouw, sleept deze in 12 uur over zee naar IJmuiden en vandaar naar Velsen. Daar treedt Rijkspont 8 enkele dagen later in dienst en vervangt zij haar tweelingzus Rijkspont 7, die bij Zaandam gaat varen. Twee maanden later haalt de Nestor van Wijsmuller Rijkspont 9 vanuit Vlaardingen op. Deze gaat op drukke dagen ter aanvulling van de andere Rijksponten op het Noordzeekanaal varen. Later worden de stoomschroefponten omgebouwd tot motorveerponten.

Na de opening van de Velsertunnel in 1957 wordt de Velserspoorbrug gesloopt. In 1963 verhuist de Velserpont naar het punt waar de Velserspoorbrug het kanaal kruiste. Hier vaart vandaag de dag de Velserpont nog steeds heen en weer. Tot medio jaren negentig van de vorige eeuw wordt de Velserpont onderhouden door Rijkswaterstaat. Daarna wordt de pontveerverbinding geëxploiteerd door de NACO, onderdeel van het vervoerbedrijf NZH en in 1999 mede opgegaan in Connexxion. Sinds 2013 wordt de Velserpont, evenals de andere veerdiensten over het Noordzeekanaal, onderhouden door het Amsterdamse GVB.

Uitvaart

Een volgende mijlpaal is de ingebruikname van elektrische ponten. In de zomer van 2021 gaat het eerste exemplaar met de zeer sprekende naam ‘NZK Pont 100’ voor het eerst meevaren in de dienstregeling als pontje bij Velsen. De “uitvaart” van de nostalgisch ronkende en rokende Rijkspont 8 van vorige week donderdag markeert het punt waarop alle veerponten over het Noordzeekanaal elektrisch varen.

Fotobijschrift: Erewater bij de laatste overtocht van Rijkspont 8 op donderdag 30 december 2022. Foto: Bas Groen

Andere berichten

Typisch IJmuiden: de Velserduinweg (deel 3)→

Typisch IJmuiden: de Velserduinweg (deel 2): het tracé in de loop der jaren→

Typisch IJmuiden: de Velserduinweg→

Typisch IJmuiden: de .ijmuiden-reuzeletters→


Recent nieuws

  • Gratis loodvrije producten voor zeevissers
  • Een lach en een traan bij het NK trampolinespringen
  • Filmprogramma Haventheater IJmuiden
  • Huttenbouw Velserbroek staat weer voor de deur
  • ‘Let’s Dance’ van DanceWorks Velsen in het Haventheater
  • Bibliotheek Velsen biedt jongeren tot 28 jaar gratis abonnement aan
  • Droom van vijf fietsvrienden komt uit op de langste dag van het jaar
  • Een Zee van Staal vijf nieuwe beelden rijker
  • Blik op een buurtkastje
  • Samen zingen in de Nieuwe Kerk
  • Om vast in de stemming te komen
  • Wereldklasse opera- en ballet op het grote doek van het Haventheater
  • Afzwemmen voor het zwemABC onder tropische omstandigheden
  • Financiële planning: wanneer past een persoonlijke lening in jouw situatie?
  • Groeneveen Toernooiweek met Eredivisie randje
  • Zomerfestijn: zeil deze zomer mee langs vier wereldculturen
  • Tuinmeubelen voor een tuin aan de kust
  • Meer dan 100 prentenboeken gedoneerd aan de VoorleesExpress Velsen
  • Word DJ deze zomer in Velsen!
  • Dubbele zomertentoonstelling in Zee- en Havenmuseum
Job in de Regio

Edities

  • IJmuiden e.o.
  • Regio
  • Santpoort e.o.
  • Zakelijk-Nieuws-Landelijk

Zoeken

In de Regio

Live webcam in IJmuiden aan ZeeLive webcam IJmuiden aan Zee

Onze ophaalpunten

Ophaalpunten Jutter | Hofgeest

Onze uitgaven

Nieuwe Meerbode editie Aalsmeer HC nieuws Noord | Zuid
Nieuwe Meerbode editie De Ronde Venen Amstelveens Nieuwsblad
Nieuwe Meerbode editie Uithoorn Jutter | Hofgeest
Castricummer Heemsteder
Weekblad voor Ouder-Amstel Bloemendaler
Lijf & gezondheid Job in de Regio
WONEN.nl  
VerspreidNet

Jutter | Hofgeest
Zeeweg 191
1971 HB IJmuiden
0255-533900
info@jutter.nl of info@hofgeest.nl

 

IJmuiden, en Velsen-Noord
Velserbroek, Velsen-Zuid, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid, Driehuis en Spaarnwoude.

 
 

Contact
Andere uitgaven
Bezorgklacht
Ophaalpunten
Vacatures
Voorwaarden
Privacyverklaring

 

© Kennemerland Pers B.V.

Menu

Beheer cookie toestemming
Deze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke functies voor verwerking van informatie over uw eindapparaat en persoonlijke gegevens. Dit omvat integratie van inhoud, externe diensten, elementen van derden, statistische analyse, gepersonaliseerde reclame en sociale media. Toestemming is vrijwillig en kan op elk moment worden ingetrokken via het pictogram linksonder.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}