De bouwplaats van de zoutdam tijdens de Dag van de Bouw 2023
In deze rubriek staan we even stil bij een typisch IJmuidens onderwerp aan de hand van een foto en naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor een bezoekje aan de bouwplaats van de zoutdam tijdens de Dag van de Bouw 2023.
Door Erik Baalbergen
Na de aanleg van Zeesluis IJmuiden is de bouw van de zoutdam voor selectieve onttrekking van zout aan het Noordzeekanaalwater opnieuw een groot en intrigerend project. Zo’n project staat een paar jaar volop in de aandacht in de omgeving. Het resultaat behoort vervolgens generatieslang bij het IJmuidense. In deze rubriek heb ik al vaker aandacht besteed aan de zoutdam; naar aanleiding van de Dag van de Bouw doe ik dat nog maar een keertje.
Dag van de bouw
Tot nu toe konden we voornamelijk op grote afstand foto’s maken van de vorderingen, omdat de bouwplaats nogal afgelegen op een afgesloten landtong aan de noordkant van het kanaal ligt. Tijdens een rondvaart kun je de bouwplaats vanaf het water van dichterbij bekijken. Maar afgelopen zaterdag was iedereen in de gelegenheid om een kijkje van heel dichtbij te nemen!
Tijdens de jaarlijkse Dag van de Bouw stellen bouwlocaties verspreid over heel Nederland hun bouwhekken open om iedereen kennis te laten maken met de bouw. Vorig jaar bezochten tienduizenden belangstellenden 145 bouwprojecten. Dit jaar namen landelijk 165 bouwlocaties deel, waarvan 29 in onze provincie en 2 in Velsen: de nieuwbouwbuurt Hofgeest Buiten in Velserbroek en de bouwplaats van de zoutdam.
Zoutdam
De zoutdam moet er voor zorgen dat bij het gebruik van de Zeesluis IJmuiden niet te veel zoutwater het Noordzeekanaal in stroomt. De werking van de zoutdam heb ik beschreven in een aflevering van deze rubriek in de Jutter|Hofgeest van 2 februari dit jaar. Het bedrijf Van Hattum en Blankevoort heeft van Rijkswaterstaat opdracht gekregen om de zoutdam te ontwerpen en te bouwen. Vanaf najaar 2022 wordt er hard gewerkt rond de monding van het Binnenspuikanaal.
Aan weerszijden van de Binnenspuikanaalmonding worden damwanden geplaatst, zodat de kanaalbodem voor en rond de zoutdam flink kan worden uitgediept. Op het bouwterrein naast het kanaal worden twee pijlers van elk 27,5 meter hoogte gebouwd. Deze pijlers zijn nu de meest opvallende bouwwerken. Daarnaast wordt gebouwd aan een ondersteunde constructie voor de bouw van vijf betonnen wanden. Deze worden later geplaatst in de sponningen tussen de pijlers en de kade, waarvan twee wanden tussen de pijlers en de kades en een tussen de twee pijlers als beweegbare wand voor onderhoudsschepen.
Meerstoelen
De planning is dat in het voorjaar van 2024 het kraanschip Gulliver de betonnen bouwwerken in het water plaatst. Afgelopen week is ook begonnen met het afhijsen van de vijf zogenaamde ‘meerstoelen’ waartussen de reservedeur van de Noordersluis lag gemeerd. Ter plekke moet de kanaalbodem uitgediept worden. De meerpalen worden na ruim 90 jaar afgevoerd en gesloopt. De reservedeur ligt nu nog bij Amsterdam maar komt te zijner tijd weer deze kant op.
Zelf kijken
Tijdens de Dag van de Bouw werden belangstellenden op de bouwplaats ontvangen met koffie en thee en uitvoerig geïnformeerd door medewerkers van Rijkswaterstaat, Van Hattum en Blankevoort en andere bij de bouw betrokken aannemers. Via een looproute werden de bezoekers langs de diverse activiteiten op en rond het terrein geleid. Met eigen ogen konden de activiteiten worden bekeken en vragen konden worden gesteld. Ook werd de bezoeker een kijkje binnen een holle pijler gegund. Hoogtepunt – zowel letterlijk als figuurlijk – was de beklimming van de bouwsteiger tussen de pijlers in aanbouw, zodat een blik van bovenaf geworpen kon worden op de pijlers, het bouwterrein en de omgeving. De zomerse omstandigheden maakten de rondwandeling en de klim compleet!
Fotobijschrift: Blik vanaf bovenop de bouwsteiger tussen de pijlers, met links het afhijsen van een meerstoel, een van de pijlers in aanbouw in het midden en rechts een stukje bouwplaats. Op de achtergrond zien we IJmuiden, de Zeesluis IJmuiden en de Noordersluis in het midden, het Binnenspuikanaal en rechts de hoogovens. Foto: Erik Baalbergen