Menu

Skip to content

Jutter | HofgeestLogo

Het laatste nieuws uit IJmuiden, Velsen, Velserbroek, Santpoort, Driehuis en Spaarnwoude.

Menu

Skip to content
  • Home
  • Nieuws
    • IJmuiden e.o.
    • Santpoort e.o.
    • Regio
  • ePaper
    • Jutter | Hofgeest
    • Gemeente Velsen
    • Lijf & gezondheid
      • Lijf & gezondheid Magazine
    • Wonen.nl
    • ARCHIEVEN
  • Kabalen
    • Deze week
    • Opgeven
  • Familieberichten
  • Vacatures
  • Gemeente
  • Adverteren
    • Adverteren
    • Verkoopteam
  • Redactie
    • Uw tekst aanleveren
    • Redactieteam
  • Over ons
    • Contact
    • Bezorging
    • Ophaalpunten
    • Andere uitgaven
    • Vacatures
    • Voorwaarden
    • Privacy

Typisch IJmuiden: de plannen voor de aanleg van het Noordzeekanaal (deel 1)

Door Redactie | 13 september 2025 | Geplaatst in IJmuiden e.o., Santpoort e.o.

In deze rubriek staan we stil bij een typisch IJmuidens onderwerp aan de hand van een foto en naar aanleiding van de actualiteit, een stukje geschiedenis, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor de plannen voor de aanleg van het Noordzeekanaal (deel 1)

Door Erik Baalbergen

Op 1 november 1876 opent koning Willem III het Noordzeekanaal en tekent daarbij de ‘geboorteakte’ van IJmuiden. Dat is volgend jaar precies 150 jaar geleden. Ter gelegenheid hiervan zal ik in deze rubriek regelmatig aandacht besteden aan een onderwerp uit de veelbewogen geschiedenis van IJmuiden. Hierbij het eerste deel van een tijdreis door de plannen voor de doorgraving van Holland op zijn Smalst. Deze plannen zijn uiteindelijk uitgemond in de aanleg van het Noordzeekanaal. Zonder dat kanaal zou IJmuiden nooit zijn ontstaan!

Amsterdam

We beginnen onze tijdreis bij Amsterdam, dat dit jaar haar 750-jarig bestaan viert. De stad ontstaat in de twaalfde eeuw als een kleine nederzetting bij de monding van de Amstel. In 1275 krijgt Amestelledamme tolprivileges van graaf Floris V. Dat moment geldt als de geboorte van de stad Amsterdam. Amsterdam ligt gunstig aan het IJ, dat via de Zuiderzee verbonden is met de Noordzee en dus toegang geeft tot de wereldzeeën en andere havens. Door die gunstige ligging groeit Amsterdam uit tot een belangrijke handelsstad.

Tot in de negentiende eeuw is het IJ de enige verbinding tussen Amsterdam en de wereldzeeën. Maar in de loop der eeuwen wordt varen over het IJ en de Zuiderzee steeds moeilijker. De schepen worden groter en krijgen meer diepgang. Bovendien wordt het IJ zelf ondieper. Het slibt langzaamaan dicht door de vorming van modderbanken omdat er steeds minder stroming is. Ook de zandbank Pampus in de Zuiderzee vormt een hoger wordende drempel.

Voor Pampus

Een mogelijke oplossing is het overhevelen van zware scheepsladingen in kleinere, lichtere schepen bij Texel of Den Helder, maar dat is tijdrovend en kostbaar. Eind zeventiende eeuw vindt Meeuwis Meindertsz de scheepskamelen uit. Aan weerszijden van een zwaarbeladen vrachtschip worden onderling met kettingen verbonden en met water gevulde bakken stevig vastgemaakt. Vervolgens worden de bakken leeggepompt. Deze komen hoger te liggen in het water en tillen het schip mee omhoog. Bij krachtige wind uit de goede hoek en hoge waterstand kunnen Marker waterschuiten zo’n transport over de modderbanken van Pampus trekken. Daar zijn soms wel zes van die schuiten voor nodig. Vrachtschepen moeten soms lange tijd wachten op die gunstige omstandigheden en liggen daarbij letterlijk ‘voor Pampus’.

Dou

Al in de zeventiende eeuw bestaan er plannen om Amsterdam met de Noordzee te verbinden via een kanaal door Holland op zijn Smalst. Dit is de smalle landtong tussen het Wijkermeer, als westelijke uitloper van het IJ, en de Noordzee, ter hoogte van Velsen. Jan Pietersz. Dou, landmeter, kaartenmaker en waterbouwkundige bij Hoogheemraadschap Rijnland, presenteert in 1634 zijn ‘Concept om Suyt en Noort-Holland door een kanaal aan de Breesaep water te doen loozen’.

Dat kanaal betreft een afwateringskanaal vanaf het Wijkermeer door de duinvlakte Breesaap bij Velsen naar de zee. Hierbij wordt een bestaande natuurlijke afwatering van het water uit de duinvlakte naar de zee benut. Het kanaal is niet bedoeld voor scheepvaart tussen Amsterdam en de Noordzee. Amsterdamse kooplieden en reders wijzen het plan af, omdat hierbij het oostelijke IJ moet worden afgedamd.

Brunings en Blanken

In de loop van achttiende beginnen steeds meer mensen zich zorgen te maken over de toekomst van de handel en de scheepvaart. In 1772 komt de waterbouwkundige en grondlegger van Rijkswaterstaat Christiaan Brunings met een plan voor de ‘doorgraving uit het Wykermeir naar de Noordzee’. Hierbij dient het kanaal voor zowel afwatering als scheepvaart. De Amsterdammers wijzen ook dit plan af vanwege de afdamming van het oostelijke IJ.

Naar aanleiding van een in 1805 op verzoek van het Amsterdamse stadsbestuur door de Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem uitgeschreven prijsvraag verschijnt in 1808 een verhandeling van ingenieur Jan Blanken, inspecteur van Rijkswaterstaat, over ‘de opslibbing van het IJ’, met een afdammingsplan voor het oostelijke IJ. Hij krijgt hiervoor de ‘dubbele gouden Eerprijs’. Koning Lodewijk Napoleon is enthousiast en de plannen worden uitgewerkt. Het einde van de Franse bezetting in 1813 zet een streep door de uitvoering van de plannen.

Potloodstreep

Een andere streep wordt gezet in 1816 door koning Willem I, de ‘Koning Koopman’. Een potloodstreep wel te verstaan. Blanken weet de koning enthousiast te krijgen voor zijn plannen. Willem I is een grote voorstander van de doorgraving van Holland op zijn Smalst en het afsluiten van het oostelijke IJ. Tijdens een vergadering van de ministerraad zet de koning op een landkaart met een potlood een streep tussen het Wijkermeer bij Velsen en de Noordzee, zo van: ‘hier moet het kanaal komen’. Maar Blankens plannen worden niet uitgevoerd; Amsterdam blijft fel tegenstander van de afdamming van het oostelijke IJ, de verbinding met de Zuiderzee en de rest van de wereld.

Fotobijschrift: Fragment van de kaart van ‘T Hoogh-Heemraatschap vande Uytwaterende Sluysen in Kennemerlant ende West-Frieslant’, ca. 1682. Amsterdam is duidelijk te herkennen als de halve rode cirkel aan ‘Het Ye’. Het tracé van het later aangelegde Noordzeekanaal is tussen het Wijkermeer bij Velsen en de Noordzee aangegeven met de blauwe streep. De eerste sluizen, de Zuidersluis en de Kleine Sluis, zijn aangegeven met de S. Het dorp Velsen ligt bij de V. Kaart vervaardigd door J. Dou (1615-1682), Noord-Hollands Archief / Collectie van kaarten en kaartboeken van de Provinciale Atlas Noord-Holland, inv.nr. 761

Andere berichten

Typisch IJmuiden: de boomkervingen bij en op de Sparrenberg→

Typisch IJmuiden: Sail-In Parade 2025→

Typisch IJmuiden: De Veilige Haven (2)→

Typisch IJmuiden: De Veilige Haven→


Recent nieuws

  • Nieuw seizoen Voetbal Herinneringen Telstar
  • Muziekvereniging Soli en dansstudio Jolein houden open dag
  • Mees(ter) Klesser in Holland’s got Talent
  • Typisch IJmuiden: de plannen voor de aanleg van het Noordzeekanaal (deel 1)
  • Knutselen met dino’s in Pieter Vermeulen Museum
  • Kunstenaars Collectief Velsen exposeert in Raadhuis voor de Kunst 
  • Felison Brass en Velser Amusements Orkest op VG-concert
  • Open Monumentendag
  • Michelangelo in beeld en geluid en MirAnDa Trio in ’t Mosterdzaadje.
  • Schilderijenexpositie in Oudkatholieke kerk
  • Open Huis bij de Odd Fellows
  • Elegance Style laat je stralen van top tot teen
  • Westerveld: Erfgoed, architectuur en persoonlijk afscheid
  • De veelzijdigheid van de Summer Park Sessions
  • Verdekt pareltje aan de Bloemendaalsestraatweg
  • Strand van Oranje zet zich definitief op de kaart
  • Bij de redactie aan tafel: wereldburgers uit IJmuiden vertellen over hun India-avontuur
  • Akrides start nieuwe seizoen
  • Operakoor Bel Canto zoekt zangtalent voor ‘De Parelvissers’
  • De Franciscusschool al een eeuw in IJmuiden
Job in de Regio

Edities

  • IJmuiden e.o.
  • Regio
  • Santpoort e.o.
  • Zakelijk-Nieuws-Landelijk

Zoeken

In de Regio

Live webcam in IJmuiden aan ZeeLive webcam IJmuiden aan Zee

Onze ophaalpunten

Ophaalpunten Jutter | Hofgeest

Onze uitgaven

Nieuwe Meerbode editie Aalsmeer HC nieuws Noord | Zuid
Nieuwe Meerbode editie De Ronde Venen Amstelveens Nieuwsblad
Nieuwe Meerbode editie Uithoorn Jutter | Hofgeest
Castricummer Heemsteder
Weekblad voor Ouder-Amstel Bloemendaler
Lijf & gezondheid Job in de Regio
WONEN.nl  
VerspreidNet

Jutter | Hofgeest
Zeeweg 191
1971 HB IJmuiden
0255-533900
info@jutter.nl of info@hofgeest.nl

 

IJmuiden, en Velsen-Noord
Velserbroek, Velsen-Zuid, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid, Driehuis en Spaarnwoude.

 
 

Contact
Andere uitgaven
Bezorgklacht
Ophaalpunten
Vacatures
Voorwaarden
Privacyverklaring

 

© Kennemerland Pers B.V.

Menu

Beheer cookie toestemming
Deze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke functies voor verwerking van informatie over uw eindapparaat en persoonlijke gegevens. Dit omvat integratie van inhoud, externe diensten, elementen van derden, statistische analyse, gepersonaliseerde reclame en sociale media. Toestemming is vrijwillig en kan op elk moment worden ingetrokken via het pictogram linksonder.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}