Zomerfestival IJmuiden breekt records

Meer bezoekers, diverse omzetrecords en een fantastische sfeer. Het vijfde Zomerfestival IJmuiden gaat de boeken in als de succesvolste editie tot nu toe. Zowel op straat als op social media regende het de afgelopen dagen complimenten voor de organisatie, die slechts uit een handjevol mensen bestaat.

De complimenten zijn terecht, want vrijwel alles klopte aan het evenement in de Kennemerlaan. De communicatie vooraf, via de eigen Facebookpagina en een speciale krant, zorgde voor een grote betrokkenheid van de bezoekers. Uit de tientallen Zomerfestival-vlaggen in de straat bleek dat ook veel omwonenden het evenement hebben omarmd. Het festivalterrein op het Kennemerplein zag er zeer professioneel uit, met een strakke indeling, opvallende signing en een imposant podium waar vijf avonden lang geweldige bands en artiesten optraden.

De kortebaandraverij is een verhaal apart. In een paar jaar tijd heeft IJmuiden zich opgewerkt naar een plek in de top 5 van Nederland. De totalisatoromzet viel een kwart hoger uit dan vorig jaar: van 34.000 euro in 2016 naar bijna 44.000 euro in 2017. Er werd dit jaar voor het eerst richting Marktplein gekoerst, waardoor het op het horecaplein bij de Napierstraat veel drukker was dan vorig jaar.

Druk was het ook op zaterdag, toen de Kennemerlaan vol liep met bezoekers van de jaarmarkt met meer dan 150 kramen. ’s Avonds volgde het hoogtepunt van het Zomerfestival, toen The Dirty Daddies voor de tweede keer naar IJmuiden kwamen voor een spectaculair optreden. Na Concert at Sea, Zwarte Cross en de Vierdaagsefeesten hadden de in het wit geklede bandleden nog voldoende energie over om het plein – mede dankzij hun special effects soms letterlijk – in vuur en vlam te zetten. De organisatie schat het aantal bezoekers bij het optreden van ‘daddies’ op ruim 5.000. Die enorme drukte zorgde ervoor dat Heineken gebeld moest worden voor extra bier.

Het zal geen verrassing zijn dat het Zomerfestival financieel mogelijk wordt gemaakt door sponsors. De betrokkenheid van deze ondernemers is groot, niet in de laatste plaats omdat de organisatie veel aandacht besteedt aan hun uitingen en ze iedere avond in de watten legt op het vip-deck met uitzicht op het podium. Dat leidde er onder meer toe dat hoofdsponsor Martin Kooiman van WinSys IT Solutions zondagavond liet weten dat hij de samenwerking met het Zomerfestival zal voortzetten. ,,Zo’n mooi evenement verdient de steun van het lokale bedrijfsleven”, aldus Kooiman.

De conclusie mag ook zijn dat de kracht van het Zomerfestival vooral zit in de diversiteit van de activiteiten. Van foodmarkt tot kinderkermis en van hollende paarden tot sporten in het zand: iedereen vindt wel iets leuk aan het jongste evenement van Velsen. ,,Wij vinden laagdrempeligheid en betrokkenheid erg belangrijk”, aldus voorzitter Harald Heijmerikx. ,,Alleen door saamhorigheid kun je met elkaar een feestje bouwen. Ik denk dat we daar ook dit jaar weer in zijn geslaagd. Dat was ons trouwens nooit gelukt zonder de vele vrijwilligers om ons heen. Die verdienen een groot compliment, want er is zowel voor als achter de schermen heel hard gewerkt om er een mooi evenement van te maken.”

Zomerfestival IJmuiden is net als voorgaande jaren vastgelegd door een enthousiaste groep amateurfotografen. Hun foto’s staan op facebook.com/zomerfestival.ijmuiden. In 2018 vindt het evenement plaats van 18 tot en met 22 juli. (tekst: Friso Huizinga, foto: Cees Ebbinge)