workspace

Vijf tips voor beginnende zzp’ers

PARTNERBIJDRAGE

Ben je zzp’er of denk je erover na om voor jezelf te beginnen, dan is het nuttig om je in te lezen over wat er allemaal op je pad komt. Er is een aantal zaken die voor elke zelfstandige zonder personeel essentieel zijn. Deze vijf tips neem je mee in aanloop naar je eigen onderneming.

Een bedrijfsauto is goud waard

Je bent mobiel en kunt relaties bezoeken en goederen vervoeren, terwijl je onderweg reclame maakt voor je bedrijf omdat je logo op de zijkant van de bus staat. Op Dutchvans.com zijn diverse, zeer scherp geprijsde occasions van handige bedrijfswagens te vinden, zoals een Ford Transit, een Opel Vivaro of een Volkswagen Transporter. Zeker als je vaak op locatie werkt is een eigen bus goud waard.

Een zakelijke bankrekening heeft veel voordelen

Met een zakelijke bankrekening hou je niet alleen werk- en privé gescheiden, het staat eveneens professioneler tegenover je afnemers en je accountant is maar wat blij met het feit dat hij zich niet door een achtbaan van Excel-bestanden heen hoeft te werken om jouw financiële administratie op orde te houden. Open deze nog voordat je aan het werk gaat!

Hou je sociale media luchtig en informatief

Sociale mediaplatformen zijn er natuurlijk om je bedrijf zichtbaar te maken, maar gebruik ze niet als reclamezuil. Althans: probeer op een luchtige en joviale manier te informeren over je product – als het goed is verkoopt dat zichzelf. Het is verleidelijk om zogenaamde call to actions te gebruiken zoals ‘Koop nu..’ of ‘Ga naar…’, maar je kweekt meer sympathie met leuke foto’s of filmpjes die een kijkje achter de schermen bieden. Mensen weten zelf wel of ze iets willen afnemen.

Werk samen met lokale ondernemers

Over netwerken bestaat veel discussie: natuurlijk doe je het, zeker op lokaal niveau, maar of het tijd steken in een netwerkborrel zin heeft is de vraag. Zo nu en dan een rondje maken door je woonplaats, bij mensen naar binnen stappen en een praatje maken, dat zet meer zoden aan de dijk. Samenwerkingen ontstaan vanzelf, met als logisch gevolg dat je reclame voor elkaar maakt. Zie dus niet elke andere ondernemer als concurrent.

Werk duurzaam

Toverwoorden in de marketing zijn duurzaam, lokaal en – indien toepasselijk – seizoensgebonden. Dat zal nog wel even zo blijven. Vanzelfsprekend betrachten we in de eerste plaats duurzaamheid omwille van een schonere planeet, maar je creëert er ook de nodige goodwill mee. Denk dus goed na over elk facet van je bedrijf, want van het recyclen van afval tot je energieverbruik: werkelijk alles kan duurzamer.