Velsen werkt aan nieuw evenementenbeleid

De gemeente Velsen is bezig met het opstellen van nieuw evenementenbeleid.

In 2014 is een ambtelijke werkgroep gestart. Eerst is het huidige evenementenbeleid geëvalueerd, de aandachtspunten die daaruit naar voren kwamen worden meegenomen in het nieuwe beleid. Organisatoren zijn betrokken via interviews en hebben ook inbreng. Ook is gekeken naar het evenementenbeleid van andere gemeenten.

De drie doelstellingen van het nieuwe evenementenbeleid zijn: duidelijk het profiel van IJmuiden promoten; vergroten van de economische waarde en opbrengst van evenementen en het versterken van het aanbod van evenementen over het hele jaar ter verlevendiging van de gemeente.

Wat betreft de kosten van vergunningen zijn er veel verschillen tussen bepaalde gemeenten. In Den Haag bijvoorbeeld kost een groot evenement 887,80 euro, terwijl dat in Velsen tot bijna 9.000 euro kost, waarmee Velsen de duurste gemeente lijkt te zijn. Voor kleinere evenementen zijn de kosten echter stukken lager en scoort Velsen weer laag met 28,90 euro als het gaat om een vergunning voor een evenement tot 500 bezoekers.

Het evenementenbeleid is vergemakkelijkt door het integreren van een aantal vergunningen in een aanvraag. Toch kun je als aanvrager nog veel problemen tegenkomen als je bijvoorbeeld met motorvoertuigen op het strand wilt, of als het gaat om flora en faunawetgeving en je te maken krijgt met Rijkswaterstaat.

De gemeente Velsen heeft al veel mogelijkheden van evenementen via bestemmingsplannen vastgelegd, dat betekent dat er kaders worden gesteld zoals maximale bezoekersaantallen en plaatsen waar deze zijn toegestaan, zoals in Spaarnwoude.

Om het evenementenbeleid te stimuleren is er een Evenementencommissie die maandelijks bijeenkomt, een evenementenregisseur die aanspreekpunt is over de veiligheid is tijdens evenementen en er is een Evenemententeam die het hele traject van vergunningverlening begeleidt.