Wekelijks staat Erik Baalbergen aan de hand van een foto stil bij een IJmuidens onderwerp naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor de gedeeltelijk openstelling van de sluisroute sinds eind vorige maand.
Door Erik Baalbergen
‘Eindelijk mogen we de sluis in het echt zien’ kopte de 1 april-editie van deze krant twee weken geleden. Dat was – in tegenstelling tot berichten over tolheffing bij gebruik van de sluisroute met ingang van 1 april – absoluut geen 1-aprilgrap!
Belangstelling
Met ingang van maandagmorgen 29 maart 2021 mogen (brom)fietsers en voetgangers gebruik maken van de sluisroute. In combinatie met het fraaie voorjaarszonnetje hebben veel fietsers en wandelaars direct de mogelijkheid aangegrepen om de imposante sluiswerken met eigen ogen te aanschouwen. Arita Immerzeel maakte een mooie reportage van de belangstelling op de eerste dag in dezelfde 1 april-editie van deze krant. De social media stonden bol van de zonovergoten foto’s.
De bouw van de nieuwe zeesluis start in 2016. Na de nodige voorbereidingen wordt het gebied tussen de Middensluis en de Noordersluis al snel een drukke bouwplaats. Jarenlang bepalen hijskranen, een betoncentrale en rijzende en dalende betonwerken de skyline van het sluizencomplex. De eerste jaren maken fietsers, voetgangers en auto’s nog gebruik van de sluisroute. Nieuwsgierigen kunnen langs de sluisroute vanachter de bouwhekken blikken werpen op de bouwactiviteiten.
Sluisroute
Rijkswaterstaat stelt in 1955 de sluisroute voor het eerst open. Aanvankelijk is de route een tijdelijke noodoplossing voor de ‘Velserpont-misère’. Tot die tijd moeten auto’s, die bij Velsen of IJmuiden het kanaal willen passeren, gebruik maken van de pont bij Velsen. Deze vaart in het verlengde van de Rijksweg Haarlem-Velsen, de tegenwoordige Rijksweg langs Beeckestijn en Waterland. De forse toename van het autoverkeer in de eerste helft van de jaren vijftig leidt steeds vaker tot lange wachtrijen bij de pont.
Na de opening van sluisroute in 1955 en vooral de Velsertunnel in 1957 neemt de drukte bij de pont af. Omdat veel lokaal verkeer, onder meer de duizenden werknemers van de Hoogovens, de sluisroute blijven gebruiken, wordt deze permanent gemaakt. De tijdelijke Baileybrug over de Kleine Sluis en Zuidersluis wordt in 1960 vervangen door een dubbele draaibrug voor verkeer in twee richtingen.
Wachten
Af en toe moeten wachten voor een dichte sluisdeur, het hoort er allemaal bij. Tijdens de eerste jaren van de bouw van de nieuwe zeesluis wat extra moeten wachten en aanwijzingen van verkeersregelaars opvolgen, we nemen het voor lief. Maar donkere wolken verschijnen boven de aanleg van de nieuwe zeesluis. Na “gewijzigde inzichten rond de bouw” wordt de sluisroute omwille van de veiligheid op en rond de bouwplaats met ingang van 16 april 2018 voor een jaar afgesloten voor het doorgaande verkeer en voetgangers. Maar de sluisroutegangers moeten nog langer wachten en geduld betrachten; een klein jaar later kondigt Rijkswaterstaat aan dat de route uiterlijk eind maart 2021 open zal gaan.
Maar, wonder boven wonder, deze nieuwe datum wordt gehaald! Nou ja, de datum wel, het beloofde niet helemaal. Voetgangers en (brom)fietsers kunnen via de sluizen naar de overkant en terug. Auto’s moeten nog geduld hebben. Het is voor fietsers en voetgangers wel uitkijken geblazen; de scheiding tussen fiets- en wandelwegen zijn (nog) niet helemaal duidelijk. Ook zijn nog niet alle delen van de sluisroute bruikbaar. De brugdelen boven de buitendeur van de Middensluis zijn nog niet teruggeplaatst, waardoor vaker gewacht moet worden bij de Middensluis. Ook is de weg over de binnendeur van de nieuwe zeesluis nog afgesloten. Tijdens testen met de buitendeur van de nieuwe zeesluis is de sluisroute niet bruikbaar. Deze testen vinden plaats op werkdagen in april, tussen 19.00 en 24.00 uur.
Verblindend
Laten we maar niet te veel blijven klagen en vooral blij zijn met wat we hebben. Een fiets- of wandeltochtje langs de nieuwe zeesluis, nog voor de officiële tewaterlating van Zeesluis IJmuiden, is echt de moeite waard! En vergeet op zonnige dagen je zonnebril niet; al dat nieuwe, in het zonnetje badende beton is verblindend wit….