Manhattan bij de kop van de haven
In deze rubriek staan we even stil bij een typisch IJmuidens onderwerp aan de hand van een foto en naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor Manhattan bij de kop van de haven.
Door Erik Baalbergen
IJmuiden, zet u schrap voor klachten over en protesten tegen Zeehaven IJmuiden, KVSA, Rijkswaterstaat, reders, de lokale industrie en alle bedrijvigheid rond de vis en de visserij. Kortom, over en tegen alles en iedereen betrokken bij juist datgene waar IJmuiden groot en uniek door geworden is en waar we trots op mogen zijn! Krijgen we straks elke vrijdag te maken met zichzelf vastlijmende visluchtklagers op de Halkade of scheepswalmklagers op de sluizen? Met dobberende rubberbootjes tussen de Simmesfoor en de kop van de haven? Met rotsblokwerpers en kettinghangers in het kanaal?
Misschien draaf ik iets te ver door, en slaat m’n fantasie wellicht nog ietsjes verder door. Maar het zou me niet verbazen als we over een paar jaar met klachten, protesten en misschien zelfs rechtszaken te maken krijgen. Maar vanwaar deze sombere gedachten?
Nieuwbouwplan
Het zal niemand ontgaan zijn dat Oud-IJmuiden ten westen van de Oranjestraat de afgelopen jaren, in het kader van Nieuwbouwplan Oud-IJmuiden, is getransformeerd van een bij de wederopbouw vergeten gebiedje in een moderne woonwijk. Diverse vooroorlogse en voor IJmuiden karakteristieke panden, die de bombardementen, de sloopwoede van de Duitsers en de naoorlogse afbraakgolven hebben overleefd, staan er nog en zijn zelfs flink opgeknapt. De kale plekken zijn nu bijna allemaal opgevuld met nieuwbouwwoningen. Met de diversiteit in stijlen heeft men zelfs geprobeerd het vooroorlogse en in veler ogen gezellige straatbeeld van IJmuiden van weleer in een modern jasje weer te geven.
Ruim twee weken geleden zijn de nieuwbouwprojecten DOK 01 en DOK 11, onderdelen van het nieuwbouwplan, in de verkoop gegaan. Een week geleden sloot de verkoop. DOK 01 is tot dusver het meest opvallende project. Het bestaat uit aan elkaar geschakelde woontorens met appartementen en penthouses op het nu nog braakliggende terrein op de hoek van het Sluisplein en de Ericssonstraat. De skyline van IJmuiden zal met dit ‘Manhattan bij de kop van de haven’ wel grondig veranderen, maar het is een uitgelezen kans voor rasechte IJmuidenaren om op een typisch IJmuidense locatie te gaan wonen! Tot zover prima, toch?
Penthouses
Maar sombere gedachten bekropen mij toen ik de prijzen van de penthouses en sommige appartementen zag. Vergeef mij m’n vooroordelen, maar ik vrees dat ook grachtengordelaars en andere idyllische-locatiezoekers hierop zullen afkomen. Op zich niks mis mee, maar als je leest, ziet en hoort hoe importinwoners van bijvoorbeeld Wijk aan Zee (‘geschrokken van Tata steel in hun achtertuin’) en Spaarndam (‘he bah, die eeuwige palingrook’) hun stempel weten te drukken en de gemoederen weten op te schudden, dan vrees ik met grote vreze. Ik verwacht over een aantal jaren geklaag, protesten en misschien zelfs rechtszaken over omgevingsfactoren die vast niet in de verkoopglossy’s staan.
Vuurtorenlicht en andere ongemakken”
Ik heb het hier over typisch IJmuider elementen, zoals de uitstoot en waarschuwingssignalen van de hoogovens, de stoffige, gezouten en door meeuwen bescheten ramen, kozijnen, tuinmeubels en auto’s, en het geronk van scheepsmotoren, koeltrailers, reefers en bij de ferry terminal wachtende bussen. En wat te denken van viswalmen, meeuwengekrijs, stevige briezen, horizonvervuiling door industrie en windmolens, elke vijf seconden dat vuurtorenlicht in je slaapkamer, rolkoffertjes bij de terminal, scheepsdieseloliewalmen, scheepstoeters en andere havengeluiden? En daarbij komt ongetwijfeld nog de extra bedrijvigheid rond de Felison Terminal aan de voet van DOK 01 ten gevolge van de in IJmuiden aanmerende cruiseschepen die straks niet meer in Amsterdam welkom zijn en die toch hun passagiers via tourbussen een ‘dagje Holland’willen aanbieden.
IJmuidenaren weten niet beter dan dat dit allemaal bij een nijvere en bedrijvige kustplaats hoort, maar hoe zit dat straks met de import-IJmuidenaren, die misschien wel uitsluitend van de aantrekkelijke beschrijvingen zijn uitgegaan? Nogmaals, misschien heb ik het grondig mis en is er straks niks aan de hand. Laten we het hopen!
Fotobijschrift: Het al enige tijd afgehekte terrein voor de bouw van DOK 01. Op de voorgrond zien we een fotodoek met een impressie van het complex, gezien vanaf het water. Foto: Erik Baalbergen