Snelheid Lange Nieuwstraat omlaag door ‘visueel smalle’ rijbaan

De reconstructie van de Lange Nieuwstraat in IJmuiden ligt op schema. Ambtelijk projectleider Bert van Tienhoven verwacht dat het weggedeelte tussen de Planetenweg en de Scheldestraat (Fase 1) voor de kerst klaar is.

Deze week brachten tien raadsleden een bezoek aan de werkzaamheden. Zij konden met eigen ogen zien hoe de vernieuwde Lange Nieuwstraat steeds meer vorm krijgt. Aan de zuidkant komt een fietspad richting Plein 1945, in het midden een rijbaan met parkeervakken aan weerszijden en aan de noordkant komt een fietsstraat richting Planetenweg waar auto’s te gast zijn – net als op de Waterloolaan in Driehuis.

,,De rijbaan is visueel smal, maar dat zorgt ervoor dat automobilisten minder hard rijden’’, aldus Van Tienhoven. ,,De effectieve breedte van de rijbaan is 6,5 meter. Ook grote voertuigen kunnen elkaar dus zonder problemen passeren.’’ De parkeervakken zijn 20 centimeter breder gemaakt omdat op andere plekken in IJmuiden weleens een zijspiegel sneuvelde. Het fietspad is 2,40 meter breed, de fietsstraat meet 3 meter. Aan beide kanten wordt de stoep doorgetrokken tot aan de gevel van de portiekflats. Wat opvalt is dat overal kwalitatief hoogwaardige materialen worden gebruikt.

Onder het asfalt ligt een gloednieuw infiltratieriool. Hierdoor komt alleen vuil water in het riool terecht. Schoon water sijpelt terug in de grond. Over een grote lengte is grondverbetering toegepast, zodat gras en bomen sneller groeien. Er ontstaat straks één lange groene buffer die over de hele lengte van de Lange Nieuwstraat doorloopt.

Het contact met de bewoners en winkeliers verloopt goed. ,,Er zijn nauwelijks klachten’’, aldus omgevingsmanager Jelmer Hornstra van BAM Infra. De aannemer helpt waar het kan. Vorig weekend werden de hekken nog opengezet omdat één van de bewoners ging verhuizen. ,,Daar werken we graag aan mee, want we realiseren ons dat het leven niet stil staat omdat wij hier aan het werk zijn.’’

Buiten werktijden wordt de Lange Nieuwstraat permanent bewaakt om vandalisme en diefstal te voorkomen, maar ook om de hekken bij een calamiteit te openen voor hulpdiensten. Er wordt altijd een wegvak vrijgehouden voor bijvoorbeeld een ambulance of brandweerauto.

De reconstructie van de Lange Nieuwstraat duurt tot februari 2017. Daarna wordt ook het Velserduinplein achter de Hema opnieuw ingericht. Het totale werk neemt bijna twee jaar in beslag en wordt in zes fases uitgevoerd.

Fase 2 start in januari 2016. Dan gaat het weggedeelte tussen de Scheldestraat en het Marktplein op de schop. (foto: Friso Huizinga)