Huis-aan-huisbladen worden door bijna iedereen gelezen: 11,8 miljoen Nederlanders lezen wel eens een krant die gratis wordt bezorgd. Dit blijkt uit de NOM HAH-bladen Monitor 2014, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.
Meer dan de helft van de Nederlanders is geïnteresseerd in lokaal nieuws. Een meerderheid (64%) gebruikt huis-aan-huis-bladen als bron. Verder worden de gratis kranten ook gebruikt het vinden van informatie over bijvoorbeeld kunst en cultuur. De lezers hebben bovendien bovengemiddeld aandacht voor reclame; 89% let op reclame voor supermarkten en kruideniers, 73% op reclame voor voeding en dranken en 71% op reclame voor warenhuizen. In hun eigen blad letten ze vooral op aanbiedingen van winkeliers (72%). Het is daarom niet verwonderlijk dat ze advertenties in hun eigen blad vooral nuttig vinden. Een meerderheid van de lezers komt in actie naar aanleiding van advertenties in hun huis-aan-huis-blad.
De NOM HAH-bladen Monitor is een gezamenlijk initiatief van vijf uitgevers en wordt uitgevoerd onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). Het onderzoek geeft inzicht in het bereik en het effect van huis-aanhuisbladen (zowel op papier als digitaal) op de consument. Irena Petric, directeur NOM: ,,Het doel van dit onderzoek is om het mediumtype huis-aan-huis-bladen goed te kunnen vergelijken met andere mediumtypen zoals landelijke en regionale dagbladen. Het onderzoek voldoet dan ook aan alle normen voor goed bereiksonderzoek. Daarnaast is de lezer, het gebruik en de functie van huis-aan-huis-bladen in kaart gebracht. De resultaten van dit onderzoek zijn geschikt voor mediaplanning, wij verwachten daarom dat ook mediabureaus er veel gebruik van zullen maken.”
De resultaten van de NOM HAH-bladen Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet (13.072.000 mensen). 30.081 respondenten hebben meegedaan aan dit onderzoek. (bron: NOM)