Velsen-Zuid – Voor veel kinderen was donderdag 30 januari een extra dag vrij met uitslapen, Netflix, een uitje naar de film of het museum. Er werd immers gestaakt door veel leerkrachten in het basisonderwijs. Het Gymnasium Felisenum bedacht een unieke oplossing voor medewerkers van wie de kinderen vrij waren deze dag.
Al om kwart voor acht is het een drukte van belang voor de nog gesloten schooldeuren. Er staat een groepje van vijf kinderen te trappelen om naar binnen te mogen. De school biedt deze dag lesjes aan voor basisschoolkinderen van medewerkers die thuis moeten blijven vanwege de staking. Nadat de gangen verkend zijn en alle kinderen zijn voorzien van een duidelijke naamsticker begint de eerste les: muziek! Er wordt geklapt en gestampt en even later is er in de gang een veelstemmige canon van keyboardgeluiden te horen.
Dan volgt er een lesje Latijn. Docent klassieke talen Laura van Yperen heeft een prachtig boekje gemaakt met daarin de allereerste beginselen van het ‘Romeins’, zoals een van de kinderen het noemt. Ze leren hun naam in het Latijn te schrijven en de namen van de belangrijkste goden.
Later die dag wordt er geklommen op de klimwand in de gymzaal, er wordt gewandeld in de omgeving van de school en ze sluiten de dag af met een tekenlesje. Om vier uur gaat de laatste bel en worden de vermoeide kindertjes na een lange dag door de ouders opgehaald. ,,Het klimmen op het fort vlakbij de school vond ik het leukste’’, aldus Sarah (7). Suzie (5) heeft vooral genoten van de tekenles en Willem (7) laat weten dat hij later zeker naar het ‘Feliseme’ gaat! (Foto: aangeleverd)