Constructie moet verzilting Noordzeekanaal voorkomen

IJmuiden – Een nieuw te bouwen constructie moet verzilting van het Noordzeekanaal ter hoogte van Zeesluis IJmuiden voorkomen. Doordat de nieuwe sluis veel groter is dan de huidige Noordersluis stroomt er straks bij elke schutting veel meer zout zeewater het kanaal in. Het gaat om twee keer zo veel zout water, dat komt neer op ongeveer tienduizend ton zout per keer. De constructie gaat door Van Hattum en Blankevoort gebouwd worden.

Het vele zoute water in het Noordzeekanaal zou nadelige gevolgen hebben voor de natuur en de land- en tuinbouw in onze regio. Ook de drinkwatervoorziening zou erdoor in de problemen komen. Om dit te voorkomen, laat Rijkswaterstaat een constructie bouwen die ‘selectieve onttrekking’ genoemd wordt. Het bedrijf Van Hattum en Blankevoort, onderdeel van VolkerWessels Infrastructuur, kreeg de opdracht op basis van een zogenoemd ‘Design & Construct contract’ (D&C). Hierbij is de aannemer verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de constructie. De aanbieding die het bedrijf indiende, is als beste beoordeeld. Zo scoorden zij goed op onder andere het risico van zandafschuiving. Hiervoor worden extra maatregelen getroffen zoals het trillingsarm aanbrengen van damwanden. Ook heeft Van Hattum en Blankevoort de beste plannen om de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.

Aanvullend budget

Tijdens de aanbestedingsprocedure bleek uit gesprekken met verschillende marktpartijen dat voor de aanleg aanvullend budget nodig is. Zo bleek dat de grondkerende constructies, nodig voor de verdieping van de bodem, zwaarder en dieper gebouwd moeten worden dan was voorzien. Ook is er meer tijd nodig voor de uitvoering. De start van het werk staat gepland voor eind 2021 en volgens planning is de constructie eind 2024 gereed. Omdat naar verwachting eind januari 2022 Zeesluis IJmuiden in gebruik wordt genomen, blijft de Noordersluis langer beschikbaar om verdere verzilting van het Noordzeekanaal tegen te gaan. Daarnaast onderzoekt Rijkswaterstaat samen met de regionale partners in het waterbeheer en de scheepvaartsector mogelijke maatregelen om in de tussentijd de verzilting te beheersen.

Op de tekening:
Het principe van de selectieve onttrekking. Zout water wordt direct na het sluizencomplex aan het Noordzeekanaal onttrokken en teruggevoerd naar het buitenspuikanaal. (Afbeelding: Rijkswaterstaat)