Velsen – Patrick de Jong van de gemeente Velsen schoof deze week digitaal aan bij onze redactie. Het onderwerp: de Van den Vondellaan in Driehuis. Er zijn veel klachten over de kwaliteit van het net totaal gerenoveerde wegdek.
Door Arita Immerzeel
Terwijl buiten hagel tegen de ramen slaat, schuift Patrick de Jong namens Gemeente Velsen virtueel aan. Hij is als senior projectleider Civiel nauw betrokken bij de meest recente herconstructie en nasleep hiervan van de Van den Vondellaan in Driehuis. De herconstructie vond plaats medio 2020. Gebruikers van en bewoners aan de Van den Vondellaan uitten sindsdien diverse klachten betreffende de uitvoering van het renovatieproject en de kwaliteit van de afwerking. In de IJmuider Courant werd onlangs zelfs de term ‘broddelwerk’ gebruikt. Er zou een onafhankelijk onderzoek gestart worden, dat uit diende te wijzen in hoeverre de klachten over uitvoering en afwerking terecht zijn en wie zorg zou moeten dragen voor het eventuele herstel. Helaas is uitvoerend bedrijf Wegenbouwer Kreeft Infra uit Velsen-Noord ondertussen failliet verklaard. In ons gesprek licht De Jong toe, hoe nu verder te gaan in deze ontstane situatie.
,,Broddelwerk wil ik het niet noemen, al zijn er inderdaad wel hobbeligheden,” opent De Jong eerlijk ons gesprek. ,,Asfalt moet je altijd even laten werken, dat is onze ervaring met andere projecten. De aannemer heeft ons dat ook aangeraden bij oplevering, toen de hobbels al ter sprake kwamen. In ons eerste gesprek, of de hobbels binnen de marge van de richtlijnen voor kwaliteit vielen en er gekozen werd voor een onafhankelijk onderzoek, deelde het uitvoerend bedrijf reeds mee, dat er een faillissement op komst was.” Van juni tot augustus 2020 is de laan, die een doorgaande route tussen Haarlem en IJmuiden is, afgesloten geweest om alle verhardingen, bomen en verlichting te vervangen. ,,Als gemeente zijn wij in een situatie terechtgekomen, die nieuw voor ons is. Dit hebben we nog nooit eerder meegemaakt en intern zijn wij ons aan het beraden, hoe nu verder. Onafhankelijk onderzoek is vrij prijzig en er is ook keuze in welk soort onderzoek het meest geschikt is. Daar zijn wij nog niet uit,” aldus De Jong. ,,Overigens is afbrokkelend asfalt van de fietspaden, ook wel bitumen genaamd, heel te doen gebruikelijk. Er is altijd een afrafeling, dat is geen bijzonderheid.” Er zijn omwonenden, die via de IJmuider Courant melden, dat hun oprit steil is en hun auto langs het trottoir schraapt als zij de oprit inrijden. ,,Dat is nieuw voor mij, ik vind het jammer dat mensen dit aan de krant laten weten, maar ons als gemeente overslaan. Melden op info@velsen.nl heeft altijd zin, het komt bij de desbetreffende ambtenaar of wethouder terecht en er komt altijd een reactie.” Er zijn ook meldingen van verzakkende en smalle trottoirs. ,,Het was bij ons nog niet bekend, ik heb het zelf nagelopen, toen ik er recent van hoorde, maar herken de klachten niet. Ik sta open voor deze ervaringen, al voldoen de breedtes van de trottoirs aan de huidige normen. Een fietspad dient minstens 2 meter 50 breed te zijn, dus we wisten reeds vóór de renovatie, dat er her en der iets van de trottoirs af zou gaan. Maar overal zijn de richtlijnen voor de juiste maten leidend gebleven. Dat geldt trouwens ook voor de inritten.” De Jong benadrukt tot slot nog eens, dat de gemeente hier open staat voor opmerkingen en ervaringen. ,,Als we het niet weten, kunnen we er ook niets mee doen. Dus als bewoners of gebruikers van de Van den Vondellaan klachten of bijzonderheden ondervinden, laat ze dat dan melden op info@velsen.nl. Het is work in progress, wordt vervolgd.”