Velsen – Bewoners van sociale huurwoningen in Velsen-Noord en IJmuiden hebben zich verenigd om samen de woningcorporaties aan te spreken op de staat waarin hun woningen verkeren. Zeker honderd huurders zouden ontevreden zijn over de kwaliteit van de woning, waarbij met name schimmelvorming als veel voorkomend probleem wordt genoemd. Het betreft woningen van zowel Woningbedrijf Velsen als Velison Wonen.
Door Raimond Bos
Fijn wonen voor iedereen, zo luidt de ondertitel van de gemeentelijke woonvisie tot aan 2040. Maar zo fijn blijkt het wonen lang niet overal in Velsen te zijn. Ilona Bultstra kan erover meepraten. Ze woont sinds oktober 2020 in een flat in IJmuiden, die valt onder het beheer van Woningbedrijf Velsen. Toen ze de woning betrok, zag alles er keurig uit. Netjes geschilderd, nieuwe deuren en geen zichtbare gebreken. Uit een gesprek met een vorige bewoner werd haar al snel duidelijk dat er in het verleden veel sprake was geweest van vocht en schimmel in de woning. Al vrij snel nadat Ilona er woonde, merkte ze dat de problemen niet verholpen waren. ,,Het viel het eerst op in de schuur. De spullen die er stonden, kon ik weggooien. Bij een hevige regenbui staat mijn schuur onder water.’’ Voor dat laatste was Ilona opmerkelijk genoeg al tijdens de bezichtiging gewaarschuwd. ,,Ik kreeg het advies om alles op stellingen te zetten, maar een stelling houdt de schimmel niet tegen.’’
Onderzoek
Een onderzoek in opdracht van Woningbedrijf Velsen in de woning leverde een voor Ilona teleurstellend resultaat op. ,,De onderzoeker maakte een foto bij een vochtig raam in de slaapkamer van mijn oudste zoon. Zijn conclusie luidde dat er geen kachel stond en het dus mijn eigen schuld was. Maar er stond wél een kachel, die is waarschijnlijk te zien op de foto die hij gemaakt heeft.’’ Uiteindelijk koos Ilona ervoor om zelf een onderzoek te laten uitvoeren. Daaruit werd duidelijk dat de vocht- en schimmelproblemen niet te wijten zijn aan bewonersgedrag. ,,Woningbedrijf Velsen beweerde juist van wel. Ook geven ze aan dat de ventilatieschacht werkt, terwijl die halverwege is ingestort. Intussen groeit in de badkamer de schimmel letterlijk op de leidingen en komt die in de keuken naar het fornuis toe.’’ De oudste zoon van Ilona is inmiddels verhuisd, omdat zijn gezondheid te lijden had onder de situatie. Hij had last van duizeligheid, misselijkheid en zware hoofdpijn. Nu hij elders verblijft, is hij vrijwel vrij van klachten. ,,Logisch, want daar is geen schimmel’’, reageert Ilona. Ze plaatste een bericht op Facebook en kreeg in twee uur tijd 182 reacties. Extra zuur is het dat Ilona door het accepteren van deze woning anderhalf jaar geleden haar recht op een eengezinswoning opgaf. ,,Ik had daar zicht op, maar ik heb dit aanbod aangenomen.’’
Lekkage
Het verhaal van Chantal Memerda is al even schokkend te noemen. Zij woont in Velsen-Noord, eveneens in een woning van Woonbedrijf Velsen. Ook haar woning vertoont behoorlijk wat gebreken. Chantal somt op: ,,Schimmel, vocht, tocht, kapotte muren… Toen we hier vijf jaar geleden kwamen wonen, was er net een renovatie geweest. Het vuil daarvan zit nog in de tegels en sommige tegels zitten scheef. We zijn er al jaren mee bezig om het op te lossen.’’ Vorig jaar kwam er een grote lekkage bij. Hoewel ze daar al in januari voor het eerst melding van maakte, kwam Woningbedrijf Velsen volgens Chantal pas in oktober met een concrete actie. ,,Ik werd eerst afgewimpeld met de mededeling dat ze wel eens op het dak zouden gaan kijken bij betere omstandigheden. In oktober kreeg ik iemand aan de lijn die een technisch adviseur inschakelde. Er kwam een noodoplossing, maar sindsdien heb ik schimmel over mijn hele plafond.’’ Chantal heeft kinderen van 5 en 7 jaar en een baby van vijf maanden. Toen de lekkage en schimmelvorming speelden, was ze zwanger. ,,Ik kreeg te horen dat ik de schimmel zelf moest verwijderen. Toen ik aangaf dat ik zwanger was, gaven ze als antwoord dat ik het dan maar aan de buren moest vragen.’’

Keukenblok staat scheef
Niet alleen woningen van Woningbedrijf Velsen blijken in slechte staat te verkeren. De schoonouders van Chantal wonen elders in Velsen-Noord in een pand van Velison Wonen. ,,Daar hebben ze precies dezelfde problemen. Bovendien zat er ook nog asbest in de badkamer. En er zat een hele oude keuken in, waarvan de kastjes los zaten. Na veel klagen hebben ze uiteindelijk een nieuw keukenblok gekregen, maar dat staat scheef, waardoor er water blijft liggen. Die nieuwe keuken staat er nog geen jaar, maar ze hebben al drie keer de schimmel uit de kitranden moeten verwijderen.’’ In de meeste gevallen worden dergelijke klachten gemeld vanuit woningen die in de jaren 50 en 60 gebouwd zijn. De kwaliteit van deze woningen is doorgaans aanmerkelijk lager dan we tegenwoordig gewend zijn. Toch mag dat volgens Chantal geen excuus zijn voor de woningcorporaties: ,,Je kunt in een auto uit 1890 ook nog goed rijden, als je het onderhoud maar goed uitvoert.’’ Zorgelijk is vooral ook de constatering dat haar pasgeboren baby al na vier weken naar het ziekenhuis moest met gezondheidsklachten. ,,Dan vraag je jezelf toch af: waar kom dat vandaan?’’
Reactie Woningbedrijf Velsen
Woningbedrijf Velsen kan geen exacte aantallen noemen als we informeren naar de omvang van de problematiek: ,,We weten het niet precies, maar we weten dat het om een groot aantal woningen gaat. Het is een serieus vraagstuk. Daar zijn we ons van bewust. Dit heeft alles te maken met de grote hoeveelheid woningen van net na de oorlog. Deze woningen hebben op hetzelfde moment allemaal dezelfde aanpak en aandacht nodig. En dat is vervelend voor de bewoner die er last van heeft.’’ De woningcorporatie noemt het belangrijk om met de bewoners in gesprek te blijven en zegt samen met de bewoners naar oplossingen te zoeken. Met drie bewoners heeft al overleg plaatsgevonden en een vervolgafspraak is ingepland. De huurdersraad zal ook bij dat tweede gesprek aanwezig zijn. Intussen gaan technisch adviseurs bij de woningen langs waar problemen zijn. Daarnaast is er een inventarisatie gedaan op complexniveau. Hieruit is een toekomstvisie gekomen die nu verder wordt uitgewerkt. Nog dit jaar zullen de plannen voor de huurders zichtbaar zijn, zo belooft men.
Reactie Velison Wonen
Velison Wonen laat weten: ,,Vocht- en schimmel klachten in woningen komen helaas voor. Huurders kunnen daar behoorlijk last van hebben. In de prestatieafspraken is vastgelegd dat de woningcorporaties actie zullen ondernemen in geval vocht- en schimmelproblematiek zich voordoet. Bij een melding door een huurder onderzoekt Velison Wonen de aard en de oorzaak van het probleem en zoekt samen met de huurder naar een oplossing. Wij adviseren onze huurders om vocht- en schimmelklachten in huis bij ons te melden via onze reparatietelefoon of via onze website. Wij nemen deze klachten serieus. Bij een melding van vocht- en schimmelproblemen komen wij of de aannemer langs om het probleem te onderzoeken. De oorzaak van het probleem is niet altijd eenduidig. We zoeken in overleg met de huurder naar de juiste oplossing. Afhankelijk van de oorzaak van het probleem kan de oplossing liggen in het geven van duidelijk advies, een technische oplossing (door bijvoorbeeld een ventilator in de badkamer aan te brengen) of een combinatie daarvan.’’
Foto’s: aangeleverd