Wekelijks staat Erik Baalbergen aan de hand van een foto stil bij een IJmuidens onderwerp naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor de oefeningen en testen met de Zeesluis IJmuiden.
Door Erik Baalbergen
Na een dagje werken mag ik graag, gewapend met de camera in de rugtas, een wandelingetje maken. Gelukkig kan dat ook weer over de sluizen. Vorige week maandag zag ik vanaf het uitzichtpunt bij de Middensluis voor het eerst de “voordeur”, de buitendeur van de nieuwe zeesluis open staan. Bovendien voer er een schip in de kolk. Mag Zeesluis IJmuiden, na vijf jaar bouwen en nog ruim voor de officiële opening eind januari 2022, dan eindelijk doen waarvoor hij gemaakt is? Reden om even te kijken en de camera tevoorschijn te halen!
Het schip in de kolk is het loodsvaartuig Procyon uit IJmuiden. Het is een van de drie grote P-klasse loodsvaartuigen, of ‘loodsstation vaartuigen’, van het Nederlands Loodswezen. Het is gebouwd door scheepswerf Barkmeijer Shipyards in het Friese Stroobos. De zusterschepen van de Procyon heten Polaris en Pollux. De vaartuigen zijn genoemd naar sterren waarop men in het verleden navigeerde. Op 12 september 2014 werd de Procyon in haar thuishaven IJmuiden gedoopt door de Nederlandse zangeres Ellen ten Damme. Hoewel IJmuiden de thuishaven is, zien we de Procyon hier zelden. Haar werkterrein ligt bij Hoek van Holland en Vlissingen. Net als de Polaris en Pollux is de Procyon gestationeerd op een kruispost, als een loodsstation op een vaste positie op zee. Vanaf een kruispost worden loodsen met een kleine open boot (jol) of tender naar inkomende en uitvarende zeeschepen gebracht.
Het 81 meter lange en 13 meter brede loodsvaartuig verzuipt zo’n beetje in de 500 meter lange en 70 meter brede kolk van de nieuwe sluis. Nou ja, verzuipen in de figuurlijke zin dan, en niet in de letterlijke zin gelukkig! Volgens een bericht van Rijkswaterstaat worden deze weken de systemen getest en wordt er geoefend met en rond de sluis. Het testen en oefenen vindt plaats met de bedienaars, de sleepdiensten, de vletterlieden, de loodsen en de hulpdiensten. Het loodsvaartuig is ingezet voor oefeningen en testen met het Loodswezen. Een onderdeel van het oefenen is het ervaren van de stromingen in de kolk en de krachten die ontstaan op de trossen waarmee de schepen worden aangemeerd. En dit alles uiteraard om de sluis na de opening zo soepel mogelijk en zonder kinderziektes in gebruik te kunnen nemen.
De naast de nieuwe sluis gelegen en soms wat krakende Noordersluis kijkt al reikhalzend uit naar z’n pensioen!