Velsen – Uit de mailboxen van medewerkers die uit dienst zijn gegaan in 2023 bij de gemeente Velsen is data verloren gegaan.
Hier kwam de gemeente Velsen achter afgelopen 14 maart. Door een fout van de ICT-leverancier OGD zijn e-mails van vertrokken medewerkers niet bewaard. Op 18 maart 2024 werd de daadwerkelijke impact duidelijk. De mailboxen van 214 medewerkers die tussen december 2022 en 19 december 2023 uit dienst gingen, zijn verwijderd. Van deze 214 verwijderde mailboxen konden 20 mailboxen volledig teruggehaald worden. Van de overige 194 verwijderde mailboxen konden voor 167 mailboxen de mails van voor oktober 2022 terughalen. Dit betekent dat bij deze 167 mailboxen de mails weg zijn van de periode oktober 2022 tot 19 december 2023. Voor 27 mailboxen geldt dat alle mails weg zijn. Het gaat hierbij om 27 medewerkers die in 2023 in dienst kwamen en in 2023 ook weer uit dienst gingen. De gemeente is met OGD in gesprek over de wijze waarop deze fout kan worden gecompenseerd.
Onderzoek locaties AZC
De gemeente kwam hier zelf achter naar aanleiding van een Woo-verzoek over het onderzoek naar locaties voor de realisatie van een AZC. In het Woo-verzoek vraagt de indiener specifiek om mailwisselingen tussen gemeente Velsen en Sweco, de partij die onderzoek doet naar de geschiktheid van locaties voor de realisatie van een AZC in Velsen. De medewerker die onder andere de contacten met Sweco had, is in de betreffende periode uit dienst gegaan. Er wordt gezegd: ,,Het is voor het college, zeker op dit gevoelige dossier, niet uit te leggen en onacceptabel dat dit gebeurt. We begrijpen volkomen dat dit het vertrouwen van onze inwoners in de overheid geen goed doet. Het college wil juist volstrekt transparant zijn in het verstrekken van informatie.’’ Er worden alle mogelijke stappen genomen om uit te zoeken voor welke dossiers dit eventueel nog meer kan spelen en hoe de informatie alsnog veilig gesteld kan worden. Foto: Pixabay