Typisch IJmuiden: creatormeet

Wekelijks staan we in deze rubriek stil bij een IJmuidens onderwerp aan de hand van een foto en naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor de Creatormeet: IJmuiden Rauw aan Zee.

Door Erik Baalbergen

Bij IJmuiden denken vooral niet-IJmuidenaren aan Tata Steel, rookpluimen, zwarte kozijnen, fijnstof, vismeur, schreeuwende meeuwen die de vis van je broodje jatten en hart- en vaatziekten. Dat is niet verwonderlijk natuurlijk, want kranten en andere media brengen graag vooral negatief nieuws. Een enkeling weet zich nog wel een positief bericht te herinneren, bijvoorbeeld over de naamgeving en de opening van Zeesluis IJmuiden. En uiteraard is IJmuiden met z’n Hema diep in het geheugen van een enkele cruiseganger gegrift als een van de parels aan de Noordzee…

Mooi met een rauw randje

Toch weten velen IJmuiden wel te vinden als het gaat om te genieten van het uitgestrekte strand en de vele strandsporten, duinen, vogels spotten en hengelen op de zuidpier, dwalen op het Forteiland, lekkere vis, wandelen in de vele rondom gelegen parken en natuur en de indrukwekkende schepen en sluizen. Kortom, IJmuiden heeft gewoon heel veel moois te bieden, maar soms met een rauw randje! Vooral dat rauwe randje wordt deze maand vanuit Citymarketing Velsen IJmuiden.nl in de schijnwerpers gezet. Afgelopen vrijdag werd de themamaand ‘IJmuiden Rauw aan Zee’ officieel afgetrapt met een ‘Creatormeet’, een instameet waarbij instagrammers samen op pad gaat om een stad of natuurgebied te ontdekken.

Creatormeet

In het kader van IJmuiden en Velsen promotie nodigt Citymarketing Velsen een paar keer per jaar een groepje reisbloggers en fotografen uit om te laten zien en vooral zelf te laten ervaren wat IJmuiden en Velsen te bieden hebben. De ‘Creatormeet: IJmuiden Rauw aan Zee’ van afgelopen vrijdag bracht tien vlog-, blog- en fotolustigen bij elkaar.

Het verzamelpunt van de ervaringsreis door IJmuiden onder leiding van citymarketeer Friso Huizinga en Mike Rumping van de gemeente Velsen was de Seaport Marina. De reis startte met een vaartochtje op een sportvissersschip naar Forteiland. Onder leiding van een gids van Forteilandbeheerder PBN werden het fort en het eiland verkend. Een koffiestop vond plaats in God’s Window, een vergader- en dinerruimte in een voormalige Duitse geschutsbunker met spectaculair uitzicht op de Noordzee. Na een dwaaltocht door de fortgangen werd de groep met het bootje Fortwachter weer aan land gebracht, bij de Kop van de Haven.

Vis

Vanaf het vissersmonument ging het te voet langs de cruisekade en de ferryterminal naar de Vissershaven. Hier deden de instagrammers met een wandelingetje langs de aangemeerde viskotters ervaring op met ‘kantje pikken’. Geen kotter en geen detail bleef gevrijwaard van de gevoelige chip! Natuurlijk even een groepsfotootje gemaakt bij de .IJmuiden-letters op het Visplein. Tijdens de lunch bij De Dolfijn konden ook de inwendige bloggers op smakelijke wijze kennis maken met Noordzeevis uit IJmuiden.

Vervolgens maakte de groep een tour met de IJmuiden-promotie bus van Connexxion. Deze bus rijdt normaliter op de Amsterdam Beach Line, lijn 80 van Amsterdam naar Zandvoort. Tijdens de tour langs het kanaal, sportpark Schoonenberg, het stadhuis en de Lange Nieuwstraat (met natuurlijk de Hema!) naar het havengebied kwam gids Friso bijna tijd tekort om enthousiast te vertellen over de geschiedenis, de sluizen, de nabijgelegen natuur en de wederopbouwplannen van Dudok.

Power

Na een kort bezoekje aan de voet van de grote vuurtoren bracht de IJmuiden-bus de groep naar beachclub Makai voor een drankje gevolgd door een clinic power kiten. Met een mini-uitvoering van een kitesurfvlieger leerden we sturen en de kracht van de kite kennen. En dat er een power in zo’n kite zit, heb ik aan den lijve ondervonden met een door de wind voortgetrokken buikschuiver van vele meters…  Enkele waaghalzen uit de groep hulden zich in een wetsuit en gingen met de instructeur de Noordzeegolven in om tussen de vele kitesurfers kennis te maken met het kitesurfen. De meesten bleven aan de vloedlijn toekijken; iemand moet tenslotte toch de foto’s en video’s maken!

Met een drankje en een hapje namen we afscheid van elkaar. De vloggers en bloggers gingen met positieve beelden van en ervaringen met IJmuiden naar huis. Via de hashtag #creatormeetijmuiden22 zullen wij – en hopelijk ook de negatief-over-IJmuiden-denkenden – de beelden en verhalen op de sociale media gaan tegenkomen!

Op de foto:
Citymarketeer Friso Huizinga vertelt, staande op een van de IJM-bankjes op de kop van de haven, over het Vissersmonument en de haven. (Foto: Erik Baalbergen)