Tata Steel op de vingers getikt door Reclame Code Commissie

Velsen – De Reclame Code Commissie heeft milieuorganisatie Greenpeace in het gelijk gesteld over de reclamecampagne die Tata Steel afgelopen zomer voerde. Kort na de start van de protestactie van Greenpeace tegen Tata Steel publiceerde het staalbedrijf informatie op de eigen website en in advertenties waarin men claimde dat de uitstoot van kankerverwekkende PAK (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen) op het terrein in de periode van 2019 tot 2022 gehalveerd is.

Greenpeace betoogde dat Tata Steel dit niet kan claimen, omdat het bedrijf helemaal geen zicht heeft op de totale uitstoot van PAK vanaf het Tata-terrein. ,,Tata kan geen cijfers leveren over de PAK-uitstoot uit de verouderde en lekkende kooksfabrieken en PAK dat vrijkomt door opwaaiend stof van de enorme kolenbergen’’, aldus de milieuorganisatie. De Reclame Code Commissie stelt Greenpeace hierop in het gelijk. ,,Ook met dure reclamecampagnes kan Tata Steel niet verhullen dat hun verouderde installaties mensen ziek maken. We gaan ervan uit dat Tata Steel de website direct aanpast’’, aldus Andy Palmen, directeur van Greenpeace Nederland.

Tata Steel zelf is het niet eens met het oordeel van de Reclame Code Commissie. ,,Wij staan achter onze claims, die gebaseerd zijn op verschillende metingen en rapporten. Wij willen omwonenden en andere geïnteresseerden goed en juist informeren, ook op onze website. We zullen kijken hoe we het beter kunnen doen, op basis van bestaande en toekomstige onderzoeken’’, aldus het staalbedrijf. (Archieffoto: Bos Media Services)