Santpoort– Op donderdag 30 januari staakten de leraren in het basisonderwijs. Zo ook de medewerkers van De Bosbeekschool in Santpoort-Noord. Op school werd een bijeenkomst georganiseerd voor alle personeelsleden van OPO-IJmond (Stichting Openbaar Onderwijs IJmond) met als thema ‘Hoe kunnen we werken in het onderwijs aantrekkelijker maken, voor onszelf en voor toekomstige leerkrachten?’ Deze dag werd bezocht door zo’n 100 leraren van verschillende scholen in de regio.
Juf Karlijn Hegger (groep 6) koos ervoor om van zichzelf te laten horen: ,,Ik ben gaan demonstreren in Amsterdam omdat ik zichtbaar wil zijn. Ik wil mensen laten zien dat de nood hoog is. Goed onderwijs vormt een basis voor de toekomst. De demonstratie was indrukwekkend. Ik vind het toch altijd weer erg bijzonder als er zoveel mensen bij elkaar komen met hetzelfde doel. Er hing weer een goede sfeer in Amsterdam! Het voelde ook goed om er nu mét een spandoek te staan en het is ook altijd leuk om andere spandoeken te lezen. Mensen zijn zo creatief; er staan soms zulke scherpe en goed bedachte teksten op! Ik vond de volgende ook wel treffend: “Heb je zin in lekker veel vakantie? Kom werken in het onderwijs!”
Een groep van 9 collega’s van De Bosbeekschool demonstreerde. Karlijn: ,,Allemaal hebben we zo onze persoonlijke drijfveren om te vragen om verandering. Zo moet De PABO aantrekkelijker worden, vooral voor mannen. We missen meesters! De druk van het administreren is te hoog. Dit gaat ten koste van de tijd die we met en voor de kinderen bezig kunnen zijn. Wij zien mogelijkheden om overheidssystemen en processen efficiënter te maken. Ook willen we beter passend onderwijs kunnen bieden voor het individuele kind. Daarvoor zijn extra handen nodig, bijvoorbeeld van specialisten. De klassen worden groter maar we willen alle kinderen de aandacht kunnen geven die ze verdienen. Er komen nieuwe vakgebieden bij, zoals burgerschap en techniek, maar er gaat nooit wat af. We willen dat er meer wordt doorgeschoven naar het voortgezet onderwijs, waardoor we meer ruimte krijgen in ons programma voor de basis. Er moet meer aandacht en geld komen om het lerarentekort op te lossen. De gevolgen zijn op de werkvloer merkbaar. Je voelt je schuldig als je ziek bent omdat je weet dat de school en ouders dan een probleem hebben. Dus ga je vaak toch maar naar je werk. We vallen ook regelmatig voor elkaar in. Onze laatste wens: we willen hetzelfde salaris als onze collega’s in het voortgezet onderwijs.’’
Ondanks de problemen vormen ze een sterk team en lossen ze veel intern op, vertelt Karlijn. ,,Doordat we veel achter de schermen houden, blijven het echter wel ónze problemen. Om een breder draagvlak (steun) te creëren, bijvoorbeeld van ouders, willen we vaker delen waar we tegenaan lopen. Niet om te klagen, maar hoe meer mensen achter ons staan, hoe eerder Den Haag naar ons zal luisteren. Het vak van leerkracht – het werken met kinderen, kinderen helpen en laten leren – vinden wij desondanks nog steeds een prachtig beroep. Elke dag gaan we er weer voor!’’ (Foto: aangeleverd)