Menu

Skip to content

Jutter | HofgeestLogo

Het laatste nieuws uit IJmuiden, Velsen, Velserbroek, Santpoort, Driehuis en Spaarnwoude.

Menu

Skip to content
  • Home
  • Nieuws
    • IJmuiden e.o.
    • Santpoort e.o.
    • Regio
  • ePaper
    • Jutter | Hofgeest
    • Gemeente Velsen
    • Lijf & gezondheid
      • Lijf & gezondheid Magazine
    • Wonen.nl
    • ARCHIEVEN
  • Kabalen
    • Deze week
    • Opgeven
  • Familieberichten
  • Vacatures
  • Gemeente
  • Adverteren
    • Adverteren
    • Verkoopteam
  • Redactie
    • Uw tekst aanleveren
    • Redactieteam
  • Over ons
    • Contact
    • Bezorging
    • Ophaalpunten
    • Andere uitgaven
    • Vacatures
    • Voorwaarden
    • Privacy

Noordersluis viert 90ste verjaardag

Door Redactie | 29 april 2020 | Geplaatst in IJmuiden e.o., Santpoort e.o.

IJmuiden – Op 29 april is het precies 90 jaar geleden dat de Noordersluis werd geopend. Het officiële openingsmoment vindt plaats op de brug van de Johan van Oldenbarnevelt, die tegen 1 uur ’s middags door de binnendeur de sluis in vaart. Na een toespraak van de minister van Waterstaat geeft koningin Wilhelmina met het overhalen van een hendel het een sein om de buitendeur te openen.

Een herdenkingsbordje vervaardigd door aardewerkfabriek Petrus Regout ter gelegenheid van de opening van de Noordersluis, met een gestileerde afbeelding van de Johan van Oldenbarnevelt in de Noordersluis.

Een staatscommissie onder leiding van dr. Kraus constateert in 1911 dat schepen van 300 meter lang en 30 meter breed binnenkort gangbaar zullen zijn. Als Amsterdam wil bijblijven, moet er een nog grotere sluis komen. 

De Eerste Wereldoorlog (1914-1918) vertraagt de besluitvorming. In 1915 wordt een wetsvoorstel ingediend voor de aanleg van de sluis van 400 meter lang en 50 meter breed, met een drempeldiepte van 15 meter beneden N.A.P. De nieuwe sluis wordt van beton en krijgt roldeuren. Verder wordt de sluis iets schuin geplaatst, wordt het landeinde van de Noordpier naar het noorden verplaatst en komt er een vaargeul ten noorden van het fort. Hierdoor kunnen grote schepen met een ruime bocht goed op de sluis aanvaren, zowel tussen de zee en de sluis als richting Amsterdam. Aan de landzijde van de sluis moeten de schepen direct op koers komen om de smalle doorgang van de Velserspoorbrug te kunnen passeren.

In 1919 start het graven van de bouwput. De aan de noordzijde van de Middensluis ontstane buurt ‘IJmuiden over de sluis’, of in de volksmond ‘Blikkenbuurt’ (zo genoemd omdat de bewoners de erven en schuurtjes tegen stuifzand beschermden met oude blikken platen), verdwijnt hierbij. Ook verdwijnen grote stukken bosgebied. Het zand wordt gebruikt bij onder meer de bouw van het Amsterdamse Olympisch Stadion en de aanleg van wegen. In 1923 beginnen de betonwerken. De bouw van het binnenhoofd, de schutkolkwanden en het buitenhoofd wordt gefaseerd “droog” uitgevoerd; met bronbemaling wordt de bouwput droog gehouden. De sluis krijgt drie deuren, van elk 54 meter lang, 20 meter hoog en 7½ meter breed. Twee deuren, waarvan een als reserve, komen in het buitenhoofd en eentje komt in het binnenhoofd. De deuren staan op wagentjes die op in de sluisvloer bevestigde rails lopen. De sluisdeuren zijn in Rotterdam gebouwd en worden met sleepboten over zee naar IJmuiden gesleept. De eerste deur komt in 1927 gereed.

De nieuwe sluis krijgt de naam ‘Noordersluis’. De totale bouwkosten voor de sluis zijn geraamd op 13 miljoen gulden, maar bedragen uiteindelijk ruim 20 miljoen gulden. De Noordersluis is bij de opening de grootste schutsluis ter wereld. 

Aanvankelijk wordt de elektriciteit voor het bewegingsmechanisme van de sluisdeuren geleverd door de centrale op het Sluiseiland bij de Middensluis. Vanaf 1942 betrekt de Noordersluis de elektriciteit van de PEN-centrale in Velsen-Noord. Tot ver in de oorlog blijft de Noordersluis beschikbaar voor het scheepvaartverkeer. Na Dolle Dinsdag (5 september 1944) wordt de sluis onklaar gemaakt en de doorvaart gestremd. Beide deuren in het buitenhoofd worden gesloten, de rolwagens onder de deuren verwijderd en de ruimte tussen de deuren volgestort met zand. Ook wordt met explosieven de sluis beschadigd. Zo worden de bewegingsmechanismen van de deuren vernield, wordt geprobeerd om de kolkwanden te laten instorten en wordt het centrale machine- en bedieningsgebouw boven de binnendeur vernietigd. Na de oorlog worden alle zeilen bijgezet om de Noordersluis te herstellen. In juli 1946 wordt de sluis weer in gebruik genomen, zij het eerst nog met een tijdelijk bewegingsmechanisme voor de deuren

Het autoverkeer over het kanaal neemt in de eerste helft van de jaren vijftig fors toe. Omdat de Velserpont lange wachttijden oplevert en de Velsertunnel nog niet af is, besluit Rijkswaterstaat in 1955 om een weg over de sluizen aan te leggen. De deuren van de Noordersluis worden elk voorzien van een rijbaan zodat het verkeer over de deuren kan rijden.

De Seafox 7 gaat door de Noordersluis in april 2018, een van de laatste gelegenheden dat je je nog op de sluisdeuren mocht begeven voor de ‘grote afsluiting’. Rechts op de foto zien we de bouw van de nieuwe zeesluis in volle gang.

De Noordersluis nadert nu het einde van zijn levensduur. Volgens planning zal in 2022 de nieuwe Zeesluis de taak overnemen en wordt de Noordersluis overbodig. 

(Bron: Typisch IJmuiden 3 en 10 oktober 2019, foto’s: Erik Baalbergen)

Foto boven:

De foto uit 2011 toont de Noordersluis ruim voor aanvang van de bouw van de nieuwe zeesluis.

Andere berichten

Groot onderhoud aan Noordersluis IJmuiden→

Binnendeur Noordersluis in IJmuiden vervangen→

College prefereert duurzaamheid: ,,Noordersluis biedt kansen voor energietransitie’’→

Wereldklasse opera- en ballet op het grote doek van het Haventheater→


Recent nieuws

  • Wereldklasse opera- en ballet op het grote doek van het Haventheater
  • Afzwemmen voor het zwemABC onder tropische omstandigheden
  • Financiële planning: wanneer past een persoonlijke lening in jouw situatie?
  • Groeneveen Toernooiweek met Eredivisie randje
  • Zomerfestijn: zeil deze zomer mee langs vier wereldculturen
  • Tuinmeubelen voor een tuin aan de kust
  • Meer dan 100 prentenboeken gedoneerd aan de VoorleesExpress Velsen
  • Word DJ deze zomer in Velsen!
  • Dubbele zomertentoonstelling in Zee- en Havenmuseum
  • Zo hou je je huis koel bij een hittegolf
  • Bij de redactie aan tafel : Amber Souwer
  • Keverdag 2025 bij de Ruïne van Brederode
  • Koninklijke onderscheiding voor John van Opijnen
  • Logeerzorg biedt tijdelijke ondersteuning voor mantelzorgers
  • Meer mensen beter laten horen: Van Boxtel hoorwinkels wordt Audika
  • Tien jaar BuitenGewoon: ‘Jullie zién mensen!’ 
  • Mijlpaal voor IJmuiden: start eerste deelplan gebiedsontwikkeling Pont tot Park
  • Het wordt een geweldige zomer voor alle kinderen in Velsen
  • Samen koers bepalen: huurders en partners praten én eten mee over toekomst volkshuisvesting in Velsen
  • Wat een mooie prestatie van VZV!
Job in de Regio

Edities

  • IJmuiden e.o.
  • Regio
  • Santpoort e.o.
  • Zakelijk-Nieuws-Landelijk

Zoeken

In de Regio

Live webcam in IJmuiden aan ZeeLive webcam IJmuiden aan Zee

Onze ophaalpunten

Ophaalpunten Jutter | Hofgeest

Onze uitgaven

Nieuwe Meerbode editie Aalsmeer HC nieuws Noord | Zuid
Nieuwe Meerbode editie De Ronde Venen Amstelveens Nieuwsblad
Nieuwe Meerbode editie Uithoorn Jutter | Hofgeest
Castricummer Heemsteder
Weekblad voor Ouder-Amstel Bloemendaler
Lijf & gezondheid Job in de Regio
WONEN.nl  
VerspreidNet

Jutter | Hofgeest
Zeeweg 191
1971 HB IJmuiden
0255-533900
info@jutter.nl of info@hofgeest.nl

 

IJmuiden, en Velsen-Noord
Velserbroek, Velsen-Zuid, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid, Driehuis en Spaarnwoude.

 
 

Contact
Andere uitgaven
Bezorgklacht
Ophaalpunten
Vacatures
Voorwaarden
Privacyverklaring

 

© Kennemerland Pers B.V.

Menu

Beheer cookie toestemming
Deze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke functies voor verwerking van informatie over uw eindapparaat en persoonlijke gegevens. Dit omvat integratie van inhoud, externe diensten, elementen van derden, statistische analyse, gepersonaliseerde reclame en sociale media. Toestemming is vrijwillig en kan op elk moment worden ingetrokken via het pictogram linksonder.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}