Ten4 college vergroot kansrijk schooladvies
Regio – In augustus 2026 is de regio Velsen, Haarlem-Noord, Spaarndam een nieuwe vorm va,n onderwijs rijker. Dan start het Ten4 College, een samenwerking tussen Vellesan College en Stichting IJmare Primair Onderwijs, met 10-14 onderwijs.
Op deze school hebben leerlingen van groep zeven en acht samen met leerlingen in de leeftijd van de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs les. Het advies en de keuze voor welk niveau voortgezet onderwijs ze gaan volgen, krijgen ze pas aan het eind van de tweede klas. Leerlingen van het Ten4 College kunnen zich in die periode zowel emotioneel als qua intelligentie langer ontwikkelen waardoor de kans op een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs groter wordt.
De reden is duidelijk
Ikina Poelarends is aangesteld als directeur van het Ten4 College. Zij gaat het komende schooljaar samen met een klein team docenten uit zowel primair als voortgezet onderwijs het 10-14 onderwijs in deze regio verder vormgeven. ,,Veel mensen in het onderwijs hebben al langer het gevoel dat we een leerling te vroeg in de schoolcarrière laten kiezen voor een middelbare school”, licht directeur Poelarends de reden voor de oprichting van het Ten4 College toe. ,,Twaalf jaar is erg jong voor zo’n belangrijke en levensbepalende keuze. Sommige kinderen zijn op die leeftijd gewoon emotioneel en/of qua leren nog niet toe aan die overstap. In het 10-14 onderwijs hebben kinderen die daarmee worstelen door die keuze later te maken, langer kans zich te ontwikkelen waardoor we ze zo kansrijk mogelijk kunnen adviseren.”
Kansrijker onderwijsmodel
Het 10-14 onderwijs in Nederland ontstond rond 2018 als reactie op zorgen over het huidige systeem. Er zijn in Nederland inmiddels twintig scholen die 10-14 onderwijs geven. Het Ten4 College dat in deze regio is een initiatief van IJmare onderwijs en het Vellesan College. Poelarends: ,,Bij IJmare merkten ze dat er in de hoogste groepen van het basisonderwijs soms kinderen zitten voor wie de keuze te vroeg komt. En op het Vellesan zagen ze dat er in de brugklas soms kinderen kopje onder gingen omdat ze eigenlijk nog niet toe waren aan de overstap. Niet ieder kind is gelijk. Als het gaat om cognitieve, sociale of emotionele vaardigheden bloeit het ene kind gewoon wat later op dan het andere. En dan komt de overstap naar het voortgezet onderwijs soms te vroeg. Voor kinderen die als twaalfjarige nog te weinig zelfvertrouwen hebben, leerlingen voor wie de prestatiedruk van toetsen en proefwerken nog te groot is of kinderen die gewoon nog veel behoefte hebben aan een kleinschalige school met veel persoonlijke aandacht, is 10-14 onderwijs een goede oplossing.”
Projectmatig onderwijs
,,Op het Ten4 College wordt straks anders lesgegeven dan in het reguliere onderwijs, maar gedurende de opleiding komen vakken als wiskunde, Nederlands en Engels wel steeds terug”, legt Poelarends het 10-14 onderwijs verder uit. ,,Bij ons zullen leerlingen alleen wel vaak gezamenlijk in projecten of thema’s werken. Bijvoorbeeld projecten over duurzaamheid, of een thema als taal en presentatie, waarin we dan meerdere vakgebieden integreren. De basisvaardigheden en kernvakken blijven centraal staan, maar zijn vaak geïntegreerd in een project of thema. Maar die vakken kunnen soms ook apart worden gegeven. In klas 2 van het voorgezet onderwijs krijgt 10-14 over het algemeen meer de vorm van het reguliere voorgezet onderwijs, zodat de leerlingen daarop goed voorbereid zijn. Op het Ten4 College staat de ontwikkeling van de leerlingen centraal, is er veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, begeleiding en maatwerk. We bieden leerlingen op deze manier meer tijd om zich, in hun eigen tempo en niveau, te ontwikkelen voordat het advies voor een vmbo, mavo, of havo gegeven wordt.”
Fotobijschrift: Ondertekening samenwerking 10-14 onderwijs door Marc Boelsma (l) rector Vellesan College en Iwan Basoski (r), bestuurder bij Stichting IJmare Primair Onderwijs. Foto: aangeleverd

