‘Het hele verhaal moet kloppen’

Telstar heeft met MPM International Oil Company een ambitieuze shirtsponsor binnengehaald die de club wil helpen met het realiseren van het vijfjarenplan Wij creëren kansen. ,,Bij Telstar lopen te veel mensen rond die emotioneel bij de club betrokken zijn. Dat moeten we doorbreken, anders kom je niet verder.’’

Door Friso Huizinga

Michiel van Wilgen, voormalig medewerker van Shell die in 1995 voor zichzelf begon, kwam afgelopen zomer via een bevriende zakenrelatie in contact met Telstar. Hij stapte een nieuwe wereld binnen, want tot die tijd was MPM vooral actief in de autosport. Logisch, want het bedrijf is marktleider in de automotive aftermarket.

,,Wij zochten een nieuw platform om een ander publiek te bereiken’’, aldus Van Wilgen. ,,De autosport is een klein wereldje. Daarnaast zijn niet al onze klanten gek van autosport. De shirtsponsoring bij Telstar is voor ons een middel om meer landelijke bekendheid te krijgen, maar de Jupiler League is vanwege de wedstrijden op locaties door het hele land ook een goed platform om onze relaties lokaal uit te nodigen.’’

Voor Steef Hammerstein was het meteen duidelijk dat hij geen gewone sponsor binnenhaalde. ,,Michiel is niet het type dat vanaf de zijlijn toekijkt. Hij zit vol goede ideeën om een positieve wind te laten waaien. Hij is in korte tijd één van onze dragende sponsors geworden. Dat nieuwe bloed hebben we nodig om de grote stappen te zetten die nodig zijn om verder te komen.’’

Net als bij andere betaald voetbalclubs is daar geld voor nodig. Structureel, en het liefst veel. Daarom investeert Telstar veel tijd in het businesspartnermodel, waarbij de club meeprofiteert van zakelijke deals die sponsors met elkaar sluiten. De commerciële afdeling van Telstar functioneert daarbij als smeerolie.

,,Voor ons is dit een kanteling in de benadering van sponsoring’’, aldus Hammerstein. ,,Het kost energie, want de inspanningsverplichting van onze afdeling is fors toegenomen. We moeten actief de boer op om bruggen te slaan tussen onze sponsors. De eerste successen zijn al behaald, maar dat moeten er nog veel meer worden.’’

MPM is één van de eerste businesspartners van de Witte Leeuwen. ,,Als wij smeermiddelen verkopen aan sponsors van de club, dan gaat de profit naar Telstar’’, legt Van Wilgen uit. ,,Bij een hoog volume ontstaat er een heel andere financiële dekking dan nu het geval is. Als die motor blijft draaien, dan werken we met elkaar aan continuïteit van de club. Dat gevoel moet onderdeel worden van de cultuur, maar zover is het nog niet.’’

De sponsors zorgen er samen voor dat Telstar de doelstellingen uit het beleidsplan kan realiseren, waarbij de Witte Leeuwen en de businesspartners voor net dat beetje extra moeten zorgen. ,,Meer geld zorgt voor beter voetbal’’, zegt Hammerstein. ,,We willen ieder jaar in de top 6 van de Jupiler League eindigen. Dat hebben we al eens eerder geroepen, maar nu ligt er een breed gedragen plan aan ten grondslag. We willen ook stappen zetten om het stadion door te ontwikkelen en het centrum van de IJmond te worden.”

,,Vergeet niet dat we dit seizoen al veel doelstellingen hebben gerealiseerd, zoals de aanleg van het kunstgrasveld en een extra investering in de spelersgroep”, vervolgt Hammestein. ,,Dat is ons mede dankzij betrokken sponsors als Michiel gelukt. Hij behoort tot het nieuwe bloed waar onze club dringend behoefte aan heeft.’’

Van Wilgen: ,,Ik heb geen verstand van voetbal en ben daardoor in staat om er zakelijk naar te kijken. Bij Telstar lopen te veel mensen rond die emotioneel bij de club betrokken zijn. Dat moeten we doorbreken, want anders kom je niet verder. De gelatenheid moet weg.’’

Dat geldt ook voor de interne organisatie, vindt commercieel directeur Hammerstein. ,,De club moet zichzelf serieus nemen. Mensen die hier op de pay-roll staan moeten begrijpen dat we met elkaar meer kwaliteit moeten nastreven. Dat begint op maandagochtend als iemand een kaartje komt kopen en eindigt op vrijdagavond laat als onze gasten hier hopelijk met een goed gevoel de deur uit lopen. Het hele verhaal moet kloppen. Zolang ik de energie heb, zal ik daarvoor blijven vechten. Want ik vind dat deze club het waard is.’’

Over MPM

MPM International Oil Company is een toonaangevende leverancier van smeermiddelen in Nederland. Het bedrijf verwerft een steeds grotere positionering op de internationale markt. Met een complete productlijn van meer dan 350 verschillende smeermiddelen kan 99 procent van het wereldwijde wagenpark worden onderhouden. Het hoofdkantoor en de fabriek van MPM staan  in Delft. Van hieruit wordt de verkoop, marketing en distributie van de MPM-productlijn gecoördineerd naar inmiddels 46 landen.