Regio – Huis-aan-huisbladen bereiken het grootste publiek, gevolgd door regionale publieke omroepen en regionale dagbladen. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Commissariaat voor de Media.
Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim tienduizend Nederlanders van zestien jaar en ouder. Het huis-aan-huisblad weet volgens de onderzoekers ook burgers te bereiken die minder geïnteresseerd zijn in gemeentenieuws. Huis-aan-huiskranten worden door de meeste respondenten gezien als ‘belangrijkste informatiebron’. Niet eerder is het gebruik van lokale informatiebronnen voor alle online en offline geconsumeerde mediakanalen in deze omvang en representatief voor alle streken in Nederland in kaart gebracht.
Grote interesse in lokaal nieuws
Een grote meerderheid van de Nederlanders is geïnteresseerd in lokaal nieuws, zo blijkt uit het rapport. Van de ondervraagden is 46 procent ‘buitengewoon geïnteresseerd’ in wat er in de (eigen) gemeente speelt. Nog eens 43 procent is ‘enigszins geïnteresseerd’. Meer dan de helft van alle respondenten zegt wekelijks een huis-aan-huisblad te lezen. Vooral Nederlanders van 35 jaar en ouder geven de voorkeur aan huis-aan-huiskranten.
Bevestiging
Het bestuur van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP) is blij met de uitkomst van het onderzoek en noemt het ‘precies wat we nodig hebben’. Volgens staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) laat de uitkomst zien dat lokale media ‘een belangrijk onderdeel zijn van het leven van mensen’. ,,Het is een bevestiging van wat we al wisten.”
Het Commissariaat voor de Media houdt toezicht op de naleving van de Mediawet en de Wet op de vaste boekenprijs. Hiermee beschermt het Commissariaat de onafhankelijkheid, pluriformiteit en toegankelijkheid van het media-aanbod en ondersteunt daarmee de informatievrijheid.
Foto onderschrift: Het blijkt dat huis-aan-huiskranten, zoals De Jutter|Hofgeest, gezien worden als belangrijkste informatiebron.