IJmuiden – In Stadsschouwburg en Filmtheater Velsen werd vorige week door zo’n tweehonderd ondernemers, organisaties en bewoners uit de gemeente Velsen teruggeblikt op de resultaten van Citymarketing Velsen tot dusverre. Ook kregen de aanwezigen alvast een voorproefje van wat de komende periode op stapel staat. Het sleutelwoord van de bijeenkomst luidde: verbinden. Waar de Stichting Citymarketing Velsen in het oprichtingsjaar 2019 nog geheel draaide op gemeentelijke subsidie, wordt inmiddels al een behoorlijk deel van het benodigde budget verkregen via partnerships. Tegelijk is ook de subsidie door de gemeenteraad structureel gemaakt. ,,Dat geeft vertrouwen’’, aldus citymarketeer Friso Huizinga.
Door Raimond Bos
Normaal gesproken zou een half gevulde theaterzaal een tegenvaller inhouden, maar voor Citymarketing Velsen geldt dat niet. Met zo’n tweehonderd aanmeldingen voor deelname aan dit netwerkevenement mag de stichting zich gelukkig prijzen, want vanuit andere gemeenten wordt met enige jaloezie naar dit aantal gekeken. Huizinga: ,,In gemeenten als Haarlem, Alkmaar en Zaanstad krijgen ze maximaal 100 aanmeldingen voor een avond als deze.’’ Hij wijst erop dat dit verschil onder meer valt te verklaren doordat de citymarketing zich in die gemeenten alleen richt op bezoekers, terwijl men er in Velsen bewust voor kiest om ook bewoners en bedrijven erbij te betrekken. De gedachte daarachter is simpel: maak de inwoners en bedrijven trots op hun eigen gemeente, daarmee leg je een solide basis voor een groeiend aantal bezoekers.
Partnerships
Door 26 bedrijven en organisaties werden vorige week de handtekeningen gezet op een groot paneel. Dit zijn de partners van Citymarketing Velsen en het ligt in de bedoeling om dat aantal in de nabije toekomst nog verder uit te breiden. Het doel is om in het komende jaar 70.000 euro inkomsten uit partnerships te genereren. Huizinga meldde dat de stichting daar nu al dicht tegenaan zit. Voorlopig blijft de gemeente Velsen echter met een bijdrage van 150.000 euro per jaar nog wel de grootste geldschieter. De gemeenteraad besloot om dat bedrag structureel in de begroting op te nemen. Wethouder Jeroen Verwoort (financiën) nuanceert: ,,Structureel wil zeggen dat ze het in de begroting laten staan, tot ze anders besluiten.’’
Interviews
Na een kort welkom door stichtingsvoorzitter Bas Kuntz en een presentatie door citymarketeer Friso Huizinga volgde een talkshow met een aantal gasten uit diverse branches. Van Noordzeevis tot kunst en cultuur, van technisch onderwijs tot middenstand en horeca, een reeks sprekers kreeg het woord om uit te leggen waarmee ze bezig zijn en hoe de wisselwerking met Citymarketing Velsen verloopt. Zo liet ondernemer Richard Blesgraaf van slijterij/wijnhuis Zeewijck weten dat hij het door hem geïnitieerde evenement Whisky & Rum aan Zee verder wil uitbreiden. Nu al trekt de jaarlijkse proeverij bezoekers uit alle windstreken en zelfs van buiten de landsgrenzen. Frank Out, directeur van het Technisch College Velsen en het Maritiem College IJmuiden, vertelde dat de school dit jaar maar liefst 3.500 kinderen van basisscholen heeft ontvangen om ze te laten kennismaken met technisch onderwijs. Ook weet het opleidingsinstituut meerdere bedrijven als partner aan zich te verbinden. Wethouder Jeroen Verwoort vindt het, zoals het een goed VVD-voorman betaamt, ‘ontstellend gaaf’ en reageerde: ,,Ik word hier intens vrolijk van!’’
Samenwerking Jutter | Hofgeest
Organisaties in de kunst- en cultuursector kijken uit naar een nieuwe samenwerking die Citymarketing Velsen aangaat met deze krant. In het komende jaar zal een speciale pagina in deze krant verschijnen, die bedoeld is als podium voor de cultuurmakers. Over de exacte invulling van het project wordt nog gesproken, maar binnen de sector is verheugd gereageerd op het nieuws.
Trots
Waar de Stichting Citymarketing Velsen zich volop bewust is van al het fraais dat de gemeente Velsen te bieden heeft, lijkt dat besef bij de inwoners vaak nog niet voldoende aanwezig te zijn. Huizinga: ,,Velsenaren moeten veel trotser worden op hun gemeente. We hebben in coronatijd geleerd dat recreëren in eigen regio heel leuk is. Toch zijn er nog veel plekken in Velsen, zoals de bunkers en het Forteiland, waar veel Velsenaren zelf nog nooit geweest zijn. Juist dat willen we laten zien, want zo stimuleer je duurzaam toerisme.’’
Foto onderschrift: Huizinga is tevreden met de aanmeldingen voor deze avond. Foto: Bos Media Services