Cheque van 2145 euro voor De Heideberg

Door verkoop ansichtkaarten ‘De groeten uit Santpoort’

Santpoort – Wandelend door Santpoort bedacht Yvonne van den Ende dat het wel een leuk idee zou zijn om ansichtkaarten met foto’s van het dorp te maken. De meest authentieke en herkenbare plekjes van Santpoort wilde ze op die manier bijeen brengen. Het leidde tot een mooi project, waarvan de opbrengst naar hospice De Heideberg is gegaan. Vorige week woensdag bracht Yvonne samen met André Mes van Kopie-Druk Santpoort een bezoek aan het hospicehuis om een bedrag van 2145 euro te overhandigen aan coördinator Annemiek de Winter.

Santpoort heeft veel mooie plekjes en Yvonne van den Ende kent ze op haar duimpje. Ze mag graag door het dorp en de omgeving wandelen en hangt daarbij regelmatig haar fotocamera om haar nek. Toen ze vervolgens bij toeval stuitte op een app, waarmee je een ansichtkaart kunt maken met een collage van je eigen foto’s, ging ze daarmee aan de slag. Het resultaat plaatste ze op Facebook. Dat leverde veel leuke reacties op. Toen was het idee snel geboren. Een serie echte ansichtkaarten moest er komen, met ‘Groeten uit Santpoort’ erop. Ze stapte bij Kopie-Druk Santpoort naar binnen en daar werd het idee direct omarmd. Om het echt goed te doen, besloot André Mes van de drukkerij om het ontwerp opnieuw op te zetten, met de originele foto’s als basis.

Tien verschillende kaarten

Hij legt uit: ,,Door een app te gebruiken, gaat de kwaliteit van de foto’s achteruit. Met de originele foto’s kon ik een beter resultaat krijgen in een strakke lay-out.’’ Zo werden tien verschillende kaarten gemaakt. Daarop staan foto’s van bekende locaties, zoals ’t Mosterdzaadje, korenmolen De Zandhaas en het standbeeld De Draver op de Hoofdstraat. Ook veel foto’s van de natuur in Santpoort kwamen in aanmerking voor plaatsing. Meer dan tweehonderd setjes kaarten vonden hun weg naar de inwoners van Santpoort. Ze gingen voor tien euro per set van de hand, sommige kopers gaven zelfs wat extra omdat de opbrengst naar hospice De Heideberg zou gaan.

Symbolische cheque

Vorige week was het moment daar. Yvonne en André brachten samen een symbolische cheque naar het hospicehuis. Hier worden op jaarbasis gemiddeld 60 à 65 gasten ontvangen. Het zijn mensen die in de laatste fase van hun leven zijn aangekomen en hier liefdevol worden ontvangen en verzorgd tot aan hun overlijden. Vorig jaar was er zelfs een uitschieter naar 90 gasten. De gemiddelde verblijfsduur van de gasten is twee tot drie weken. Voorzitter Jan Bakker en coördinator Annemiek de Winter leggen uit dat dit ook de meest ideale tijd is voor iemand om hier te verblijven. ,,De maximale verblijfsduur is drie maanden. Maar als iemand hier drie maanden is en al die overlijdens van de andere gasten meemaakt, dat doet mentaal iets met je. Daarom willen we graag dat iemand op het juiste moment instroomt.’’

Subsidie

Opvallend: de organisatie krijgt voor elke gast hetzelfde bedrag aan subsidie, ongeacht de vraag of iemand slechts één dag in het huis overnacht of de maximale drie maanden. Met giften als deze is het bestuur van De Heideberg dan ook altijd erg blij. Jan Bakker, sinds een jaar voorzitter van de stichting: ,,Deze actie staat eigenlijk symbool voor het draagvlak dat we hebben in de plaatselijke samenleving.’’ Hij vertelt hoe er direct mensen klaarstonden om te helpen, toen onlangs een onverlaat een ruit had ingegooid. Die betrokkenheid raakte hem: ,,Dit is een heel apart stukje wereld!’’

Tegelijk is Yvonne van den Ende onder de indruk van het werk dat het team van De Heideberg verzet om hun gasten zo goed mogelijk te verzorgen. Geen gemakkelijke opgave, gezien de achterliggende reden voor het verblijf. ,,Jullie geven die mensen gewoon een thuis. Dat is echt heel mooi.’’ Bij gebrek aan vrijwilligers stond de voorzitter onlangs zelf ook aan het bed van een gast. ,,Dan hoor je iemand zeggen ‘eindelijk rust!’, dat is heel mooi.’’ Bakker doelt op het feit dat veel mensen in de periode ervoor vaak een zwaar medisch traject hebben moeten doorlopen, waarbij ze voortdurend in andere situaties terecht kwamen en met andere mensen te maken hadden.

Nieuwe overgordijnen

Het geld zal door De Heideberg worden besteed aan de aanschaf van nieuwe overgordijnen voor de gastenverblijven. ,,We willen een frisse look’’, vertelt Annemiek de Winter. ,,De gordijnen hangen er nu negen jaar, maar voor veel gasten is het toch een groot bruingrijs vlak. Dat kregen we regelmatig als feedback terug.’’ Van de ansichtkaarten komt geen tweede druk, het wordt dus een echt verzamelobject. Wel heeft André Mes van de foto’s inmiddels een verjaardagkalender gemaakt. De tien sets foto’s zijn daarvoor aangevuld met ongebruikt beeldmateriaal, onder meer van de Ruïne van Brederode. Die kalender is inmiddels al verkrijgbaar bij hem in de winkel aan de Hoofdstraat 189b. Te zijner tijd zal ook een jaarkalender 2021 worden uitgebracht.

Op de foto:
Van links naar rechts: Jan Bakker (voorzitter De Heideberg), André Mes (Kopie-Druk Santpoort), Yvonne van den Ende (initiatiefnemer ansichtkaarten) en Annemiek de Winter (coördinator De Heideberg). (Foto: Bos Media Services)