Bouw grootste zeesluis ter wereld officieel van start

Afgelopen woensdag kwam minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu naar IJmuiden om samen met de samenwerkingspartners het officiële startsein te geven voor de bouw van de nieuwe zeesluis. Vele vertegenwoordigers van de samenwerkingspartners, waaronder de provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam en de gemeente Velsen, waren hierbij aanwezig.

Minister Schultz refereerde in haar welkomstwoord aan het beslissingsproces van vele jaren dat vooraf is gegaan aan dit definitieve startsein. ,,Maar nu is het dan eindelijk zover dat we kunnen beginnen met de bouw van de grootste zeesluis ter wereld”, aldus de minister.

,,De bouw betekent niet alleen voor de regio een belangrijke economische impuls, maar ook de voordeur naar Amsterdam gaat verder open met eveneens een belangrijke impuls voor economische groei. Maar ook internationaal zal deze zeesluis onze positie verbeteren omdat het nu al een belangrijk prestige object is gebleken. Het laat zien waar Nederlandse ingenieurs toe in staat zijn, die overigens ook hun bijdrage al hebben geleverd bij de bouw van de nieuwe sluizen in zowel Panama als Suez.”

De nieuwe sluis moet er komen vanwege het feit dat de huidige Noordersluis, na honderd jaar, aan vervanging toe is. Omdat er de laatste jaren steeds grotere vracht- en cruiseschepen in de vaart zijn gekomen, wordt de nieuwe sluis dan ook aanmerkelijk groter dan de huidige sluis.

De afmetingen zijn enorm met een lengte van 500 meter, een breedte van 70 meter en een diepgang van 18 meter. Deze diepte is van belang in verband met het feit, dat schepen in de huidige sluis nog afhankelijk zijn van het tij. Met een diepte van 18 meter van de sluisbak kunnen schepen straks de klok rond gebruik maken van de sluis.

Een paar technische gegevens die betrekking hebben op het komende bouwproces zijn indrukwekkend: er komen 3 roldeuren van elk 2.400 ton staal, er wordt 290.000 m3 beton gestort, 25.000 ton wapeningsstaal is nodig, er is 10.000 ton damwand nodig en een sluisdeur op z’n kant is 70 meter hoog.

Om de bouw van de werkzaamheden van dichtbij te bekijken konden de aanwezigen ook een uitkijkpunt beklimmen. Maar dit uitkijkpunt van zes meter hoog, waar maximaal vijftig personen op het uitzichtplateau kunnen staan, is ook bedoeld voor belangstellenden die dan van dichtbij de bouwwerkzaamheden gade kunnen slaan. (foto: Joop Waijenberg)