Santpoort – ProRail is gestart met de asfaltering van de nieuwe ontsluitingsweg van de woningen aan de Van Dalenlaan 120 en 122 en de nieuwe locatie van boerderij Sinneveld. Deze werkzaamheden zullen enkele weken in beslag nemen. Zodra ze zijn afgerond, sluit ProRail de particuliere overweg bij de garageboxen aan de Van Dalenlaan.
Hiermee komt een einde aan een proces van vele jaren, waarmee ProRail de veiligheid van dit stuk spoor aanzienlijk wil verbeteren. De overweg aan de Van Dalenlaan ligt in een flauwe bocht in de spoorweg. Daardoor is er maar weinig tijd om een aankomende trein op tijd op te merken. In de loop van de tijd is deze overweg beveiligd met onder meer lichtsignalen (ook wel een knipperbol genoemd), een veerooster en hekken die onlangs nog voorzien zijn van elektromotoren. Recent werd bovendien de maatregel ingevoerd om treinen op dit traject langzamer te laten rijden. Dit alles is niet genoeg gebleken om ernstige ongevallen, waarvan enkele met dodelijke afloop en veel incidenten waarbij het bijna mis ging, te kunnen voorkomen. De sluiting past in de aanpak van ProRail om in Nederland overwegen op te heffen en zo de veiligheid op en rond het spoor te verbeteren.
NABO nummer 67
In Nederland zijn honderden Niet Actief Beveiligde Overwegen: NABO’s. Bij dit type overweg is geen afsluiting door middel van slagbomen. De onbeveiligde overwegen zijn vaak te vinden in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken. Dit komt voor bij onverharde wegen en paden. Deze overwegen zijn in de regel uitgerust met een zogenoemd Andreaskruis en waarschuwingsborden, maar worden niet actief beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Bij de Van Dalenlaan zijn we weliswaar lichtsignalen toegevoegd, maar bij de zuidelijke overweg in Santpoort-Zuid niet. Beide overwegen zijn opgenomen in het NABO-programma. Gebruikers moeten op deze overwegen extra alert zijn op naderende treinen en dit kan gevaarlijke situaties met zich meebrengen. Dat maakt deze overwegen, zeker als ze op openbaar toegankelijk terrein liggen, levensgevaarlijk. ProRail heeft tot nu toe 66 van deze 180 NABO’s aangepakt. De NABO aan de Van Dalenlaan in Santpoort-Zuid wordt nummer 67. De ambitie is om eind 2023 alle openbare NABO’s op het reizigersnet te hebben aangepakt.
Ongelukken en meer wandelaars
0Op de overweg aan de Van Dalenlaan vond twee jaar geleden nog een dodelijk ongeval plaats. Ook zijn er diverse momenten geweest waarop het bijna mis ging. Vaak worden die situaties alleen na meldingen van machinisten of bewoners duidelijk. Half september van dit jaar is er nog een aanrijding voorkomen door bewoners. Sinds het begin van de coronacrisis komen meer recreatieve wandelaars naar de omgeving van de overwegen in Santpoort. Met het gereedkomen van de puinverharding van de nieuwe ontsluitingsweg afgelopen zomer is het aantal passages van de overweg door wandelaars exponentieel toegenomen. De noodzaak om de overweg te sluiten wordt daarmee extra urgent. ProRail wil daarom zo snel mogelijk tot opheffing van de overweg overgaan, na asfaltering van de ontsluitingsweg. Verwacht wordt dat aansluitend de zuidelijke overweg in het voorjaar van 2021 kan worden opgeheven, als de bedrijfsverplaatsing van boerderij Sinneveld heeft plaatsgevonden. (Foto: Pixabay)