Menu

Skip to content

Jutter | HofgeestLogo

Het laatste nieuws uit IJmuiden, Velsen, Velserbroek, Santpoort, Driehuis en Spaarnwoude.

Menu

Skip to content
  • Home
  • Nieuws
    • IJmuiden e.o.
    • Santpoort e.o.
    • Regio
  • ePaper
    • Jutter | Hofgeest
    • Gemeente Velsen
    • Lijf & gezondheid
      • Lijf & gezondheid Magazine
    • Wonen.nl
    • ARCHIEVEN
  • Kabalen
    • Deze week
    • Opgeven
  • Familieberichten
  • Vacatures
  • Gemeente
  • Adverteren
    • Adverteren
    • Verkoopteam
  • Redactie
    • Uw tekst aanleveren
    • Redactieteam
  • Over ons
    • Contact
    • Bezorging
    • Ophaalpunten
    • Andere uitgaven
    • Vacatures
    • Voorwaarden
    • Privacy

Zal uitval veerponten nu verminderen?

Door Redactie | 25 juni 2020 | Geplaatst in IJmuiden e.o., Santpoort e.o.

Velsen – Het uitvallen van de veerponten over het Noordzeekanaal vormt voor velen een grote bron van ergernis. Na veel discussie was eindelijk voor elkaar dat er nu op werkdagen overdag elke tien minuten een afvaart is, maar steeds vaker moeten afvaarten geschrapt worden door technische mankementen. Hoe lang wordt het geduld van de Velsenaren nog op de proef gesteld?

De veerponten die passagiers over het Noordzeekanaal vervoeren, zijn ruim 85 jaar oud, kwetsbaar en over de levensduur heen. Volgens vervoersbedrijf GVB, dat de exploitatie ervan verzorgt, zijn de meest kwetsbare delen van de vijf ponten onlangs preventief vervangen. Het gaat hier om onder meer de stuurinrichting, de elektrische installatie en het voortstuwingsgedeelte. Ook het houten dek op de veerponten is gerepareerd. Deze werkzaamheden moeten ervoor zorgen dat er minder sprake zal zijn van uitval. GVB: ,,Overigens is de betrouwbaarheid na deze actie, gelet op de ouderdom van de schepen, niet gegarandeerd.’’

Een bijkomend nadeel is dat, bij uitval van de veerponten, er ook geen geschikt alternatief voorhanden is. GVB: ,,De ponten en de aanlandingen op het Noordzeekanaal zijn behoorlijk uniek en er is geen schip te koop of te huur dat op deze aanlandingen past.’’ Bij het vervoersbedrijf wordt daarom reikhalzend uitgekeken naar volgend jaar. Eind 2021 zullen volledig elektrisch aangedreven veerponten in gebruik worden genomen. Deze vaartuigen gaan direct bij aankomst aan de oplader en zijn dan in slechts enkele minuten tijd klaar voor de volgende afvaart. Deze elektrische veerponten worden overigens wel uitgerust met een generator, die eventueel kan bijspringen als er sprake is van stevige wind.

Hoewel het voor de passagiers erg vervelend is als een afvaart wordt geschrapt, tonen de cijfers aan dat het al met al nog wel meevalt de uitval. Volgens GBV is die in de afgelopen vier jaar nooit hoger geweest dan 0,2% van alle afvaarten. De gemiste afvaarten worden overigens in financieel opzicht niet gecompenseerd: ,,In het contract dat GVB heeft met de gemeente Amsterdam is niet geregeld dat GVB geen vergoeding krijgt als er uitval is.’’ GVB doet er alles aan om uitval de komende anderhalf jaar tot een minimum te beperken. Dat is een hele klus, want veel onderdelen zijn niet meer te koop zijn en moeten dus gerepareerd of opnieuw gemaakt worden. ,,Ook wij zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. ’’ (Teksten foto: Bos Media Services)

Andere berichten

Koffiepunten sparen voor de Voedselbank→

Tip van de bakker: de geur van Sinterklaas in huis→

Bezoek uit de ruimte?→

Geslaagde lichtjeswandeling voor bewoners Huis ter Hagen→


Recent nieuws

  • Koffiepunten sparen voor de Voedselbank
  • Informatieve bijeenkomst prostaatkanker bij IPSO Huis Santpoort
  • Tip van de bakker: de geur van Sinterklaas in huis
  • Bezoek uit de ruimte?
  • Geslaagde lichtjeswandeling voor bewoners Huis ter Hagen
  • Feestelijke opening van expositie 65 jaar popmuziek in Velsen
  • Stille veiling van schilderijen in het Zee- en Havenmuseum
  • De Luchte heeft nieuwe website en nieuw logo
  • Auto op zijn kant beland, bestuurder gewond
  • Neem jij ook je St.-Maarten lampion mee naar de intocht?
  • Creatieve middag in de Brulboei: lekker bezig!
  • Word de betere versie van jezelf tijdens IJmond Business Boxing
  • Uitwisseling leerlingen Technisch en Maritiem College Velsen met Belgische school
  • Velsen Lokaal presenteert Nathanael Korf als lijsttrekker voor gemeenteraadsverkiezingen 2026
  • Urban Sportspark Valckenhoeflaan officieel geopend
  • Vereniging in Velsen halen samen ruim een ton op met verkoop loten Grote Clubactie
  • Suikerbeesten en taaitaai bij bakkerij Ben Vreman
  • Veiligheidsregio Kennemerland: ,,Geef geen kerstpakket dit jaar!’’
  • Sefardische muziek en geschiedenis door Duo Suenyos
  • Terugblik op de vijfde editie van de Grote Velsen Quiz
Job in de Regio

Edities

  • IJmuiden e.o.
  • Regio
  • Santpoort e.o.
  • Zakelijk-Nieuws-Landelijk

Zoeken

In de Regio

Live webcam in IJmuiden aan ZeeLive webcam IJmuiden aan Zee

Onze ophaalpunten

Ophaalpunten Jutter | Hofgeest

Onze uitgaven

Nieuwe Meerbode editie Aalsmeer HC nieuws Noord | Zuid
Nieuwe Meerbode editie De Ronde Venen Amstelveens Nieuwsblad
Nieuwe Meerbode editie Uithoorn Jutter | Hofgeest
Castricummer Heemsteder
Weekblad voor Ouder-Amstel Bloemendaler
Lijf & gezondheid Job in de Regio
WONEN.nl  
VerspreidNet

Jutter | Hofgeest
Zeeweg 191
1971 HB IJmuiden
0255-533900
info@jutter.nl of info@hofgeest.nl

 

IJmuiden, en Velsen-Noord
Velserbroek, Velsen-Zuid, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid, Driehuis en Spaarnwoude.

 
 

Contact
Andere uitgaven
Bezorgklacht
Ophaalpunten
Vacatures
Voorwaarden
Privacyverklaring

 

© Kennemerland Pers B.V.

Menu

Beheer cookie toestemming
Deze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke functies voor verwerking van informatie over uw eindapparaat en persoonlijke gegevens. Dit omvat integratie van inhoud, externe diensten, elementen van derden, statistische analyse, gepersonaliseerde reclame en sociale media. Toestemming is vrijwillig en kan op elk moment worden ingetrokken via het pictogram linksonder.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}