IJmuiden – De recente afrekening van de jaarlijkse servicekosten heeft begrijpelijkerwijs tot bezorgdheid en vragen geleid bij een aantal van de huurders van Woningbedrijf Velsen. De onrust en emoties die daarbij zijn ontstaan worden serieus genomen. ,,We begrijpen de zorgen, en vinden het vervelend dat dit tot frustratie heeft geleid.’’
Invloed van stijgende energieprijzen
In 2023 zijn de energieprijzen fors gestegen. De woningcorporatie heeft geen invloed op deze marktontwikkelingen. Wat ze, volgens eigen zeggen, wel hadden moeten doen, is de huurders tussentijds beter informeren over de mogelijke financiële gevolgen hiervan. Het woningbedrijf heeft dat niet genoeg gedaan en trekt hier een les uit.
Woningbedrijf Velsen: ,,Om te voorkomen dat huurders bij de jaarlijkse afrekening voor onverwacht hoge kosten komen te staan, zullen we voortaan eerder overwegen het maandelijkse voorschot aan te passen aan de actuele situatie. Wij willen benadrukken dat wij als stichting geen winst maken: de kosten die we doorberekenen zijn altijd gebaseerd op werkelijke uitgaven.
Uitnodiging tot gesprek
We hebben contact gezocht met de initiatiefnemers van het protest en hen uitgenodigd voor een open gesprek. In eerste instantie is hiermee ingestemd, maar later is besloten hier toch niet op in te gaan. Dat vinden we jammer, want we gaan graag het gesprek aan. Ook op een later moment staan we open voor dialoog met betrokken huurders.
Technisch onderzoek in woningen
Om uit te sluiten dat eventuele technische gebreken bijdragen aan het hoge energieverbruik, voeren we steekproefsgewijs controles uit in een aantal woningen. Hierbij wordt onder meer gekeken naar de werking van radiatorkranen en afsluiters. Deze controles vinden plaats in het najaar, wanneer de verwarming weer actief is. De brief is inmiddels verzonden naar deze huurders.
Blijvende inzet voor goed onderhoud
Onze huuropbrengsten investeren we vrijwel volledig in het onderhoud en de verbetering van onze woningen. Dit gebeurt via dagelijks onderhoud, maar ook via een meerjarige planning voor grootschalige renovaties en verduurzaming. Daarnaast dragen deze middelen bij aan de schoonmaak van algemene ruimten en het onderhoud van liften en tuinen. De volgorde van onderhoudsprojecten wordt mede bepaald door de staat van de woningen.’’
De onrust en emoties die zijn ontstaan na het ontvangen van de torenhoge energierekening worden serieus genomen. Foto: Ton van Steijn