IJmuiden – Van Laar Maritime heeft een nieuw schip aan de vloot toegevoegd. Vrijdagmiddag werd het multi purpose / stand-by vessel ‘Jacobus’ gedoopt, het schip is vernoemd naar Koos van Laar, de vader van eigenaar Paul van Laar. Diens dochter Tess (9) viel de eer te beurt het schip te dopen.
Door Raimond Bos
Het duurde even voordat de champagnefles uit elkaar knalde en de doopceremonie tot een goed einde kon worden gebracht. Pas bij de vijfde poging brak de fles in stukken en spatte het alcoholhoudende vocht in het rond. Voor Tess was het overigens niet de eerste keer dat ze een schip mocht dopen: ,,Dat heb ik al twee keer eerder gedaan. Ik heb mijn eigen boot Tess gedoopt en ook de Windea III.’’ Als Tess het voor het zeggen had in het bedrijf, zouden er overigens heel wat dingen gaan veranderen. In haar zelfbedachte plan zou de scheepshelling worden omgetoverd tot een kinderboerderij met botenverhuur en komen in het kantoorgebouw een kinderdagverblijf, bejaardenhuis en een kapsalon.
Varen op waterstof
Het nieuwe schip Jacobus is het vierde schip in een serie. Uit dezelfde serie lag ook de Miranda vrijdag in IJmuiden aangemeerd. Eerder werd ook al een schip vernoemd naar Fenny, de moeder van bedrijfseigenaar Paul van Laar. Lindsay Pein, hoofd operationele zaken bij Van Laar Maritime, vertelt dat de Jacobus helemaal is voorbereid op de toekomst: ,,Het schip is klaargemaakt om op waterstof of batterijen te kunnen varen. We kunnen de installatie zo op het schip zetten. Het is een plug & play-systeem.’’ De bouw van het schip werd door Van Laar Maritime in eigen beheer uitgevoerd, maar niet op de eigen scheepshelling in IJmuiden. Die locatie is prima geschikt voor het plegen van onderhoud aan schepen, maar niet bedoeld voor de complete bouw van een schip. Hiervoor week het bedrijf uit naar Groningen. Gewoonlijk duurt het bouwen van een schip als dit ongeveer een jaar, maar door de coronamaatregelen liep het project wat vertraging op.
Winkel in scheepsbenodigdheden
De geschiedenis van het bedrijf Van Laar Maritime voert terug naar het jaar 1925. In dat jaar startte Jacobus van Laar (1894) in IJmuiden een winkel in visserijbenodigdheden. Een stap die hij zette omdat zijn vrouw last had van zeeziekte. Koos van Laar, de kleinzoon van de oude Jacobus, vertelt: ,,Mijn opa had een eigen schip en voer zo’n beetje de hele wereld rond. Maar oma had last van zeeziekte, dus hij stond voor de keuze: zijn schip of zijn huwelijk. Hij koos voor dat laatste en nam aan de Bik en Arnoldkade een winkel in scheepsbenodigdheden over.’’ Paul, de zoon van Jacobus, zou de zaak vervolgens overnemen. Na verloop van tijd kocht hij, samen met zijn zoon Koos, twee kotters uit een faillissement en begon hij een nieuwe bedrijfstak onder de naam Sportvisserij IJmond. Die activiteit zou tot 2005 voortduren. Naast de sportvisserij en tenderservice werd de handel in scheepsbenodigdheden voortgezet, die zich specialiseerde in kettingen voor de visserij en viskwekerijen in binnen- en buitenland. Daarnaast nam Van Laar zo’n twintig jaar geleden de failliete scheepswerf in IJmuiden over.
Offshore activiteiten
Nadat ook het verlenen van diensten in de offshore-industrie tot het takenpakket van het bedrijf was gaan behoren, is die tak verder uitgebouwd. Inmiddels is dit de kernactiviteit geworden en varen er 36 schepen rond die zich onder meer bezighouden met het inspecteren van de nieuwe en bestaande windmolens op zee. Eigenaar Paul van Laar: ,,Het eerste contract voor de Jacobus is een samenwerking met een jaarlijks terugkerend klant uit Engeland. Tijdens deze klus worden de constructies onder water geïnspecteerd, met behulp van speciale onderwatercamera, de zogeheten ROV’s. Daarnaast voeren we drone-inspecties uit aan de rotorbladen van de windmolens.’’ Het gaat om een tijdelijke klus in opdracht van de bedrijven die de windmolenparken bouwen en exploiteren. Zodra de windparken op zee in bedrijf zijn, zullen deze inspecties uitgevoerd worden voor de eigenaren van de diverse parken. In zijn toespraak dankte Paul van Laar vrijdag alle medewerkers en externe partners voor hun bijdragen aan het bouwen van het nieuwe schip. ,,Een bedrijf als dit runnen is een teamsport’’, merkte hij op.
Gemêleerde bemanning
Naast de vele gasten die bij de doop van het nieuwe schip aanwezig waren, waren er ook diverse bemanningsleden van de schepen van de rederij die in IJmuiden lagen afgemeerd. Ze komen uit diverse windstreken en volgens Koos van Laar is dat ook nodig om alles aan boord soepel te laten verlopen. ,,We hebben medewerkers uit de Oost-Europa, Filipijnen, Indonesië en Kaapverdië. Hoe gemêleerder de bemanning is, hoe beter het werkt. Met een gemêleerd gezelschap heb je vrijwel nooit problemen. De voertaal aan boord is Engels, want dat verwachten onze klanten van ons. We hebben ook wel eens een schip laten varen met een bemanning uit slechts één land, maar dat gaf vaak problemen. Hoe dat komt? Geen idee, maar zoals wij het doen, werkt het gewoon beter.’’ Van Laar Maritime heeft, inclusief de zeevarenden, zo’n tweehonderd medewerkers in dienst. Met kantoren in IJmuiden, Ierland, Polen en Zuid-Afrika kan het bedrijf de klanten 24/7 bedienen in de sectoren waarin men actief is.
Verduurzaming
Naast nieuwbouw is Van Laar Maritime ook bezig om een voormalige kotter van een nieuwe hybride voortstuwing te voorzien. Hiervoor is de oude dieselmotor verwijderd en een nieuwe hoofdmotor met koppeling geplaats. Tussen deze motor en koppeling in komt een hybride tandwielkast die door een batterij/waterstofgenerator of hulpmotor kan worden aangedreven, zodat het schip op locatie de hoofdmotor compleet uit kan schakelen en emissieloos zijn werk kan doen. Verduurzaming in nieuwbouw en de bestaande vloot is de koers die Van Laar Maritime vaart voor een groene toekomst.
Fotobijschrift bovenste foto:
Drie generaties Van Laar: eigenaar Paul van Laar (linksachter) met zijn vader Koos en zijn dochter Tess. Foto’s: Bos Media Services