Menu

Skip to content

Jutter | HofgeestLogo

Het laatste nieuws uit IJmuiden, Velsen, Velserbroek, Santpoort, Driehuis en Spaarnwoude.

Menu

Skip to content
  • Home
  • Nieuws
    • IJmuiden e.o.
    • Santpoort e.o.
    • Regio
  • ePaper
    • Jutter | Hofgeest
    • Gemeente Velsen
    • Lijf & gezondheid
      • Lijf & gezondheid Magazine
    • Wonen.nl
    • ARCHIEVEN
  • Kabalen
    • Deze week
    • Opgeven
  • Familieberichten
  • Vacatures
  • Gemeente
  • Adverteren
    • Adverteren
    • Verkoopteam
  • Redactie
    • Uw tekst aanleveren
    • Redactieteam
  • Over ons
    • Contact
    • Bezorging
    • Ophaalpunten
    • Andere uitgaven
    • Vacatures
    • Voorwaarden
    • Privacy

Typisch IJmuiden: de Velserpont

Door Redactie | 29 augustus 2021 | Geplaatst in IJmuiden e.o.

Wekelijks staat Erik Baalbergen aan de hand van een foto stil bij een IJmuidens onderwerp naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor de Velserpont

Door Erik Baalbergen

Vorige week maandag ging de elektrische veerpont met de zeer sprekende naam ‘NZK Pont 100’ voor het eerst meevaren in de dienstregeling als pontje bij Velsen. Pontgangers hebben vanaf die dag de keuze: nostalgisch meevaren met de vertrouwde, al bijna negentigjarige ronkende en rokende Pont 8 of duurzaam met deze nieuwerwetse pont “op batterijen”. In de winter is de keuze gemakkelijk, aldus een reactie op facebook: met de oude pont kun je je in de winter tenminste nog lekker opwarmen in de buurt van de machinekamer. Of accu’s voldoende warmte opleveren moeten we maar afwachten…

De op 9 juli dit jaar gedoopte NZK Pont 100 is de eerste van een reeks van vijf door het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB bestelde elektrische ponten. Inmiddels is ook de tweede in aantocht: de ‘NZK Pont 101’ is op 27 juli te water gelaten bij de scheepswerf van Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam. De namen van de overige drie bestelde ponten laten zich raden. De IJmuidense schrijfster Conny Braam suggereert al om de ‘100’ de naam ‘Kanaalgraver’ te geven, als eerbetoon aan de noeste kanaalarbeiders van weleer!

Over ‘weleer’ gesproken, we nemen even een kijkje in de geschiedenis van de Velserpont. Door de aanleg van het Noordzeekanaal in de periode 1865-1876 werd de rijksstraatweg tussen Haarlem en Alkmaar bij het dorp Velsen doorsneden. Deze weg volgde bij Velsen het tracé van de huidige Meervlietstraat. Gesprekken tussen de Amsterdamse Kanaalmaatschappij en de gemeente Velsen resulteerden begin 1866 in een overeenkomst waarin onder meer werd bepaald dat de Kanaalmaatschappij voor voetgangers een tolvrije veerpontverbinding zou onderhouden en voor het overige verkeer een brug zou aanleggen. In 1872 werd de Velservoetbrug in gebruik genomen zodat je bij Velsen het kanaal kon kruisen en de weg kon blijven volgen. Voor de scheepvaart was de voetbrug voorzien van een handbediende draaibrug. In 1882 nam de Staat de overeenkomst van de Kanaalmaatschappij over.

Het scheepvaartverkeer nam al snel flink toe en het kanaal werd verbreed. De voetbrug werd steeds meer een obstakel en werd dikwijls aangevaren. Tot groot verdriet van de Velsenaren en andere gebruikers van de brug werd in 1899 onder druk van Amsterdam besloten om de voetbrug te vervangen door een veerpont.

Eind 1900 kwam de eerste raderstoompont ‘Kennemerland’ in IJmuiden aan. De tweede pont ‘Velsen’ volgde spoedig. Bij proefvaarten met de ponten kwamen veel problemen aan het licht, zoals de slechte bestuurbaar bij de oversteek. Besloten werd om de ponten met een ketting “op het rechte pad” te houden. De Kennemerland werd als eerste omgebouwd tot kettingpont en vanaf het najaar 1902 werden proefvaarten gemaakt. Er waren uiteindelijk nog veel tijd, proefvaarten en aanpassingen aan de pont en de toegangsbruggen nodig. In die periode voer de Kennemerland al heen en weer bij Velsen. Pas in 1906 ging de veerdienst echt van start en werd de voetbrug afgebroken. Medio 1906 werd de omgebouwde ‘Velsen’ als tweede veerpont in gebruik genomen.

In 1928 werd de veerdienst uitgebreid met een derde, kleinere stoompont, de ‘Wijkeroog’. In de jaren dertig werden de kettingponten vervangen door nieuwe, vrijvarende veerponten, die de overtocht aanzienlijk versnelden. De laatste kettingpont verdween begin mei 1940. Enkele van deze medio dertiger jaren gebouwde ponten varen nog steeds! Intussen nam vooral begin jaren vijftig het verkeer toe. Wachttijden van een uur tot enkele uren waren geen uitzondering. Vanaf begin jaren vijftig kwam er tijdens de zomermaanden een vierde pont in dienst.

Na de opening van de Velsertunnels in 1957 nam de verkeersdruk bij de pont af. Na de sloop van de westelijker gelegen Velserspoorbrug verhuisden de aanlegsteigers van de Velserpont naar deze westelijker gelegen plek, met het huidige Pontplein aan de zuidoever en de Pontweg aan de Noordoever.

Tot medio jaren negentig van de vorige eeuw werd de Velserpont onderhouden door Rijkswaterstaat. Daarna werd de exploitatie overgedragen aan de NACO, onderdeel van het vervoerbedrijf NZH en in 1999 mede opgegaan in Connexxion. Sinds 2013 wordt de Velserpont, evenals de andere veerdiensten over het Noordzeekanaal, onderhouden door het Amsterdamse GVB. En nog steeds mogen voetgangers tolvrij heen en weer varen. En dat “heen en weer” zal blijven… of zoals Drs. P. al in zijn gedenkwaardige lied ‘Veerpont’ zong:

En als de pont zo lang was als de breedte van de stroom

Dat kon hij blijven liggen, zei me laatst een econoom

Maar dat zou dan weer lastig zijn voor het rivierverkeer

Zodoende is de pont dus kort en gaat hij heen en weer

Foto:

De NZK Pont 100, op de eerste dag in de dienstregeling onderweg naar de overkant. In de verte zien we Pont 8 deze kant op varen. Foto: Erik Baalbergen

Andere berichten

Typisch IJmuiden: het ‘Pontje van Donkersloot’→

Velsens zangtalent gezocht voor show met The Diamond Baritones→

Voedselbank Velsen zoekt vrijwilligers→

Eerste helft van seizoen 2025 van de Kennemer Sociëteit voorbij→


Recent nieuws

  • Velsens zangtalent gezocht voor show met The Diamond Baritones
  • Nieuws uit Dorpsfeest Santpoort: kaarten afhalen Klavertoernooi
  • Voedselbank Velsen zoekt vrijwilligers
  • Eerste helft van seizoen 2025 van de Kennemer Sociëteit voorbij
  • Wedstrijdverslag finale nacompetitie: Olympia Haarlem 1 – Stormvogels 1
  • Docenten Gymnasium Felisenum treden op in The Masked Singer
  • Het Gezelligheidskoor De Delta Singers sluiten 19e seizoen af
  • Gratis Hartcheckdagen in de Bibliotheek Velsen
  • Typisch IJmuiden: de Velserduinweg
  • Filmprogramma Haventheater
  • OV Reisloket in Bibliotheek IJmuiden
  • Blik op een buurtkastje
  • DCIJ-nieuws: Bekerviertal eindigt net buiten top op NK
  • Velser Gemeenschap organiseert sprankelend jeugdoptreden
  • Duurzame gesprekken met Bram Tjaden van Energiek Velsen
  • Fietspad Lange Nieuwstraat overdekt
  • IJBC De Jump organiseert zomerbridge voor iedereen die kan bridgen
  • Internationale Dag Tegen Ouderenmishandeling
  • Jos Kops stopt na 50 jaar Budo lesgeven
  • Lustrum De Toermalijn, dertigjarig bestaan
Job in de Regio

Edities

  • IJmuiden e.o.
  • Regio
  • Santpoort e.o.
  • Zakelijk-Nieuws-Landelijk

Zoeken

In de Regio

Live webcam in IJmuiden aan ZeeLive webcam IJmuiden aan Zee

Onze ophaalpunten

Ophaalpunten Jutter | Hofgeest

Onze uitgaven

Nieuwe Meerbode editie Aalsmeer HC nieuws Noord | Zuid
Nieuwe Meerbode editie De Ronde Venen Amstelveens Nieuwsblad
Nieuwe Meerbode editie Uithoorn Jutter | Hofgeest
Castricummer Heemsteder
Weekblad voor Ouder-Amstel Bloemendaler
Lijf & gezondheid Job in de Regio
WONEN.nl  
VerspreidNet

Jutter | Hofgeest
Zeeweg 191
1971 HB IJmuiden
0255-533900
info@jutter.nl of info@hofgeest.nl

 

IJmuiden, en Velsen-Noord
Velserbroek, Velsen-Zuid, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid, Driehuis en Spaarnwoude.

 
 

Contact
Andere uitgaven
Bezorgklacht
Ophaalpunten
Vacatures
Voorwaarden
Privacyverklaring

 

© Kennemerland Pers B.V.

Menu

Beheer cookie toestemming
Deze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke functies voor verwerking van informatie over uw eindapparaat en persoonlijke gegevens. Dit omvat integratie van inhoud, externe diensten, elementen van derden, statistische analyse, gepersonaliseerde reclame en sociale media. Toestemming is vrijwillig en kan op elk moment worden ingetrokken via het pictogram linksonder.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}