Wekelijks staan we in deze rubriek stil bij een IJmuidens onderwerp aan de hand van een foto en naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor een bezoekje aan de brug van de Princess Seaways.
Door Erik Baalbergen
Op vrije dagen en in de weekenden kom ik ‘s morgens graag even op de kop van de haven, voor een babbeltje, een teugje frisse lucht en even genieten van langsvarende bootjes en schepen. Vaste binnenkomende gast elke ochtend rond half tien is de DFDS ferry uit Newcastle. Afwisselend zijn dit de zusterschepen King Seaways en Princess Seaways. Vaak als de Princess binnenvaart, wordt medekopgenieter Kor begroet met een kort toetertje vanaf de brug…
Groetend getoeter
Kor heeft leren varen bij Piet Donkersloot. Hij heeft bijna vijfentwintig jaar bij het Loodswezen gewerkt, eerst op de buitenliggende loodsboot voor IJmuiden (Bellatrix, Deneb en Aldebaran) en later op de loodstenders. Als laatste was hij loodsschipper op de in IJmuiden bij Mulder &Rijke gebouwde loodstender Roerdomp. Kor is met z’n 55ste gestopt en is inmiddels al weer 35 jaar gepensioneerd. Hij hoopt dit jaar 91 jaar te worden. Maar het zoute water stroomt nog steeds door zijn aderen. Hij is meerdere dagen in de week rond de kop ven de haven te vinden. Ik geniet van zijn verhalen over IJmuiden en zijn ervaringen als stuurman rond IJmuiden. Maar als de Princess aankomt en Kor weet dat “chief officier” (eerste stuurman) Michael Jakobsen op de brug staat, wordt het gesprek onderbroken om even uitbundig te zwaaien naar de brug. Kors gezwaai wordt dan beantwoord met kort groetend getoeter vanaf de brug van de Princess.
Kor en Michael kennen elkaar al enige tijd. Onlangs nodigde Michael Kor uit om met een paar van z’n “kop-van-de-haven”-vrienden op de koffie te komen bij Michael en de kapitein op de brug van de Princess. Dat is natuurlijk een buitenkansje waar je geen “nee” tegen kunt zeggen. Tenslotte word je ook niet elke dag uitgenodigd voor een bakje koffie op de brug van zo’n groot ferryschip! Ook de camera mag mee. Vorige week zondag was het zover.
Hoog
Kort na aankomst van de Princess, terwijl de auto’s nog de wal oprijden, verzamelen we ons gevieren bij de bewaking van de Felison terminal en worden we opgewacht door Michael. Na de benodigde controles betreden we, voorzien van DFDS-bezoekersbatches, via het autodek de Princess Seaways. Formeel is het Deens grondgebied. Met de lift ontstijgen we de uitlaatgassen en bereiken we de tien “verdiepingen” hoger gelegen brug. Je vergaapt je daar direct aan de ruimte, de fraaie en luxueuze inrichting, de bedieningspanelen en het uitzicht. Vanuit de brug heb je bijna rondom zicht op de havenmond; de vissershaven, de kop van de haven, de simmesfoor, het Forteiland; eigenlijk liggen heel IJmuiden en omgeving aan je voeten!
Op de brug maken we kennis met kapitein Dánial Vang. Dánial en Michael leiden ons uitgebreid rond en nemen alle tijd voor het beantwoorden van de vragen van vier nieuwsgierige IJmuidenaren. Tussendoor worden we getrakteerd op koffie en heerlijke Deense koeken! Gaandeweg de technische uitleg, die ik hier achterwege zal laten, krijg ik steeds meer bewondering voor de kunst van het binnenvaren bij IJmuiden en het aanmeren met dit ruim 161 meter lange en 28 meter brede schip. Het lijkt zo gemakkelijk: even de kont naar achteren keren en dan achteruit de haven binnenvaren.
Stuurmanskunst
Maar er komt letterlijk toch heel wat stuurmanskunst bij kijken met alle obstakels zowel boven als onder water. En met harde wind uit bepaalde hoeken is de Princess ook nog een ware windvanger. Boven bepaalde windkracht moet zij geholpen worden door slepers. In dat geval komt er al buiten de pieren een loods aan boord en koppelen de slepers tussen de pieren aan, eentje voor en eentje achter. Met vereende krachten wordt de Princess dan afgemeerd. Michael beleeft zijn spannendste momenten bij de inzet van sleepboten bij storm: als de trossen het maar houden… In het verleden is er wel ‘ns een sleeptros geknapt.
Als ik vraag naar de technische gegevens van de Princess, laat Michael mij de ‘wheelhouse poster’ zien. Deze poster is bedoeld voor de loods, en toont alle technische gegevens die een loods nodig heeft om het schip en de mogelijkheden in korte tijd te leren “kennen”, en dat is veel meer dan alleen de lengte en breedte! Als antwoord op de vraag naar de geschiedenis toont Michael mij een poster in het kantoor van de kapitein met afbeeldingen van de Princess Seaways in haar “vorige levens”. Het schip is gebouwd in 1985 op de Schichau Seebeckwerft in Bremerhaven. Voorts heeft zij gevaren onder de namen ‘Peter Pan’, ‘Spirit of Tasmania’ en ‘Fjord Norway’. Sinds 2006 vaart zij voor DFDS Seaways, eerst onder de naam ‘Princess of Norway’ en sinds 2011 als ‘Princess Seaways’.
Tussen de uitleg, de koffie en alle vragen door neem ik nog wat tijd om foto’s te maken, van de brug en van het uitzicht. Deze foto’s zijn te bewonderen in een album op de facebookpagina ‘Typisch IJmuiden’. De tijd vliegt voorbij als je je vermaakt. En dat geldt zeker voor dit bezoek! De kapitein neemt in wielerkleding afscheid van ons en gaat van boord om een rondje te fietsen in de omgeving. Omdat altijd de kaptein of de chief officer paraat moet blijven – er kan immers van alles gebeuren aan boord – blijft Michael achter en begeleidt ons van boord. We kijken terug op een leerzaam en vooral gezellig bezoek op een unieke locatie. Deze vier IJmuidenaren zijn weer een ervaring rijker!
Foto:
Kijkje vanuit de brug naar de havenmond. Boven de bedieningspanelen en schermen zien we links de Semafoor, met daarachter de Valiant Lady van Virgin Voyages in de IJmondhaven. In het midden kijken we tussen de pieren door naar “buiten”. Rechts zien we een deel van het Forteiland. Foto: Erik Baalbergen