Meester Serné haalt herinneringen op

Meester Serné  was 41 jaar leerkracht in IJmuiden op de Marnixschool. De naam van deze school veranderde later in Het Kompas. Hij deelt zijn belevenissen en herinneringen regelmatig met ons in een column. Deze keer: Meer muziek in de klas

Koningin Máxima propageert dat in het basisonderwijs meer aandacht moet komen voor meer muziek in de klassen. Tijdens mijn opleiding op de Kweekschool in Amsterdam, begin jaren 70, kregen wij les in het werken met het Orff-instrumentarium. Een nieuw instrumentarium en nog vrijwel onbekend op de scholen. Het bestond onder andere uit losse, veelal houten instrumenten zoals alt, sopraan, tenor, bas, xylofoons, klokkenspel, tamboerijn enz. Je leerde om een lied met deze instrumenten te begeleiden.

Ik kwam als leerkracht in 1974 op de oude Marnix van St. Aldegondeschool en ontdekte tot mijn verbazing dat een deel van het Orff-instrumentarium aanwezig was, maar dat het ongebruikt in een kast stond. Ik hield van muziek (nog steeds) en gebruikte de instrumenten tijdens mijn zanglessen. Iedere week leerden we een nieuw lied, begeleid door kinderen die de maat en het ritme op de instrumenten sloegen. Ik denk dat ik alle drie de liedbundels van Hanna Lam heb aangeleerd. Populair bij de kinderen was het slaan met twee houtblokken om het ritme te bepalen, tokkelen op een paar blokken van de xylofoons die ik had afgestemd op de juiste toonhoogte en… de tamboerijn.

Ik had in mijn eerste jaren een meisje in de klas dat bij het Leger des Heils was. Zij bracht regelmatig haar tamboerijn mee naar school (met linten) en begeleidde de zanglessen vol overgave ritmisch met haar tamboerijn. Dit kind vergeet ik nooit. Na verloop van tijd kwam er een muziekdocent in de klassen, die de muzieklessen overnam, helaas maar één keer in de week. De pogingen van deze man waren niet succesvol en al spoedig kwam er een eind aan. Hij is succesvol directeur geworden op een basisschool. Zelf ging ik vrijwel dagelijks door en de kinderen ontdekten steeds meer mogelijkheden met de instrumenten, maar ook met eigen instrumenten. Er waren meisjes die blokfluit speelden die ze meenamen naar school, een jongen die een drumstel bespeelde en een jongen die dwarsfluit speelde.

De jaren gingen voorbij en het muziekonderwijs werd een ondergeschoven kindje. De tijd van de musical in het onderwijs brak aan, met zang en dans. Beide aspecten hadden mijn interesse. Ik zong en danste semiprofessioneel in het theater. Samen met mijn groepen acht kon ik mij uitleven in mijn musicals. Een show maken en opvoeren, was het leukste wat er was. Samen!! Muziek in de klas is heel belangrijk in de emotionele ontwikkeling van een kind. Koningin Máxima heeft gelijk: meer muziek in de klas! (Foto: aangeleverd)