Velsen – Citymarketing Velsen en RTV Seaport maken dit jaar een reeks televisieprogramma’s waarin de parels van Velsen centraal staan. De derde aflevering van .IJmuiden moet je zien gaat over de maakindustrie en offshore wind.
Techport heeft als ambitie voor 2030 uit te groeien tot dé excellente economische regio van de Nederlandse maak- en onderhoudsindustrie. Met meer dan zestig scholen, bedrijven en overheden werkt Techport aan een gezonde arbeidsmarkt, een actueel en uitdagend opleidingsaanbod en aan voldoende talent. Stuurgroeplid Ernst de Haas geeft antwoord op de vraag hoe zij deze ambitie willen realiseren en hoe belangrijk het is hier samen aan te werken. (Zie foto boven)
De bedrijven in het Noordzeekanaalgebied die zich richten op offshore wind zijn verenigd in de AYOP, wat staat voor Amsterdam IJmuiden Offshore Port. Directeur Sylvia Boer vertelt over de grote kansen die er door de komst van twee grote windmolenparken liggen voor onze regio. De komst van de Energiehaven in IJmuiden, die in 2025 gereed moet zijn, is daar een onmisbare schakel in. (Foto hieronder)

Bas Kuntz, ondernemer en vrijwilliger voorzitter van Stichting Citymarketing Velsen, vertelt over de bijdrage die citymarketing levert aan de promotie van Techport en AYOP. Hierover gaat hij binnenkort in gesprek met partners in de maakindustrie en offshore wind. De uitkomsten worden gebruikt voor de meerjarenvisie 2021-2025.
De cameraploeg van .IJmuiden moet je zien nam een kijkje bij één van de bekendste maakbedrijven in IJmuiden: RIGO Verffabriek. Er is ook een weer reportage van Kaatje Kabeljauw, die op bezoek ging bij het Technisch College Velsen.
Het tv-programma .IJmuiden moet je zien is op donderdag 1 oktober om 17.00 uur te zien (Ziggo kanaal 37, YouTube en www.rtvseaport.nl) en wordt in de dagen erna meerdere malen herhaald. (Foto: Peter Denkema)