Jord en Sean zijn de gezichten van de campagne ‘YouChoose’

Regio – IJmuidenaar Sean Demmers speelt een belangrijke rol in de nieuwe campagne om het gebruik van steekwapens door jongeren te ontmoedigen. De videomaker gaat in enkele korte filmpjes het gesprek aan met jongerenwerker Lars Steeneken en kickbokser Tyjani Beztati. De boodschap: ,,Zet je skills in als er een conflictsituatie ontstaat en lever je steekwapens in.’’ Ook basketballer Jord Hofland uit Santpoort speelt een prominente rol. Hij is op een campagneposter te zien. De campagne is een gezamenlijk initiatief van de gemeenten Velsen, Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest.

Dinsdagmiddag vond de officiële aftrap van de campagne plaats. De burgemeesters Frank Dane (Velsen) en Martijn Smit (Beverwijk) spraken de genodigden toe tijdens een korte bijeenkomst in wijkcentrum De Stek in Velsen-Noord. ,,Soms kunnen de spanningen tussen jongeren snel oplopen. Als je een mes op zak hebt, hoe verleidelijk is het dan niet om dat mes te trekken? Voor je het weet, heb je iemand neergestoken. Je wordt aangehouden, krijgt een strafblad en daardoor kom je nooit meer in aanmerking voor heel veel leuke banen. Het kan je dus je hele leven blijven achtervolgen, nog afgezien van wat het met het slachtoffer doet’’, aldus Frank Dales. Martijn Smit: ,,Verontrustend is ook dat de ouders daar wel begrip voor lijken te hebben. Er moet iets gebeuren met de mindset.  van deze jongeren. Ze kijken vaak naar hun oudere broer of neef en gaan dat gedrag overnemen.’’

Tegel met QR-code

Om de boodschap duidelijk aan de jongeren over te brengen, werd het bedrijf Soapbox ingeschakeld. Dit bedrijf ontwikkelt campagnes die zich specifiek op jongeren richten. Het bedrijf schakelde op zijn beurt contentmaker Sean Demmers voor deze klus in. De IJmuidenaar kwam vorig jaar in het nieuws door zijn project ‘Sean zoekt shine’, een programma van ZAPP waarin hij moest proberen zo veel mogelijk in de belangstelling te komen. Doel van de IJmondiale campagne is het voorkomen van steekincidenten onder jongeren. Op strategische plekken waar jongeren vaak bijeenkomen worden tegels gelegd met een QR-code. Wie de code scant, komt op de campagnewebsite terecht. Aan de campagne, die de naam YouChoose kreeg, is een wedstrijd verbonden, waarmee jongeren vijfhonderd euro kunnen winnen door hun eigen skills te filmen en door te sturen.

Op de foto:
Basketballer Jord Hofland uit Santpoort toont de poster waarop hij te zien is. (Foto: Bos Media Services)