Hillen & Roosen: de aannemer achter ‘De Nieuwe Orion’

IJMUIDEN – Aan de Orionweg werkt aannemer Hillen & Roosen al maanden aan de bouw van drie woontorens. De drie gebouwen gaan respectievelijk 21, 28 en 45 appartementen tellen en zullen naar verwachting in het najaar opgeleverd worden. Een omvangrijk project, dat je gerust aan Hillen & Roosen kunt toevertrouwen. Het Amsterdamse bedrijf bestaat al sinds 1899 en heeft een grote staat van dienst. Van dijken op Terschelling tot parkeerkelders in Maastricht, overal in het land vind je bouwwerken die door deze aannemer zijn gerealiseerd. Ook de Noordersluis in Velsen behoort tot de lange lijst met projecten van Hillen & Roosen. Tijd voor een bezoekje aan het bedrijfsmuseum, om meer te zien en horen over de rijke geschiedenis van het bedrijf.

Door Raimond Bos

De kleuren van het steigernet op de bouwplaats aan de Orionweg zijn niet toevallig gekozen. Het groen en geel vormt de huisstijl van aannemersbedrijf Hillen & Roosen, dat het hoofdkantoor heeft staan in het westelijk havengebied van Amsterdam. In dit pand is ook het honderdtwintig vierkante meter grote bedrijfsmuseum gevestigd. Aad van der Aar (76) is de zelfbenoemde conservator van dit bedrijfsmuseum en daarmee is ook meteen de eerste link met de gemeente Velsen gelegd. De voormalig directeur voorbereiding van het gehele bedrijf groeide op in Velsen-Noord en woont ruim 40 jaar in Velsen-Zuid. Vele jaren werkte hij voor Hillen & Roosen, uit alles blijkt dat het bedrijf hem zeer na aan het hart ligt. Hoewel hij al jaren met pensioen is, is hij nog vrijwel dagelijks in het Amsterdamse kantoorpand te vinden. Wie een bezoek brengt aan het door hem beheerde bedrijfsmuseum valt van de ene verbazing in de andere. Foto’s van gerealiseerde bouwwerken, archiefkasten vol officiële documenten, presentjes en gewonnen prijzen, allerhande memorabilia, zelfs de menukaarten van personeelsfeestjes zijn bewaard gebleven. Iedereen met interesse voor de bouwkundige geschiedenis van ons land kan hier vele uren doorbrengen met het bekijken van de vele archiefstukken. Hillen & Roosen speelt al jaren mee in de eredivisie van bouwend Nederland en heeft heel wat bijzondere projecten mogen uitvoeren.

In het bedrijfsmuseum hangen foto’s van diverse gerealiseerde bouwwerken. (Foto: Bos Media Services)

Oprichters

De naam Hillen & Roosen refereert aan de compagnons Leo Hillen en Anton Roosen die op 1 juni 1899 het bedrijf oprichtten. Hillen overleed vrij plotseling en diens plaats werd ingenomen door zijn zoon Leo, die vijftig jaar directeur van het bedrijf is geweest. Ook zijn zoon Ton was een aantal jaren directeur van het bedrijf. De huidige CEO van bouwbedrijf Heijmans, ook Ton Hillen genaamd, is de achter-achterkleinzoon van Leo Hillen. Bij oprichting was Hillen & Roosen gevestigd in het hart van Amsterdam, op de hoek van de Prinsengracht en de Amstel. Deze locatie bevindt zich schuin tegenover Koninklijk theater Carré en het is dan ook niet verwonderlijk dat het bedrijf jarenlang de huisaannemer van het befaamde theater is geweest. Ook de grote renovatie van Carré in 2004 werd door Hillen & Roosen uitgevoerd, vervolgens werd het theater door koningin Beatrix officieel heropend. De Beurs van Berlage, hotel Krasnapolsky, het Rijksmuseum en het Stadhuis & Muziektheater, ook wel bekend als Stopera, zijn slechts enkele voorbeelden van de vele beeldbepalende gebouwen in onze hoofdstad waar het team van Hillen & Roosen ver- en nieuwbouw en onderhouds- en restauratie- renovatie werkzaamheden heeft verricht. Maar wie denkt dat de aannemer zich alleen bezighield met gebouwen, heeft het mis. Ook de eerste Coentunnel werd door dit bedrijf gebouwd, evenals de metrotunnels vanaf het Centraal Station tot en met de Wibautstraat. En wat te denken van de eerste hangars bij de luchthaven Schiphol? ,,Beslist geen ‘appeltje-eitje’, aldus Aad van der Aar. Het bedrijf was door de jaren heen op alle onderdelen van de bouwsector actief, van de droge en natte waterbouw en wegenbouw tot woning – en utiliteitsbouw, restauratie, renovatie en verbouwingen door geheel Nederland. Zelfs de nieuwe houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’ aan de Zaanse Schans was een product van Hillen & Roosen.

Mooie herinneringen uit meer dan 120 jaar Hillen & Roosen. (Foto: Bos Media Services)

Bos en Lommerplein

Een gebeurtenis in 2006 vormt een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het aannemersbedrijf. In dat jaar moesten de bewoners van negentig woningen boven een parkeergarage aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein geëvacueerd worden. Een vrachtwagen was door het parkeerdek gezakt en uit nader onderzoek bleek dat voor de woningen instortingsgevaar bestond. De constructeur van de parkeergarage, het parkeerdek waarop het marktplein en de winkels zijn gebouwd was in opdracht van Multi Vastgoed en een andere constructeur welke in opdracht van Hillen & Roosen werkte voor de woningen vanaf het winkeldek. Door onvoldoende afstemming van verzekeringen en een ‘’nooit eerder voorgekomen constructiefout’’ is er door Hillen & Roosen verantwoording genomen in de oplossing van het probleem. Naast het welverzekerde deel heeft het uiteindelijk 16 miljoen eigen vermogen gekost. Enkele jaren daarna stortte de hele bouwsector in als gevolg van de recessie die ons land trof. Voor Hillen & Roosen was dat precies op het verkeerde moment, zo kort na het Bos en Lommerdrama. Het bedrijf kwam de financiële crisis niet meer te boven en moest het faillissement aanvragen. Na de doorstart in 2009 volgde in september 2017 een overname onder de vlag van het uit Almere afkomstige bedrijf Hemubo, dat Hillen & Roosen overnam maar de naam van het bedrijf in stand hield. Met een jaaromzet van 253 miljoen euro mag Hemubo zich ook tot de grote spelers in de bouwsector rekenen, maar daarvan is momenteel zo’n 100 miljoen te danken aan Hillen & Roosen. Dat bewijst hoe krachtig de Amsterdamse aannemer nog altijd is. Het bedrijf heeft momenteel ongeveer honderd mensen in eigen dienst en kan daarnaast rekenen op de steun van vaste samenwerkingspartners.

Ook de voormalige kleuterschool De Boskabouter in IJmuiden werd door Hillen & Roosen gebouwd. (Foto: Bedrijfsmuseum Hillen & Roosen)

Projecten in de gemeente Velsen

De relatie van Hillen & Roosen met Velsen gaat ver terug. Opvallend genoeg zijn er nauwelijks woningen door het bedrijf in deze gemeente neergezet, maar bijzondere projecten waren er wel. Kleuterschool De Boskabouter aan de Casembroodstraat in IJmuiden bijvoorbeeld, later omgebouwd tot basisschool De Vliegende Hollander. Ook de bedrijfshal van Boekelaar aan de Rijksweg in de Velserbroek en het bedrijfsverzamelgebouw Waterstaete aan de Dokweg in IJmuiden werden door Hillen & Roosen neergezet. In de haven van IJmuiden realiseerde het bedrijf zeven zogenoemde remstoelen voor aan te meren schepen en in 1970 werd op het terrein van de staalfabriek, destijds nog Koninklijke Hoogovens geheten, het complete betonwerk voor Hoogoven 7 gemaakt. Een ander omvangrijk project was de bouw van de Noordersluis. In het aanbestedingstraject, dat in 1923 plaatsvond, had Hillen & Roosen vooral concurrentie van het Deense bedrijf Christiani & Nielsen, dat de klus met een alternatief voor 350.000 gulden minder zou kunnen klaren. Mondeling was de klus zelfs door toenmalig minister Reymer van Waterstaat al aan de Denen gegund, maar na een lobby van waterstaatkundig ingenieur Johan Ringers trokken zij alsnog aan het kortste eind en kregen de Amsterdammers de opdracht om de vierhonderd meter lange zeesluis te bouwen. Een voorstel van het Amsterdamse stadsbestuur om werkloze Amsterdammers in te zetten voor de bouw van de zeesluis liep stuk op de onderhandelingen over de uit te keren salarissen. “Plattelandsmensen bleken minder te kosten en harder te werken dan stadsmensen’’, staat in een bedrijfsblad van Hillen & Roosen te lezen. Op 29 april 1930 opende koningin Wilhelmina de Noordersluis, de officiële uitnodiging voor deze plechtigheid is als archiefstuk in het bedrijfsmuseum te vinden.

Uitnodiging voor de opening van de Noordersluis in IJmuiden. (Archiefstuk: Hillen & Roosen)

De Nieuwe Orion

In de zomer van 2017 liet Woningbedrijf Velsen de twaalf verdiepingen tellende flat aan de Orionweg slopen. Vijftig jaar eerder vormde de flat in feite de basis voor de ontwikkeling van Zeewijk. Inmiddels was het flatgebouw sterk verouderd, met de sloop ervan werd de weg vrijgemaakt voor de bouw van drie nieuwe woontorens op deze locatie. Een mooie klus voor Hillen & Roosen, waarvoor twee verschillende constructies gehanteerd worden. De torens met respectievelijk 28 en 45 sociale huurwoningen worden gebouwd in opdracht van Woningbedrijf Velsen. De kleinste woontoren bouwt de aannemer op eigen risico, in dit gebouw worden 21 koopappartementen gerealiseerd die door het bedrijf zelf worden verkocht. Het totale project wordt uitgevoerd onder de noemer ‘De Nieuwe Orion’ en omvat verder 86 overdekte parkeerplaatsen en 94 bergingen op de begane grond. Kijk op www.denieuweorion.nl voor uitgebreide informatie over dit project.