Hammerstein: ‘We hebben alles en iedereen nodig om Telstar overeind te houden’

Wie hem kent, zal het beamen: het enthousiasme van Steef Hammerstein werkt aanstekelijk. Geef hem een half uur en je bent net zo trots op de Velsense betaald voetbalclub als hij. In Hammerstein heeft Telstar een commercieel directeur die met zijn team geen uitdaging uit de weg gaat.

Door Friso Huizinga

Het zijn geen gemakkelijke tijden voor Telstar. De hoofdsponsor en naamgever van het stadion, Tata Steel, liet onlangs weten dat het staalbedrijf een andere invulling geeft aan de afspraken met club. De directie zag zich mede hierdoor genoodzaakt om te snijden in de organisatie en de begroting. Prompt werd Telstar door de KNVB teruggezet naar de financieel ‘onveilige’ categorie 2. Vijf jaar lang behoorde Telstar tot de gezondste clubs van Nederland, maar aan die situatie is door de teruggelopen sponsorinkomsten een einde gekomen. Dit jaar wordt gewerkt met een begroting van 2,1 miljoen euro, tegen 2,4 miljoen in het seizoen 2013-2014. De terugloop wordt veroorzaakt door het afhaken van meerdere kleine en grote sponsors.

Steef Hammerstein is niet het type dat bij de pakken neer gaat zitten. Daarom werden in de zomermaanden plannen ontwikkeld om extra inkomsten te genereren. De shirtsponsoring – zorgenkindje van veel clubs in de Jupiler League – werd dankzij de uitgifte van certificaten verdeeld over bijna 40 bedrijven. Een notaris bepaalde in juli welke bedrijfsnamen bij welke wedstrijd op het shirt prijken. Hammerstein: ,,Op dit moment betaalt geen enkel bedrijf een ton om een jaar lang op het shirt te staan. Op deze manier halen we toch een mooi bedrag binnen en krijgen ook kleinere bedrijven een kans om opvallend in beeld te komen.’’ Ook werd veel aandacht besteed aan de open dag op 2 augustus. Ondanks de concurrentie van onder meer Dance Valley en Dorpsfeest Santpoort was het een drukte van belang. Volgens Hammerstein was het in jaren niet zo druk geweest, voor hem hét bewijs dat Telstar springlevend is.

Vorige week werd de meest opvallende actie van het nog prille seizoen gelanceerd. Telstar verstuurde een persbericht waarin werd gemeld dat de club 6000 nieuwe supporters wil aantrekken. ,,Telstar is een slapende reus’’, aldus Hammerstein. ,,Jaarlijks weten gemiddeld 4.000 personen de weg naar het stadion te vinden. Een prachtig aantal, maar uit onderzoek blijkt dat circa 6.000 mensen de Witte Leeuwen niet bezoeken, maar wel volgen. Deze ‘slapende supporters’ zijn de sleutel om de weg omhoog in te zetten. Samen met de vaste supporters en de mannen op het veld zullen zij het stadion moeten vullen en zorgen dat elke tegenstander weer met angst in de benen het veld opstapt. De laatste seizoenen hebben wij onze ticketprijzen verlaagd zodat betaald voetbal voor iedereen betaalbaar is. Wij hopen dit terug te zien in de toeschouwersaantallen.’’

Hammerstein is er trots op dat de businessclub van Telstar tot de meest succesvolle ondernemersnetwerken in de regio behoort. Tijdens iedere thuiswedstrijd ontmoeten honderden directeuren, managers en bestuurders elkaar in de Witte Leeuwen Kooi of Club West. De sfeer is altijd ontspannen en in de businessclubs wordt volop over zaken gesproken. ,,We zitten in een lastige cirkel, met aan de ene kant water en aan de andere kant de grote voetbalbolwerken AZ en Ajax. Toch leeft Telstar, ook bij ondernemers uit bijvoorbeeld het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Zij vertellen regelmatig dat ze het leuker vinden dan bij Ajax. We hebben het dan niet over het voetbal, maar wel over de sfeer en het contact tussen de ondernemers onderling. Met Port of Football bieden wij een uniek platform waar havenbedrijven en lokale overheden elkaar ontmoeten.’’

De commercieel directeur is realistisch genoeg om zich te beseffen dat de situatie precair is. ,,We hebben alles en iedereen nodig om Telstar overeind te houden en ervoor te zorgen dat het betaald voetbal voor deze regio behouden blijft. Als we het nu loslaten, dan komt het nooit meer terug, daar ben ik van overtuigd. Daarom zijn wij blij met iedere bijdrage, hoe gering ook. Een bakker die intekent voor een advertentie in het programmaboekje? Geweldig! In onze zoektocht naar inkomsten worden we steeds creatiever. Het aantal barterdeals – bedrijven die diensten of goederen ruilen voor zichtbaarheid bij Telstar – neemt sterk toe. Als wij op die manier geld kunnen besparen, dan doen we dat. Het is van het allergrootste belang dat de begroting niet verder omlaag gaat. De drie ton die we dit jaar hebben moeten inleveren doet pijn en wordt in de hele organisatie gevoeld. Maar als we deze moeilijke fase weten te overleven, dan ziet de toekomst er ineens een stuk rooskleuriger uit. Ik voorspel dat er over een paar jaar nog maar 18 tot 20 betaald voetbalclubs over zijn in Nederland. We spelen dan vanzelf weer eredivisievoetbal, maar willen we er bij horen dan moet de begroting wel omhoog naar 3 tot 4 miljoen euro.’’

Eén van de middelen om extra inkomsten te genereren is de horecapoot van Telstar. De ruimtes in het stadion zijn af te huren voor vergaderingen, recepties, bedrijfspresentaties of feesten. ,,We zijn druk bezig om de horeca verder te professionaliseren. Het stadion is in zes jaar tijd uitgegroeid tot een volwassen locatie waar bedrijven graag komen. Het is een belangrijke inkomstenbron om de toekomst van onze mooie club veilig te stellen.’’ (foto: Telstar)