Santpoort-Zuid – Deze week zijn alle leerlingen van de Brederode Daltonschool in Santpoort-Zuid van start gegaan met het project “De Ruimte In!”
Tijdens de openingsact waarbij de leerlingen, peuters van Op Stoom en de leerkrachten aanwezig waren, wilde Professor juf Sonja de ruimte in met een zelfgemaakte raket. De kinderen werd gevraagd wat daarvoor nodig was. Dus voorzien van een duikmasker voor zuurstof, bokshandschoenen om aliens te verslaan, een vergiet als helm, magnetische moonboots, haringen en touwen om je vast te maken aan een planeet, een blik soep, een visnet om sterren te vangen, een pak melk voor de melkweg en Flip de Beer in een ruimtepak, kon de reis naar de ruimte beginnen! Er werd samen afgeteld 10 … 9 … 8 … en wat er toen gebeurde…

Tijdens dit project gaan de leerlingen van groep 1 t/m 8 met elkaar aan de slag om zoveel mogelijk te weten te komen over de ruimte. Een spannend onderwerp waar er voor elke leerling iets bijzonders te leren valt. Ook bij onze BSO van Partou gaan de kinderen met het onderwerp aan de slag.
Vanuit onderzoeksvragen – die de kinderen zelf bedenken – worden, in overleg met de meester of juf, leerdoelen gemaakt. Om die leerdoelen te behalen maken de kinderen in groepjes een plan van aanpak . Vanuit deze plannen bedenken de kinderen hoe ze tot een antwoord op hun onderzoeksvraag kunnen komen. Omdat de onderzoeksvragen gaan over elk vakgebied (en meer!) komen alle vakken aan bod. Daarnaast wordt een grote aanspraak op de creativiteit van de kinderen. Elk talent telt! Er wordt uitgegaan van de eigen interesses, de kinderen mogen de onderzoekvragen immers zelf bedenken. Dit zorgt voor verrassende ontwikkelingen en een grote betrokkenheid bij het onderwerp.
De door de kinderen bedachte onderzoeksvragen zijn net zo verrassend als origineel. Hoe is de aarde ontstaan? Kan een ster ontploffen? Wat zijn witte gaten? Hoe ziet modern ruimtepak eruit? Wat is een sterrenbeeld? Wie woont er op de maan? Waarom valt de zon niet op de aarde?
De leerlingen werken een aantal keer per week aan het project. Daarnaast is er zoveel mogelijk aandacht voor bij de andere vakken. Zelfs tijdens de gymles wordt er naar de maan geklommen, gebalanceerd op een UFO en naar sterren gemept!
Deze manier van projectmatig werken past heel goed bij het daltononderwijs. De kinderen werken samen, zijn eigenaar van hun plan van aanpak, mogen zelfstandig keuzes maken en zijn samen verantwoordelijk voor wat ze willen leren. Wilt u meer weten over het daltononderwijs op de Brederode en erachter komen of er plek is in een bepaalde groep, neem dan contact op met de school. Bel 023 5377038 of mail naar info@brederodedalton.nl