Velsen- We zitten midden in een crisis die, zoals het eruitziet, nog wel even gaat duren. De energieprijzen rijzen de pan uit, de boodschappen zijn duurder, álles is duurder. De ondernemers van Velsen, nauwelijks bekomen van de corona ellende, hebben het heel zwaar. We laten ze aan het woord in deze rubriek. Niet om ze te laten klagen maar juist om te laten zien hoe dapper ze zijn.
Deze week: Nico Stoker, Voorzitter IJVV Stormvogels
IJ.V.V. Stormvogels is een voetbalvereniging met een rijke historie. Opgericht op 1 juni 1912, ontsproten uit een steeds groter wordende gemeenschap in, toen nog, een dorp aan zee. De combinatie van visserij en Stormvogels is onlosmakelijk verbonden, de club is ‘geboren’ in de vishallen en rederij C. Vrolijk is nog steeds de hoofdsponsor.
Door Ingeborg Baumann
Nico Stoker vertelt: ,,De verwachting is dat met name de energieprijzen voorlopig niet gaan dalen. We hebben nogal wat om te verwarmen in de accommodatie, de kleedkamers en de kantine onder andere. De verhouding gas/elektra is 50/50 momenteel. In totaal waren we in 2021 22.000 euro aan energiekosten kwijt en ondanks dat we afgelopen jaren al veel bespaard hebben loopt dat dit jaar op naar 40.000 euro. De eerdere besparing zit hem vooral in de Ledverlichting, de pompen en de installaties in ons gebouw. Dit is het kader van duurzaamheid, laaghangend fruit zeg maar. Er is een besluit van de Raad geweest en volgend jaar gaat de veldverlichting ook over op LED via de Gemeente. Maar uitgaande van de situatie zoals die nu is, gaan de totale energiekosten naar 70.000 euro in 2023.’’
Plannen
Stoker vervolgt: ,,Als dat zo doorgaat gaan we het niet redden, ook al zijn we een financieel gezonde club. We blijven nadenken en ons huiswerk doen; waarin kunnen we investeren? Zonnepanelen? Hybride systemen? We zijn in ieder geval bezig met een plan om goed te isoleren, energie in te winnen en deels van het gas af te gaan.’’
Contributie
Het belang van een vereniging als Stormvogels, van élke vereniging, is niet alleen voor de sport. Er hangt ook een sociaal/maatschappelijk belang aan. En gezinnen kampen net zo goed als de verenigingen met de steeds stijgende prijzen en moeten keuzes maken. Keiharde keuzes: komen er nieuwe winterjassen of kan mijn kind lid worden van een vereniging. Nico: ,,Dat is de reden dat we de contributies niet hebben verhoogd. Gelukkig hebben een netwerk van goede sponsoren en een goede financiële basis. Maar uiteraard stoppen we liever geld in een investering die wat oplevert dan in deze bodemloze put. Het gaat inmiddels binnen het bestuur al drie jaar (twee jaar Corona) bijna niet meer over voetbal want we zijn keihard bezig met alle randvoorwaarden.’’
Foto-onderschrift: Het wordt letterlijk en figuurlijk een barre winter. Foto: aangeleverd