Een warme woensdagochtend vol inzet en compassie
Velsen – Voedselbank Velsen zet zich in voor huishoudens die niet meer in staat zijn om dagelijks het brood op de plank te krijgen door ze wekelijks een gratis voedselpakket aan te bieden. Voedselbank Velsen hanteert hierbij de landelijke toelatingsnormen van Voedselbanken Nederland.
Woensdagochtend, klokslag 9.00 uur. In het administratiekantoor aan de Margadantstraat druppelen de eerste vrijwilligers binnen. De koffie staat klaar, koekjes op tafel, en de sfeer is gemoedelijk. Hier komen iedere woensdag de intakers van de Voedselbank Velsen bijeen om de financiële situaties van nieuwe en bestaande klanten te bespreken. Zijn de formulieren compleet? Wordt er voldaan aan de voorwaarden? Er wordt zorgvuldig gekeken en overlegd.
Tot zo’n anderhalf jaar geleden verzorgde Socius deze intakeprocedures, maar door wegvallende financiering kwamen die taken plotseling bij de Voedselbank zelf te liggen. Dat was even slikken. Maar dankzij de hulp van een andere Voedselbank én een flinke dosis inzet van enthousiaste vrijwilligers, staat er sinds april vorig jaar een eigen, toegewijd en professioneel intake-team. En sinds maart is dat team ondergebracht in het administratiekantoor van een van de vrijwilligers, die toevallig ook penningmeester én coördinator is. Zo zijn de lijnen kort.
Geen kille loketten maar een open deur
Wat deze ochtenden bijzonder maakt, is de laagdrempeligheid. Tussen de besprekingen door loopt mevrouw K binnen. Ze heeft moeite met het downloaden van haar bankafschriften. Geen probleem. De intakers helpen haar rustig op weg. Ze krijgt advies, ondersteuning, en bovenal: begrip. Ook meneer W komt langs. Hij begrijpt niet waarom hij geen voedselpakket meer ontvangt. De vrijwilligers leggen hem alles uit en geven hem tips voor het gesprek met zijn bewindvoerder. Aan het einde van het gesprek is hij opgelucht. Hij redt het inmiddels zónder Voedselbank. ,,En daar doen we het uiteindelijk voor. Meer dan alleen voedsel. We bieden een luisterend oor en steun in brede zin.’’
Wie op woensdag binnenloopt, wordt niet beoordeeld, maar geholpen. Er is ruimte voor vragen, voor uitleg, voor doorverwijzingen naar bijvoorbeeld de gemeente of Socius bij extra hulpvragen. Het team neemt die taken niet over, maar wijst graag de weg. Want armoede draag je niet op je voorhoofd en digitale vaardigheden zijn geen vanzelfsprekendheid. Je hoeft je nergens voor te schamen.
Een team om trots op te zijn.
Op basis van de intakes wordt een lijst opgesteld, zodat op vrijdag bij de voedseluitgifte duidelijk is wie recht heeft op een voedselpakket en wie niet (meer). Vrijwilligers van het intaketeam zijn dan op vrijdag aanwezig bij de uitgifte om klanten die voor de laatste keer een pakket krijgen goed te informeren. Soms moet er nieuwe informatie worden gegeven aan de intakers, soms is het traject gewoon klaar. Wat dit team in ruim een jaar heeft opgebouwd, verdient een diepe buiging. Ze werken professioneel, betrokken en in een fijne sfeer. Het bestuur is dan ook ontzettend trots.
Naast de intakers zijn er nog zoveel vrijwilligers met een tomeloze inzet. Zonder hen zou er geen Voedselbank kunnen bestaan.
Foto: De voedselpakketten staan al klaar. Foto: aangeleverd Voedselbank Velsen