Menu

Skip to content

Jutter | HofgeestLogo

Het laatste nieuws uit IJmuiden, Velsen, Velserbroek, Santpoort, Driehuis en Spaarnwoude.

Menu

Skip to content
  • Home
  • Nieuws
    • IJmuiden e.o.
    • Santpoort e.o.
    • Regio
  • ePaper
    • Jutter | Hofgeest
    • Gemeente Velsen
    • Lijf & gezondheid
      • Lijf & gezondheid Magazine
    • Wonen.nl
    • ARCHIEVEN
  • Kabalen
    • Deze week
    • Opgeven
  • Familieberichten
  • Vacatures
  • Gemeente
  • Adverteren
    • Adverteren
    • Verkoopteam
  • Redactie
    • Uw tekst aanleveren
    • Redactieteam
  • Over ons
    • Contact
    • Bezorging
    • Ophaalpunten
    • Andere uitgaven
    • Vacatures
    • Voorwaarden
    • Privacy

‘We scheppen veel te weinig op hier in Velsen’

Door Redactie | 13 december 2024 | Geplaatst in IJmuiden e.o., Regio, Santpoort e.o.

Velsen – Afgelopen woensdag was het weer zo ver. Bijna 200 gasten woonden het inmiddels niet meer weg te denken jaarlijkse event van Citymarketing Velsen, onder de veelzeggende titel: Beleef IJmuiden, ontdek Velsen, bij.  Om kennis te delen, elkaar te inspireren, te netwerken en het vooral ook heel erg naar hun zin te hebben. Het citymarketingevent vond dit keer plaats in het Leonardo Hotel IJmuiden Seaport Beach en de deelnemende gasten waren een fijne mix van bestuurders, vertegenwoordigers van ondernemingen, bedrijven en verenigingen en trotse bewoners van Velsen.

Door Ingeborg Baumann

Citymarketeer Friso Huizinga heette de bezoekers vloeiend welkom in allerlei vreemde talen via een scherm. Het bleek de avatar van Huizinga, die gelukkig even later in levenden lijve naar voren kwam. Gelukkig maar, want AI, hoewel niet meer weg te denken, mist tóch dat tikkeltje emotie dat de deelnemers aan het event óók verbindt. En als je vraagt aan AI: laat een foto van het strand van IJmuiden zien, krijg je een foto van een zonnig strand met kleurige parasolletjes dat evenzogoed ergens op Gran Canaria had kunnen liggen. Ware het niet dat de industriële en markante achtergrond onmiskenbaar bij ‘ons’ hoort.

Het bestuur van Stichting Citymarketing Velsen: Bas Kuntz, Henriëtte van Westerhoven, Jan Borst, Ineke van der Geest, Jan Hinloopen, Danielle Strating, Ruud Porck en citymarketeer Friso Huizinga.

We doen het meest

Voorzitter Bas Kuntz sprak het openingswoord wel live uit. ,,We zijn de kleinste citymarketing van Nederland maar we doen wel het meest. Verbinden blijft het speerpunt, want je stad promoten kun je niet alleen. De kosten van citymarketing wegen absoluut op tegen de opbrengsten. Zo hebben we de hoogste evenementendichtheid van de regio en is de toegevoegde waarde van toerisme onlangs berekend op 99 miljoen euro.’’

Potentie

Wethouder Bram Diepstraten en Peter Harmsen (programmamanager Spaarnwoude Park) hadden het over inderdaad steeds verder stijgende bezoekersaantallen en dat terwijl citymarketing nog in een groeifase zit. ,,Er zit nog meer potentie in, wacht maar tot we pas echt op stoom zijn met bijvoorbeeld PreSail.’’ In de gesprekken met mensen uit de zaal kwam onder andere de voorzitter van het Bunkermuseum aan het woord, die natuurlijk heel verguld was met het feit dat de Schnellbootbunker vrijwel zeker Rijksmonument wordt.

Opscheppen

Jacob Bron ‘moest’ vertellen hoe blij hij is met het Haventheater IJmuiden. Dat deed hij zoals gewoonlijk met verve en hiermee zette hij de toon en het thema voor de rest van de avond. ,,We moeten gewoon meer opscheppen hier in Velsen. Er is zo veel wat we hebben, kunnen en presteren!’’ Dat bleek ook uit andere gesprekken en de talkshow. Noem alleen maar de dynamiek van de havens en dat voor onze kust de grootste energiecentrale van het land wordt gerealiseerd. Peter van de Meerakker, algemeen directeur Zeehaven IJmuiden, zei zelfs dat wordt geprobeerd de visafslag de grootste van Nederland te laten worden, nu is dat Urk, en noemde nog meer indrukwekkende plannen. Verdere speerpunten van de avond waren uiteraard energietransitie, onderwijs en welzijn. Alle onderwerpen gezien in het licht van ‘verbinding’ en ‘trots zijn op’ en dat ook uitdragen. Of het nu is door middel van video en fotografie zoals The Droners Velsen doen of door de wijkverbinders die de straat op gaan om te vragen wat de mensen willen is.

PreSAIL

2025 wordt het jaar van PreSail. Op maandag 18 en dinsdag 19 augustus worden er zo’n 60.000 bezoekers verwacht. Want met de terugkeer van de tall ships van SAIL belooft 2025 een geweldig jaar te worden vol mogelijkheden om IJmuiden en Velsen op de kaart te zetten. Er werd een ‘kippenvelfilmpje’ vertoont en burgemeester Frank Dales vertelde dat een van de redenen dat hij blij was een tweede termijn als burgervader te mogen beleven toch wel PreSail was. In zijn eerste termijn belemmerde de pandemie de komst van de tall ships. ,,Ik voel me wel erg verantwoordelijk voor de veiligheid maar kijk er enorm naar uit. Wat zal het een machtig gezicht zijn, die schepen door de grootste sluis van de wereld. PreSail wordt echt de showcase van de IJmond.’’ Het thema is dan ook: wind in de zeilen.

Feest

Nadat het door creatief directeur Haventheater IJmuiden Bron wederom uit de kast getrokken plan van een groot IJmonds Meezingkoor werd geïntroduceerd en door de 4Tuoze Matroze wat liederen werden gezongen werd het tijd voor de drankjes, de fantastische en zeer smakelijke bordjes van het walking diner en de onderlinge gesprekken. Het was een heel feestelijke en geanimeerde avond zo met z’n allen. De naambordjes hadden eigenlijk niet gehoeven, want iedereen wist elkaar wel te vinden.

Foto: Jacob Bron zette met verve de toon en het thema van de avond. Foto: Ed Geels Fotografie

Andere berichten

Ontdek Velsen-magazine vanaf deze week in de bus→

1+1=3 bij de Velsen Top 2025→

Een rondje weekmarkt in Santpoort-Noord→

Een rondje weekmarkt in IJmuiden→


Recent nieuws

  • Velser Gemeenschap organiseert sprankelend jeugdoptreden
  • Duurzame gesprekken met Bram Tjaden van Energiek Velsen
  • Fietspad Lange Nieuwstraat overdekt
  • IJBC De Jump organiseert zomerbridge voor iedereen die kan bridgen
  • Internationale Dag Tegen Ouderenmishandeling
  • Jos Kops stopt na 50 jaar Budo lesgeven
  • Lustrum De Toermalijn, dertigjarig bestaan
  • Pop-up expositie: Verlangen naar Zee
  • Waar je crypto kunt kopen en gebruiken in en rond IJmuiden
  • VISdag met een gouden randje – samen vissen, samen verbinden
  • Laat je inspireren op de Inspiratiebeurs bij Westerveld
  • Gezocht: LEGO-scheepsmodellen voor zomertentoonstelling in Zee- en Havenmuseum
  • Groene en duurzame inspiratie op de Boerenmarkt Santpoort
  • Jouw donatie meer waard voor zwerfkatten
  • Zo leen je slim voor auto, verbouwing of zorgkosten
  • Roses Leefstijlcoach op de Sport- en Cultuurmarkt in Velsen
  • Engelmunduskerk Velsen-zuid Midzomernacht top 2000 concert
  • Bosbeekschool scoort hoog op schoolvoetbaltoernooi
  • Haventheater IJmuiden zet lokale kunst in de schijnwerpers
  • Voedselbank Velsen zoekt vrijwilligers
Job in de Regio

Edities

  • IJmuiden e.o.
  • Regio
  • Santpoort e.o.
  • Zakelijk-Nieuws-Landelijk

Zoeken

In de Regio

Live webcam in IJmuiden aan ZeeLive webcam IJmuiden aan Zee

Onze ophaalpunten

Ophaalpunten Jutter | Hofgeest

Onze uitgaven

Nieuwe Meerbode editie Aalsmeer HC nieuws Noord | Zuid
Nieuwe Meerbode editie De Ronde Venen Amstelveens Nieuwsblad
Nieuwe Meerbode editie Uithoorn Jutter | Hofgeest
Castricummer Heemsteder
Weekblad voor Ouder-Amstel Bloemendaler
Lijf & gezondheid Job in de Regio
WONEN.nl  
VerspreidNet

Jutter | Hofgeest
Zeeweg 191
1971 HB IJmuiden
0255-533900
info@jutter.nl of info@hofgeest.nl

 

IJmuiden, en Velsen-Noord
Velserbroek, Velsen-Zuid, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid, Driehuis en Spaarnwoude.

 
 

Contact
Andere uitgaven
Bezorgklacht
Ophaalpunten
Vacatures
Voorwaarden
Privacyverklaring

 

© Kennemerland Pers B.V.

Menu

Beheer cookie toestemming
Deze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke functies voor verwerking van informatie over uw eindapparaat en persoonlijke gegevens. Dit omvat integratie van inhoud, externe diensten, elementen van derden, statistische analyse, gepersonaliseerde reclame en sociale media. Toestemming is vrijwillig en kan op elk moment worden ingetrokken via het pictogram linksonder.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}