In deze rubriek staan we stil bij een typisch IJmuidens onderwerp aan de hand van een foto en naar aanleiding van de actualiteit, een stukje geschiedenis, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor de .ijmuiden-reuzeletters.
Door Erik Baalbergen
Reuzeletters met de plaats- of streeknaam kom je zo’n beetje in elke zichzelf respecterende plaats waar ook ter wereld tegen. De letters staan op de mooiste plekken en dienen vooral ter promotie. Toeristen en andere voorbijgangers maken selfies of laten zich fotograferen bij de letters, zodat er via de sociale media gratis reclame wordt gemaakt. Ook IJmuiden heeft sinds enkele jaren z’n eigen reuzeletters. Wel met een punt voor de naam, maar laten we daar vooral geen punt van maken. Die punt is misschien zelfs onderscheidend van al die duizenden andere reuzenamen!
Punt IJmuiden
.IJmuiden is de naam waaronder de citymarketingcampagne van de gemeente Velsen in februari 2017 feestelijk is gestart als een van de zogenaamde impulsprojecten van Visie op Velsen 2025. Met de campagne wil Velsen zich bij bezoekers, bewoners en bedrijven profileren als aantrekkelijke gemeente om te wonen, werken, ondernemen en recreëren. Omdat IJmuiden qua naam bekender is dan Velsen, is gekozen voor .IJmuiden. Zo’n naam is te vergelijken met ‘I AMsterdam’ waarmee Amsterdam zich toentertijd voor toeristen en dagjesmensen op de kaart zette.
Om de campagne nog jaren voort te kunnen zetten, zijn de promotieactiviteiten ondergebracht in de stichting Citymarketing Velsen|.IJmuiden. Velsens veelzijdigheid wordt grootschalig op allerlei manieren onder aandacht gebracht van Velsenaren en Velsenbezoekers. Zo verschijnt in januari 2018 het eerste nummer van het .IJmuiden magazine. Twee keer per jaar valt deze glossy, tegenwoordig onder de naam Ontdek Velsen, in de Velsense brievenbussen. Daarnaast ligt hij op plekken waar veel bezoekers komen.
Reuzeletters
Sinds medio 2019 komen we de naam .IJmuiden ook in reuzeletters tegen. In de coronatijd wordt de naam waaronder Citymarketing Velsen werkt gewijzigd van .IJmuiden in IJmuiden.nl. Een logische keuze, gezien de naam van de website vanaf de lancering van de campagne. Maar de oude naam leeft nog steeds voort in de reuzeletters. De boodschap is immers nog steeds actueel.
De .ijmuiden-letters zijn voor het eerst publiekelijk te bewonderen op de Trawlerkade tijdens het Havenfestival eind juni 2019. In de diverse media legt Velsens citymarketeer Friso Huizinga bij de aankomst van de letters in IJmuiden uit: ,,Met de letters laten wij zien dat bezoekers uit binnen- en buitenland van harte welkom zijn en dat wij graag een bijdrage leveren aan de spreiding van de toeristen over de metropoolregio Amsterdam. Door de letters ook neer te zetten op grote publieksevenementen, willen we meer mensen verleiden nog eens terug te komen voor een bezoek aan onze mooie gemeente. Maar we hopen ook dat de inwoners van onze gemeente door de letters trotser worden op wat we hier allemaal hebben. Want dat is echt heel veel. Dit is Nederland in het klein.’’
Slepen
Sinds de ‘tewaterlating’ wordt er heel wat afgesleept met de letters en zien we ze op opvallende locaties en bij allerlei evenementen. Zo staan ze dikwijls bij het Visplein, tussen de Vissershaven en de winkelgalerij aan de Halkade. Bezoekers kunnen dan, vooral in de weekenden als er viskotters aan de kant liggen, mooie plaatjes van zichzelf en de letters met een typisch IJmuidense achtergrond maken. Een andere plek is de Felison Cruise Terminal bij de IJmondhaven tijdens het cruiseseizoen, zodat cruisepassagiers kunnen zien dat ze niet in Amsterdam-aan-zee zijn.
Sinds vorige week staan ze op de kop van de haven, nadat ze tijdens Bunkerdag 2025 bij de Schnellbootbunker hebben gestaan. Evenementen waar de letters een plekje hebben gekregen zijn onder meer het Zomerfestival IJmuiden, het Dorpsfeest Santpoort en de grote festivals in Velsen Valley, zoals Dance Valley, Dutch Valley en Latin Village.
On-tour
In juli 2019 worden de letters op een vrachtwagen gezet om er mee door Amsterdam te touren. Het is een ludieke actie, nadat de beroemde ‘I AMsterdam’-reuzeletters van het Museumplein zijn verwijderd. Tijdens de tour wordt bij onder meer de Dam en het Museumplein met de letters en flyers de aandacht van Amsterdammers en toeristen getrokken voor het veelzijdige Velsen. Een maand later is Haarlem aan de beurt, waarbij onder meer het Stationsplein en het Spaarne bezocht worden.
Ook op het water kun je de letters tegenkomen. Tijdens de opening van de Zeesluis IJmuiden door koning Willem Alexander op 26 januari 2022 zijn de letters, staande op het dek van de sleper Steven 1 van de IJmuider sleepdienst Heida, rondgevaren in het Noordzeekanaal. Misschien een idee om de reuzeletters in augustus te laten meevaren in de SAIL-In parade naar Amsterdam? Dat levert ongetwijfeld landelijke zichtbaarheid op!
En in de lucht? Daar zijn de reuzeletters veel te zwaar voor. Maar niets is Citymarketing Velsen te gek, en desnoods zoeken ze het toch hogerop! Zo vliegt er rond de Dutch Grand Prix 2021 van Zandvoort een reclamevliegtuigje rond met de tekst ‘Ontdek Velsen IJmuiden.nl’ als luchtsleepreclame. Of daarna veel Max-fans Velsen hebben bezocht is maar de vraag…
Fotobijschrift: De .ijmuiden-reuzeletters staan sinds vorige week op de kop van de haven. Foto: Erik Baalbergen, 2025