IJmuiden – Eenzaamheid onder ouderen is een toenemend probleem in onze samenleving. Uit cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat 7,5 procent van alle 65-plussers in ons land aangeeft sterk eenzaam te zijn. Sophie Beuneman (2004) uit IJmuiden trekt zich het lot van deze mensen aan en werkt vanuit haar studieopdracht aan een campagneplan dat de eenzaamheid onder ouderen in haar eigen woongebied moet verminderen.
Door Raimond Bos
Sophie studeert Creative Business aan hogeschool Inholland Haarlem en volgt momenteel een minor Marketing & Social Impact. De tweede helft van dit studiejaar zal ze stage gaan lopen in het marketingsegment. Die stageplek is al vrijwel rond en in de aanloop daarnaartoe leek het haar een goed idee om haar minor ook op het gebied van marketing uit te rollen. Door gaat bijbaan als caissière in een supermarkt ziet ze de verborgen eenzaamheid in haar eigen woonplaats. ,,Ik maak vaak een praatje met oudere mensen die aan de kassa komen. Dan vraag ik bijvoorbeeld of ze nog iets leuks gaan doen. Meestal zeggen ze dan dat ze thuis blijven. Ik merk dat veel ouderen de deur haast niet uitkomen en vaak ook weinig sociale contacten hebben.’’ Die conclusie zag ze bevestigd toen ze in het kader van haar studie een aantal senioren ging interviewen. ,,Ik zie de vergrijzing in mijn eigen straat en als ik met mensen spreek, dan merk ik dat er veel eenzaamheid is, maar ik zie ook dat mensen zelf geen stappen zetten om die eenzaamheid te doorbreken.’’
Eenzaamheid doorbreken
Een verklaring voor dat laatste heeft Sophie ook paraat: ,,Er bestaan allerlei projecten om ouderen uit hun isolement te halen, zoals het maatjesproject, maar vaak verloopt de communicatie daarover via het internet en voor veel ouderen is die informatie lastig te vinden. Ik heb vijfentwintig ouderen geïnterviewd en daarvan lezen er twintig elke dag een krant. Je kunt dus beter via de krant zo’n bericht verspreiden, dan bereik je de doelgroep veel beter.’’ Sophie bedacht de campagne ‘Ik wandel mee’, een initiatief dat bewoners aanmoedigt om samen te gaan wandelen. Ze legt uit: ,,Het doel is om mensen met elkaar in contact te brengen, eenzaamheid te verminderen én de veiligheid op straat te vergroten. Wandelen is een eenvoudige manier om elkaar te ontmoeten, ook voor mensen die bijvoorbeeld hun hond uitlaten of graag actief buiten zijn. Het wandelen houdt je nog fit ook en samen wandelen is natuurlijk veel veiliger dan in je eentje.’’
Laagdrempelig
De campagne moet ervoor zorgen dat ouderen op een laagdrempelige manier gestimuleerd worden om letterlijk in beweging te komen en elkaar beter te leren kennen. In principe gebeurt dat nu al binnen de reguliere kaders van zorg en welzijn, maar: ,,Het zou wat meer zichtbaar mogen zijn binnen de gemeente, zodat meer mensen weten dat ze niet alleen hoeven te lopen.’’ Sophie benadrukt dat zij niet degene is die het project daadwerkelijk ten uitvoer gaat brengen. Vanuit het marketingaspect van haar studie maakt ze het plan voor de campagne, vervolgens is het de vraag wie deze handschoen gaat oppakken om tot het gewenste resultaat te komen. Hiervoor heeft zij inmiddels contact gelegd met Stichting Welzijn Velsen, maar ook andere organisaties heeft zij benaderd. ,,Ik wil vooral aandacht creëren voor het onderwerp, met als uiteindelijke doel dat de eenzaamheid onder ouderen in IJmuiden afneemt.’’
Fotobijschrift:
Sophie Beuneman. Foto: Sem Wijker

