Regio – Senioren maken in groten getale gebruik van online bankieren: maar liefst 81% van de SeniorWeb-leden gebruikt een bankier-app. Zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder bijna 1.200 65-plussers. Tegelijkertijd geven veel ouderen aan moeite te hebben met de steeds veranderende apps en websites van banken.
Senioren bankieren graag online, maar willen duidelijkheid
Online bankieren en betalen zijn inmiddels vaste onderdelen van het dagelijks leven van veel ouderen. Niet alleen gebruikt 81% van de ondervraagde senioren een bankier-app, ook het doen van online aankopen is de norm geworden.
Wat is veiliger: app of website?
Opvallend is dat meer dan de helft van de respondenten denkt dat bankieren via de app en via de browser even veilig is. Maar dat klopt niet. De app is beter beveiligd met bijvoorbeeld een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning en automatisch versleuteld dataverkeer. Deze beveiliging helpt bij het voorkomen van phishing en andere vormen van online oplichting. Voorlichting hierover is cruciaal.
Hou het eenvoudig!
Naast veiligheid speelt gebruiksvriendelijkheid een grote rol. Uit het onderzoek blijkt dat senioren het lastig vinden dat bankier-apps en -sites regelmatig veranderen. Het advies aan de banken: houd het eenvoudig, leg alles helder uit én verander niet te veel tegelijk. En betrek mensen bij de verandering..
Oktober: themamaand ‘Online betalen’
Om senioren verder te helpen met online betalen organiseert SeniorWeb in oktober een themamaand, in samenwerking met verschillende grote banken en de Betaalvereniging. Er zijn door het hele land workshops en inloopspreekuren. en een live webinar op 7 oktober over veilig en slim online betalen. Meer informatie: www.seniorweb.nl/online-betalen. Foto: aangeleverd