Kappers in financiële nood door gedwongen sluiting

Velsen – Voor kappers is met name de decembermaand doorgaans heel erg druk. Vorige maand moesten ze echter abrupt de deuren sluiten, nadat de regering opnieuw een lockdown instelde. Voor veel ondernemers in deze branche was daarmee de maat vol. De financiële reserves slinken in rap tempo en menig bedrijf staat op omvallen. Alle reden voor een landelijke actie, waaraan ook kappers in de gemeente Velsen deelnamen. We namen een kijkje bij enkele kapperszaken om te horen hoe het hen momenteel vergaat.

Door Raimond Bos

De eerste stop maken we bij winkelcentrum Velserhof in IJmuiden. Hier is op nummer 111 Nikki’s kapsalon gevestigd. Op het raam hangt de bekende poster van Citymarketing Velsen met de tekst ‘Koop, eet en bezoek lokaal’. Een pamflet op de deur van de kapperszaak toont de afbeelding van een mondkapje, met daarbij de tekst ‘Niet verplicht, wel gewenst’. Binnen is echter alles donker en de deur zit op slot. Hier heeft men de actiedag dus niet aangegrepen om het publiek persoonlijk te confronteren met de schrijnende situatie binnen de kappersbranche. Als we later op de dag proberen om telefonisch contact te krijgen met de eigenaresse van de zaak, slagen we hier niet in.

Wat verderop, aan de Kennemerlaan 33, bevindt zich Angela’s Haarmode. Al 26 jaar runt kapster Angela de Beurs hier haar bedrijf. Ze staat op deze dag voor de winkel en deelt verse cake en warme chocolademelk uit (foto boven). Ook medewerksters Tessa en Charissa zijn aanwezig. Uit een speaker klinkt muziek en op de kraam ligt een boek waarin mensen hun handtekening kunnen zetten. Dat de kapsalons niet als essentiële bedrijven worden gezien, steekt Angela. ,,De kappers worden tijdens elke persconferentie van de regering nadrukkelijk genoemd. Hoe essentieel wil je het hebben? Een drankenhandel mag wel open gaan. Waarom is drank essentieel? Je zou er zelf haast van aan de drank gaan!’’

Veel mensen gaan ervan uit dat de kappers gecompenseerd worden voor het verlies aan inkomsten, maar dat blijkt toch iets anders te liggen. Toen in 2020 de eerste lockdown een feit was, vulde Angela, zoals veel van haar collega’s, op het aanvraagformulier voor overheidssteun in dat het gemis aan inkomsten honderd procent was. Ze kreeg op basis daarvan inderdaad geld uitgekeerd, maar: ,,In de periode daarna zijn we langer opengegaan dan normaal. We hebben toen dus ook meer omzet gedraaid dan normaal. Daardoor hadden we te veel omzet en nu moeten we al het ontvangen geld uit de eerste periode weer terugbetalen. Daar zit ik nog jaren aan vast.’’ Omdat de zaak in totaal vorig jaar 22 weken dicht is geweest, teert Angela nu behoorlijk in op haar eigen reserves.

We rijden door naar Oud-IJmuiden en nemen een kijkje bij Hairplace. Deze kapsalon sleepte al meerdere keren de award in de wacht voor ‘Leukste kapsalon van Velsen’ en wist zelfs de provinciale lijst aan te voeren. Ook hier een gesloten deur, hoewel het licht brandt en alles er op duidt dat er wel iemand aanwezig is. Dat blijkt te kloppen, horen we als we naderhand even bellen met eigenaresse Esmée. Ze vertelt: ,,Ik was misschien net even de deur uit, maar ik was donderdag wel aanwezig in de zaak. Er is altijd wel iets te doen, ook als we geen klanten mogen ontvangen. Administratief werk of het klaarzetten van pakketjes die door klanten besteld zijn.’’ 

Esmée runt het bedrijf samen met Brahim, de zaak bestaat al sinds 1997. Waar ze aanvankelijk nog goede hoop hadden dat de kappers open mochten blijven rond de feestdagen, bleek dat toch uiteindelijk anders te zijn. Esmée: Mensen willen graag dat hun haar goed zit. Als je lang met een onverzorgd kapsel moet rondlopen, maakt dat je onzeker. Op de zaterdag dat bekend werd dat we toch weer moesten sluiten, wilde iedereen nog even snel langskomen, maar dat gaat natuurlijk niet. Je kunt niet meer doen dan je kunt.’’ 

Aan de handtekeningenactie doen Esmée en Brahim bewust niet mee. ,,Ik hou sowieso niet van demonstraties, die geven me een negatief gevoel. Je kunt wel op je kop gaan staan, maar als de politiek zegt dat we dicht moeten, ga je daar toch niets aan veranderen. Het is niet prettig dat we dicht moeten, maar we zijn een sterk bedrijf. We hebben nu tijd om de zaak op te knappen. We zijn heel druk bezig en we blijven positief.’’

Inwoners van Santpoort-Noord die geregeld in de Terrasweg komen, kan het niet ontgaan zijn: Tjeerd Meinema Coiffures heeft de hele etalageruit van de kapsalon gebruikt om het ongenoegen over de gedwongen sluiting kenbaar te maken (foto onder). ,,Wij gaan kapot’’, staat op de pamfletten te lezen. En: ,,Voor ons gezin zijn we wél essentieel.’’ In de winkel zijn kapsters Iris en Jessica aanwezig om telefoontjes van klanten aan te nemen. Juist als we de zaak bezoeken, belt een klant spontaan op om het bankrekeningnummer op te vragen. Ze trekt zich het lot van de kapsalon aan en wil een donatie doen om het bedrijf overeind te houden. Een mooi gebaar, dat bovendien hard nodig blijkt te zijn.

,,We worden kaalgeplukt, onze eigen middelen worden nu leeg getrokken’’, zegt Sabine Meinema. Ze vervolgt: ,,We krijgen geen tegemoetkoming omdat we in de periode tussen de lockdowns te veel omzet hebben gedraaid. Wel zijn we vorig jaar begonnen met het aanbieden van abonnementen. Daarmee creëer je wat liquiditeit.’’ Dat de hele etalageruit vol pamfletten hangt, is een bewuste keuze. Het pand bevindt zich naast de goed lopende bakkerszaak van Ben Vreman, waar de klanten dagelijks buiten voor de deur in de rij staan. Al die mensen zien dus ook de noodkreet van de kapsalons heel nadrukkelijk hangen. ,,Duidelijker kan ik het niet maken’’, aldus Sabine.