Velsen – Vorige week donderdag werd in de bibliotheek in IJmuiden het Informatiepunt Digitale Overheid geopend. Tegenwoordig wordt alles via internet geregeld. Maar niet iedereen is daartoe in staat of vindt de weg ernaar toe gemakkelijk. Met al je vragen die te maken hebben met het regelen van zaken als het aanvragen van zorgtoeslag, een woning zoeken, een rijbewijs verlengen of een afspraak maken bij de gemeente kun je terecht bij de bibliotheek Velsen, zowel in IJmuiden als Velserbroek. De vrijwilligers daar geven je info en helpen je zodat je verder kunt of je wordt doorverwezen naar een organisatie die je verder helpt. Je wordt in ieder geval niet van het kastje naar de muur gestuurd.
Door Ingeborg Baumann
Het Informatiepunt Digitale Overheid, afgekort IDO, is er voor iedereen die moeite heeft de weg te vinden binnen de vaak complexe materie van de overheid. Dat kan verschillende redenen hebben. Het kan te maken hebben met de leeftijd, een taalbarrière, of gewoon ‘geen wijs meer kunnen uit’.
Het IDO is er voor alle inwoners van de gemeente Velsen, is gratis en je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek.
Schrikbarend
Het blijkt dat maar liefst vier miljoen mensen moeite hebben met het omgaan met de digitale overheid. Dat zijn schrikbarende cijfers. En dit terwijl bijna alle correspondentie en informatie tegenwoordig digitaal gebeurt. Om de basisbeginselen van het digitale leven onder de knie te krijgen heeft de bieb trouwens de Klik en Tik cursus en heb je moeite met Nederlands lezen, schrijven, spreken of luisteren en wil je er beter in worden is er het Taalhuis. Bij het IDO word je meteen en op een praktische manier geholpen met vragen als: Hoe maak ik een online afspraak met de gemeente, hoe kan ik een QR-code verkrijgen en hoe vraag ik zorgtoeslag aan bijvoorbeeld. En als er een vraag is die niet a la minute beantwoord kan worden wordt er ‘warm’ doorverwezen naar een van de lokale partners.
Om maar meteen de eerste vraag die vast zal rijzen te beantwoorden: het hebben van een werkende digiD is niet noodzakelijk.
Spreekuren
Iedere dinsdagochtend in Velserbroek en de woensdagavond en donderdagmiddag in IJmuiden zijn de vrijwilligers aanwezig en staan klaar om je op weg te helpen. Fer Moerland is een van die vrijwilligers en vertelt: ,,De eerste weken hadden we geen of weinig belangstellenden, daarna kwamen er veel meer mensen met vragen. Natuurlijk heel veel vragen over de QR-code. Het blijkt wel dat sommige mensen echt nog steeds geen computer zelfs maar aan willen raken. Ondanks dat nog niet erg duidelijk was waar we mee kunnen helpen hebben we de meeste mensen wel de weg kunnen wijzen. We zijn er namelijk niet voor hulp bij echtscheiding of het verkrijgen van een hypotheek. Wel voor zaken die te maken hebben met de overheid.’’ Martine Porenski is coördinator van Het Taalhuis en zegt: ,,Soms moet je echt zoeken, zeker als je moeite hebt met de Nederlandse taal. De droom blijft natuurlijk dat ook de overheid toegankelijke websites heeft maar tot die tijd blijkt het IDO hard nodig.’’
Van het kastje naar de muur
Maarten van Dongen, directeur van de bibliotheek en KunstForm spreekt het altijd magische woord ‘samen’ uit: ,,Alle instellingen en partners moeten elkaar vinden en versterken zodat mensen niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Want dat maakt men helaas maar al te vaak mee.’’
En dan, het is tenslotte 11 november, wordt er getrakteerd op een mandarijn én een lekker reepje chocolade. Dit alles in de verwachting en de hoop dat mensen die op weg geholpen willen worden in eerste instantie de weg naar de bieb en het IDO weten te vinden.
Foto:
Martine Porenski en manager bibliotheek Velsen Diana van Emde Boas onthullen het bord van het Informatiepunt. Foto: Ingeborg Baumann