Door Arita Immerzeel
IJmuiden – In het televisieprogramma Ster Gouden Loeki, vorige week gepresenteerd door Carrie ten Napel, kregen de leukste en de mooiste commercials van 2020 prijzen. Een gouden, een zilveren en een bronzen Loeki werden uitgereikt. Maar er was ook ruim aandacht voor de commercials uit het verleden, die in ons collectief geheugen zijn opgenomen en regelmatig in het dagelijks leven nog her en der nagespeeld worden. Zo ook voor de in 2007 opgenomen commercial, die met Goeiemoggel! begint. De tekst is gebaseerd op de verbasteringen, die een ‘meedenkend’ computerprogramma maakt, als je een bericht opstelt. ‘Vijf kiklo inktvip’ worden besteld als ‘sproetje’, waar ‘vijf kilo inktvis als spoedje’ bedoeld wordt. ‘Ik roggel het wiel’ luidt het antwoord van degene, die de bestelling aanneemt. De reclamespot is toendertijd opgenomen op onze eigen Zeeweg bij Vis van Kaatje. Presentatrice Carrie noemde de commercial onvergetelijk en humoristisch.
De dames van Vis van Kaatje gebruiken de termen ook nog wel in hun aanprijzingsborden, waar te lezen is, hoe duur hun vis verkocht wordt.
Ook zijn er nog steeds klanten die steevast hun bestelling beginnen met een goedgemutst goeiemoggel!