IJmuiden – Menig autoliefhebber droomt ervan om zelf een echte Ferrari voor de deur te hebben. De prijs die voor een exemplaar van het exclusieve Italiaanse automerk moet worden neergeteld, vormt daarbij echter vaak het grote struikelblok. Voor een aantal types gelden prijzen die liggen tussen de twee en drie ton, al zijn er ook uitvoeringen die nog veel duurder zijn. IJmuidenaar Gerard van der Heijden bedacht een mooi alternatief, dat uitgroeide tot een bijzondere hobby. Hij begon met het verzamelen van schaalmodellen van Ferrari. Inmiddels heeft hij een zolderkamer vol miniaturen van deze auto’s, plus allerlei daarbij passende accessoires.
Zoals menig kind was Gerard al op jonge leeftijd met speelgoedautootjes in de weer. Van LEGO® maakte hij thuis een racecircuit en als hij ging spelen bij een vriendje, nam hij steevast een koffertje met autootjes van het bekende merk Matchbox mee. ,,Hele zaterdagen lagen we dan samen op de grond te spelen met autootjes. Soms wel een paar honderd!’’
Van spelen met autootjes ging het geleidelijk over naar vooral het verzamelen ervan. Toen Gerard als jongetje van tien jaar voor het eerst mee mocht naar het racecircuit in Zandvoort, werd hij door het ‘racevirus’ gegrepen. Het zou hem daarna nooit meer loslaten. ,,En die rode auto’s op het circuit, die vond ik toch wel het mooiste’’, vertelt hij over zijn voorkeur voor het merk Ferrari. In de jaren die volgden, ging hij zich steeds meer in de auto’s verdiepen. Het geld dat hij verdiende met het lopen van een krantenwijk, besteedde hij onder meer aan tijdschriften. ,,Op Nederlands gebied was er niet zo veel te krijgen, maar in Duitse tijdschriften stonden verslagen van autoraces met mooie foto’s erbij. Die tijdschriften waren ook in Nederland te krijgen. Bij Bruna aan de Lange Nieuwstraat hielden ze deze bladen voor mij apart. Ik moest er acht gulden voor betalen, best een heel bedrag.’’
Vitrinekasten aan de wanden
Fan van een specifieke autocoureur is Gerard nooit geweest. Van het merk Ferrari zelf des te meer. ,,Ik ben gek van het team, niet van een coureur. Om het merk Ferrari hangt iets mystieks heen. Het is de hele geschiedenis van het merk, die me boeit.’’ Die geschiedenis begon eigenlijk al in 1929, toen Enzo Ferrari zijn raceteam opzette. Het zou echter nog tot na de Tweede Wereldoorlog duren voordat de eerste eigen racewagen onder het merk Ferrari een feit was. Natuurlijk is ook die eerste Ferrari uit 1949 bij Gerard in de vitrinekasten te vinden. Het grootste deel van zijn collectie miniatuurauto’s betreft modellen op schaal 1:43 en dat is ook de meest gangbare variant, waarin het meeste te krijgen is. ,,Je krijgt zo’n verzameling nooit compleet, omdat je eigenlijk ook niet goed weet wat er allemaal gemaakt is. Zelfs ik sta nog regelmatig voor verrassingen.’’ Aan de wanden van de zolderkamer hangen vitrinekasten vol autootjes. Deze kasten kon Gerard overnemen van een verzamelaar van modeltreinen, ze bleken ook zeer geschikt te zijn voor het etaleren van de raceautootjes. Niet alleen van elk raceseizoen probeert hij een schaalmodel op de kop te tikken, ook van elke coureur uit het team is er een eigen model op de markt, met de bijbehorende belettering en het is de sport om al die modellen te vinden. ,,Ik heb bijvoorbeeld heel lang achter een model uit 1972 aangezeten. Destijds haast niet te vinden in Nederland, maar wel in Frankrijk en Spanje. Vaak worden ze daar via de app Vinted nog wel aangeboden. Pas nu komt dat ene type ook in Nederland in de handel.’’
Elke twee maanden naar een beurs
Het behoeft dan ook geen nader betoog dat Gerard juist dat ene model uit 1972 extra koestert. Maar ook een autootje met daarop de handtekening van voormalig Formule-1-coureur Michele Alboreto is hem zeer dierbaar. ,,Die handtekening heeft hij zelf op het circuit van Zandvoort voor mij gezet.’’ Behalve de racewagens in schaal 1:43 heeft Gerard ook een collectie in schaal 1:18 staan. Alle wagens waarin Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen voor Ferrari hebben gereden, zijn hier vertegenwoordigd. ,,Ik heb van alle jaren beide modellen in huis’’, vertelt Gerard trots. Zijn er modellen bij die in de loop der tijd veel waard geworden zijn? ,,Je ziet wel dat de prijzen van sommige modellen stijgen, maar daar hecht ik zelf geen waarde aan. Voor mij gaat het erom dat ik het model hier heb staan, puur voor mezelf.’’ Omgekeerd is Gerard ook niet van plan om zelf de hoofdprijs voor een schaalmodel te betalen. ,,Ik ga bijvoorbeeld geen driehonderd euro neerleggen voor een 1:43-model.’’ Eens in de twee maanden reist hij met zijn oudste zoon Michael af naar Expo Houten, waar op een beurs schaalmodellen van raceauto’s verhandeld worden. ,,Mijn zoon verzamelt Siku-modellen, dat is de Duitse tegenhanger van Matchbox. En ik ga dan zelf natuurlijk op Ferrari-jacht. Als we mazzel hebben, komen we met een tas vol materiaal thuis. Maar het gebeurt ook wel dat we helemaal niets interessants vinden.’’ Sylvia, de vrouw van Gerard, houdt zich niet met deze verzamelwoede bezig. ,,Ze is een keer mee geweest, puur om dat gevoel te ervaren. Ze vond het leuk voor een keer, dus daar is het bij gebleven. We hebben ook afgesproken dat er beneden in huis niets van deze hobby te zien is.’’
Niet te koop? Dan zelf nabouwen!
In een aparte vitrine staan schaalmodellen van de transportwagens van Ferrari. Eén vrachtwagen blijkt door Gerard zelf te zijn nagemaakt, omdat het betreffende model nooit in de handel is gekomen. Hij bekeek foto’s van het betreffende voertuig en ging aan de slag. In het dagelijks leven runt Gerard zijn eigen reclamestudio en verzorgt hij de belettering van gevelborden, etalageruiten en bedrijfswagens. Vanuit die expertise is het zelf tot in detail namaken van een miniatuurvrachtwagen geen ingewikkeld karwei.
Er staat inmiddels al een nieuw project op stapel: ,,Valentino Rossi heeft enige tijd getest in een Ferrari met nummer 46 erop. Die wagen ga ik nu bouwen.’’ Dan wijst hij op een bijzonder voorwerp in de collectie. Het is een sleutelhanger, gevuld met vloeistof. ,,Daar zit V-Power in, het is een klein beetje van de originele brandstof die Schumacher heeft gebruikt tijdens zijn races.’’ Nog meer bijzondere items? Jazeker! Een box met een schaalmodel erin, voorzien van de handtekening van coureur Nigel Mansell. En voorlopig is Gerard nog lang niet klaar met zijn verzameling. Achter in de zolderkamer blijken nog enkele dozen voor nieuwe aanwinsten te staan. ,,Die moet ik allemaal nog uitzoeken.’’
Alle afleveringen uit deze rubriek verschijnen ook op www.facebook.com/velsenverzamelt. Wil je zelf ook deelnemen? Meld je dan aan door een bericht naar redactie@jutter.nl te sturen.