Gemeente heeft tweede veerpont nu echt besteld

IJmuiden – Het blijft nog even behelpen voor iedereen die regelmatig de oversteek over het Noordzeekanaal bij Velsen met de veerpont maakt, maar het eind van de huidige situatie is in zicht. Vanaf januari varen er weer twee veerponten, al gaat het dan om een noodoplossing met een reservepont die ook regelmatig uit de vaart zal gaan voor onderhoud. Inmiddels is de echte tweede veerpont besteld bij bouwer Holland Shipyards.

Door Raimond Bos

Dat laatste nieuwsfeit was voor wethouder Jeroen Verwoort reden genoeg om zijn ouderschapsverlof (hij werd op 6 november de trotse vader van tweede dochter Liselot) even te onderbreken. Samen met Jan Hollander (GVB) en Marco Hoogendoorn (Holland Shipyards) hief hij het glas op de bouw van de nieuwe veerpont, die nu daadwerkelijk kan starten. Vier maanden eerder stond Verwoort er ook al met een glas bubbels in zijn hand, toen omdat de gemeente Velsen het besluit had genomen om de tweede veerpont te gaan kopen.

Toen in 2016 de Velsertunnel werd gerenoveerd, was de veerverbinding bij Velsen een belangrijke schakel in het bereikbaar houden van de regio. Rijkswaterstaat betaalde daarom enige tijd mee aan het in de vaart houden van de tweede veerpont. Geruime tijd had Velsen de beschikking over een zogenoemde spitspont, die alleen in de ochtend en middag ingezet werd om de grote stroom scholieren te kunnen verwerken. Nu die tweede pont al geruime tijd niet meer vaart, klagen leraren al tijden dat hun leerlingen regelmatig te laat op school komen. Ook door andere regiobewoners wordt de tweede pont node gemist.

Dat duurt nu al voort sinds de zomer van 2023, toen de oude dieselpont definitief uit de vaart werd genomen. GVB had tot die tijd met lapmiddelen het vaartuig steeds weer kunnen oplappen, maar nu was het echt over en uit. In de afgelopen twee jaren verliep het contact tussen de gemeente Velsen en vervoersbedrijf GVB erg moeizaam. De twee partijen konden het aanvankelijk niet eens worden over de verdeling van de kosten voor een tweede veerpont, maar uiteindelijk is men eruit gekomen. Mede dankzij een eenmalige subsidie van de provincie Noord-Holland, bijdragen van andere IJmondgemeenten en een substantieel bedrag uit de subsidiepot ‘Netten op Zee’ van het Ministerie van Economische Zaken (EZK).

Werd afgelopen zomer nog aangekondigd dat de reservepont, die vanaf januari moet gaan varen in Velsen, steeds tien weken in de vaart zou blijven en daarna vijf weken zou verdwijnen wegens onderhoudswerkzaamheden, nu vertelt Verwoort een rooskleuriger verhaal. Volgens de wethouder valt het onderhoudswerk bijna altijd in de schoolvakanties, dus is de pont volgens hem vaak beschikbaar als het nodig is. Holland Shipyards verwacht ongeveer anderhalf jaar nodig te hebben om de nieuwe veerpont af te leveren, maar houdt wel een slag om de arm. Je weet tenslotte nooit zeker of je te maken gaat krijgen met tegenslagen in het bouwproces. ,,We zijn voortvarend begonnen, maar de planning hangt nog van veel dingen af,’’ zegt Hoogendoorn desgevraagd.

De nieuwe veerpont wordt, net als het huidige exemplaar, een plug-in hybride vaartuig. Dat wil zeggen dat er zo veel mogelijk op elektriciteit gevaren zal worden, maar dat in geval van storingen aan het elektrisch systeem direct kan worden overgeschakeld op dieselaandrijving. Het wordt de zesde veerpont die het bedrijf aan GVB levert. De uitvoering zal op hoofdlijnen gelijk zijn aan de vijf die al in de vaart zijn, hier en daar zullen kleine detailverschillen te zien zijn. Inmiddels is men ook met de gemeente Zaanstad in gesprek voor de aanschaf van een veerpont. Of daar op tijd een beslissing kan worden genomen, is nog maar de vraag. Enige haast is geboden, omdat de huidige aanbesteding een beperkte geldigheid heeft. Als men te lang wacht, moet de aanschaf opnieuw Europees worden aanbesteed.

Op de foto:
Marco Hoogendoorn (Holland Shipyards), Jeroen Verwoort (wethouder Velsen) en Jan Hollander (GVB) heffen het glas op de bouw van de nieuwe veerpont. (Foto: Bos Media Services)