Citymarketing Velsen presenteert nieuw meerjarenplan

Velsen – Stichting Citymarketing Velsen heeft het Meerjarenplan 2026-2030 gepresenteerd. De kern van de strategie blijft hetzelfde: verbinden. Of het nu gaat om bewoners, bedrijven of bezoekers, de stichting ziet samenwerking als de sleutel om Velsen sterk, aantrekkelijk en toekomstbestendig te positioneren.

Citymarketing Velsen is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot het platform waar ondernemers, culturele instellingen, evenementen, maatschappelijke organisaties en gemeente elkaar vinden. Het nieuwe meerjarenplan bouwt voort op die verbindende basis, maar zet tegelijkertijd meer in op impact en focus. De nadruk ligt op activiteiten die de meeste waarde opleveren en waarin samenwerken centraal staat.

Het plan richt zich net als de afgelopen jaren op drie doelgroepen. Voor bewoners wordt de campagne Ontdek Velsen verder uitgebouwd. Daarmee wil Citymarketing trots onder inwoners vergroten en laten zien hoe veelzijdig de gemeente Velsen is: van strand en duinen tot evenementen en cultureel erfgoed. Voor bedrijven vervult de stichting een brugfunctie tussen bedrijven, overheden en onderwijs. Citymarketing Velsen biedt een platform aan strategische partners als Port of Energy, Techport en AYOP. Thema’s als innovatie en duurzame visserij worden onder de aandacht gebracht, met als doel de economische positie van Velsen verder te versterken. Via het merk IJmuiden Rauw aan Zee wordt de stoere identiteit van de havenstad benadrukt bij bezoekers van Velsen, terwijl tegelijkertijd ook andere kernen en attracties zoals Spaarnwoude Park en de buitenplaatsen meer in beeld komen. Ook zakelijk toerisme krijgt extra aandacht via IJmuiden Meeting & Adventure, een samenwerking tussen de acht grootste congreslocaties in Velsen.

Citymarketing Velsen werkt samen met 45 partners en sluit aan bij bredere regionale ambities. Ook de koppeling met duurzaamheid, inclusie en brede welvaart is belangrijk. Daarmee draagt Citymarketing Velsen niet alleen bij aan promotie, maar ook aan maatschappelijke doelen. De resultaten van de afgelopen jaren onderstrepen het belang van een gezamenlijke aanpak. Zo groeide de bekendheid van IJmuiden onder Amsterdammers fors, steeg de economische waarde van toerisme naar 99 miljoen euro per jaar en worden lokale festivals en dorpsfeesten steeds sterker ingezet voor profilering van IJmuiden en de gemeente Velsen. In 2026 is Citymarketing Velsen verantwoordelijk voor de promotie van 150 jaar IJmuiden en het Noordzeekanaal. Het Meerjarenplan 2026-2030 bevat heldere doelstellingen, waaronder het verbeteren van het imago, het vergroten van trots onder de inwoners, het verbinden van partners en het versterken van de economische spin-off. Daarbij blijft IJmuiden.nl het centrale platform waar bewoners, bezoekers en bedrijven alles vinden over wonen, werken en recreëren in de gemeente Velsen. Het Meerjarenplan 2026-2030 is te vinden op ijmuiden.nl/citymarketing. (Foto: Citymarketing Velsen)